fbl sto, vad ska jag ha för hingst på henne??

misan1984

Trådstartare
har ett fbl sto f-98, 156 mkh och väldigt kort i ryggen! Är det någon som har förslag på vad man kan ta för hingst på henne iår? vill ha en allround häst mot hoppning med ett bra psyke!

hoppas på många förslag!!:bump: :bow:

har väldigt dåliga bilder på henne!! ska ut och ta nya...
här är hon högdräktig!!
8498832.jpg
[/url][/IMG]

Sv: fbl sto, vad ska jag ha för hingst på henne??

Biggles har väl bra kropp till ditt sto? Dock mer mot dressyr

e. INFORMANT (GB), u. RAINBOW MUSIC (DEN), ue. SAYF EL ARAB (USA) duger det??

Storlek på avkomman? Går ju inte att garantera något men om du vill ha en mindre eller större avkomma.
Lite om hur stoet är själv. Temprament, gång hur hon hoppar o s v

Jag har själv fullblodsston och avlar mot hopp/FT och har tittat på Bl.a Jaguar Mail och Alligator Fontaine till mina.

Men det beror ju lite om du själv vill avla mot hoppning/FT.
Fullblod är skoj eftersom många andra rasers stamböcker är öppna för blodet och avkommorna får "gröna" (eller motsvarande) papper.
PRE hingst finns många fina, tex Destino II! Super duper läcker!

Jag har själv fullblodsston och avlar mot hopp/FT och har tittat på Bl.a Jaguar Mail och Alligator Fontaine till mina.

Men det beror ju lite om du själv vill avla mot hoppning/FT.
Fullblod är skoj eftersom många andra rasers stamböcker är öppna för blodet och avkommorna får "gröna" (eller motsvarande) papper.
PRE hingst finns många fina, tex Destino II! Super duper läcker!

Ja precis, och jag vill ha gröna papper på dom!! vad finns det för raser då att välja emellan?? men jag vill ju ha emot hoppning/FT

Storlek på avkomman? Går ju inte att garantera något men om du vill ha en mindre eller större avkomma.
Lite om hur stoet är själv. Temprament, gång hur hon hoppar o s v

Hennes förra avkomma efter samman hingst blir runt 165 vilket jag tycker att ganska lagom inte större bara...
Hon är väldigt cool i temperamentet, hon har ju ingen kanon gång, det är galppen som är ett plus på henne. Men fölet deremot har jätte fint steg. Ang hoppningen så kan jag inte säga något om det då jag inte haft henne mer än ett halvår och då har hon varit dräktig!! Om man säger som så (de jag fått höra) att när hon gick på galopp "förr i tiden" så slutade hon för att hon inte vill springa så hon fick bli "för häst" åt de unga, för att hon var så cool i alla lägen!

Jag har tittat lite på hennes härstamning och din beskrivning det finns ju en hel del att välja. Så om det ska vara halvblod med gröna papper så är det kanske prislappen som får avgöra. Om du vill ha en dyrare eller billigare hingst.
Här kan du läsa om var de finns, kostar och hur de betäcker.
http://faktablad.equipe.nu/factsheet/list.aspx

Tja, hon är väl ett typiskt sto som skulle passa Alligator Fontaine. Hurdan halsansättning har hon? Är den bra kanske Feliciano hade varit intressant? Vem hade hon haft föl med tidigare? Hur ser den avkomman ut? Vad kan bli bättre?

Ronaldinho H? Lite större hingst med lite längre rygg. Han rekomenderas tilll lite mindre och kortlinjerade ston. Kolla på Flyinges hemsida. De har ju rätt bra betalningsrutiner också!

men vart hittar jag feliciano då?? han fanns ju inte med ASVH`s hingstar...:confused:

Ronaldinho H? Lite större hingst med lite längre rygg. Han rekomenderas tilll lite mindre och kortlinjerade ston. Kolla på Flyinges hemsida. De har ju rätt bra betalningsrutiner också!

men hur är han i huvudet då?? han är ju e. Robin Z och han ger väl ganska tuffa avkommor??

Hur Ronaldinho H är i huvudet kan jag tyvärr inte svara på, någon annan som vet kanske?

Vill du avla mot hoppning/FT så ska du ju ta ett halvblod, definitivt. Finns inte så många andra raser som är framavlade med dom egenskaperna.

Annars är väl Paint, PRE och arab-stamböckerna öppna för fullblod.
Finns säkert fler men det står still i huvudet på mig just nu.. :crazy:

Ang Ronaldinho så ser han rätt trevlig ut, rörde sig inte alls tokigt och hoppade bra, svårt att säga hur han är i huvudet, han var cool i stallet men när han visades uppsutten var han lite okoncentrerad och bockade/busade lite- han är ju rätt ung fortfarande så det kan ju vara unghäst trams vilket jag tror.
Koncentrationen kommer väl också med åren.

Om du har möjlighet (han är rätt så dyr) så: Alligator Fontaine, han lär väl inte finnas i Sverige nästa år så då kanske man ska passa på (vilket jag är sugen att gör med mitt ena)
Han ska ju passa just denna typen av ston.
finns på Flyinge

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
683
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 051
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 916
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst... 2
Svar
24
· Visningar
3 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka