Fbl på bruksprovet..

QuickStar

Trådstartare
Kom på en sak när jag satt och titta på startlistorna till bruksprovet, det finns ju ett par fbl med, dessutom har jag ju själv en fullblodhingst så nu blev jag nyfiken.

Hur går man till väga för att få sin unghingst kvalificerad till bruksprovet när den inte är reggad i ASVH men är reggad i SGC?

Registrera den i ASVH måste man väl göra antar jag men får den då gröna papper eftersom fadern inte är godkänd för hbl aveln?

Sen måste ju modern och fadern vara stamboksförda, fadern är ju det men fortfarande inte i ASVH, hur ligger det till?

Är det någon som vet hur man går till väga för det bara snurrar i huvudet på mig och jag blir inte ett dugg mindre förvirrad när jag läser på asvhs hemsida...

Sv: Fbl på bruksprovet..

Nej, fullblodet behöver inte "reggas om", när det redan är registrerat i en stambok som är erkänd av ASVH.
Sen TROR jag att det finns två vägar att få fullblodshingst godkänd för halvblodsaveln, men jag är inte säker. Det jag TROR är att du anmäler hingsten till det "vanliga" bruksprovet och genomför samma moment som alla andra hingstar i åldersgruppen, med samma krav.
Det andra sättet är att det finns särskilda regler för fullblodshingstar i halvblodsaveln och DEM kan jag inte...

Varför inte ringa till ASVH och få ett utförligt svar?

Sv: Fbl på bruksprovet..

Jag har ringt men personen jag skulle prata med var inte där just då så jag ombads maila vilket jag gjorde men har inte fått svar, inte än i af (mailade typ 5-6dgr sen)

Tack för ditt svar, nu vet jag åtminstone lite mer.. får väl ringa och jaga dom på asvh igen!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 392
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 881
Senast: pastejja
·
Avel Har ett ganska rejält hbl sto som fölar om ca 7 veckor, hela vintern har jag tittat på hingstaro ch hade sånär bestämt mig när jag av en...
Svar
18
· Visningar
1 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka