FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

*kl*

Kom på en sak till:

+ inotyolsalva :)
- idominsalva :(
 
Sv: FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

Finns på apotek och är helt suveränt mot rodnade, blöjexem och liknande.
Kludda på en liten klick och några timmar senare är bebisen som ny.

Funkar på vuxna med ridsår och liknande också...
 
Sv: FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

Önskar att jag kommit på tidigare att det gick utmärkt att ligga i sängen och halvsova och amma! Med första gick jag alltid ner en trappa och satte mig i soffan för att inte behöva tända och störa maken som jobbade hårt.
Kramdjur, som nån sa, köp inga egna, man får massor! Skulle också vara duktig och använde tygblöjor till första, lite mindre till andra och inte alls till tredje. Skönt att bara slänga skiten (haha)
 
Sv: FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

Bra saker

+ bärsjal
+ Patapum (ergonomisk sele)
+ bodysuits, inget som åker varken upp eller ner på kroppen.Kanon när man bär mycket.
+ bröst :)
+ babyskydd med bas som monteras i bilen


Dåliga saker

- BabyBjörn-sele
- bröstpump, ville ändå inte vara ifrån bebis
- napp, brösten är godare enligt min bebis
- liggvagn, sjalen var mysigare enligt samma bebis
- babysitter
- babygym
- bebisleksaker, köksredskap är roligare
 
Sv: FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

Hm nu ska vi se...

+
bärsjal
body
mjuk bomullsfilt
handukar i massor
bärbar telefon
vattenflaska


-
en bedrövlig lekmatta som aldrig låg still på golvet
paraplyet till vagnen, vad ska man ha det till? :crazy:
en massa saker som vi aldrig köpte, för vi insåg att vi aldrig skulle använda dem. :D
 
Sv: FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

Paraplyet till vagnen fick vi använda varenda dag de första månaderna sedan Viktor föddes, annars lyste solen rakt in i vagnen (han är född på sommaren).
 
Sv: FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

Lite svettiga? Jag har en bebis som lämnar våta märken i soffan...... :D

/Timsetim

Skönt att höra! Sambon tror att det är något knas, alternativt säger att sonen ärvt det av mig. Då kontrar jag med att han ärvt att göra i byxorna av sin far. Då blir det tyst ;)
 
Sv: FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

Paraplyet till vagnen fick vi använda varenda dag de första månaderna sedan Viktor föddes, annars lyste solen rakt in i vagnen (han är född på sommaren).

Jamen då vänder man ju vagnen, för det täckte då aldrig tillräckligt... Och blåste det minsta lilla så böjde det sig...:crazy:
 
Sv: FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

*KL*

+++
- bär i bärsjal
- duscha och bada med bebisen redan från början (när naveln läkt) så är den van vid vatten över huvudet, strunta i badbalja.
- börja tidigt med flaska (om bebisen kan suga ordentligt på bröstet), alla är så rädda för detta men sen är de totalt låsta när bebisen inte vill få i sig mat annat än genom bröstet, det var verkligen INGA problem för oss att kombinera bröst och flaska.
- billigaste bebiskläderna: sy om vuxenkläder som inte används längre.

---
- vet inte om nåt var dåligt egentligen. Det enda råd jag kan ge är att inte utgå från att "alla bebisar behöver...". Min dotter gillade aldrig att åka liggvagn tex. Vi hade nog klarat oss utan liggvagnen helt.
- en annan grej: man blir chockad över hur kort tid grejer används. Låna det du kan för det är sååå jobbigt att stuva undan alla baby sittrar, amningspumpar, gåstolar, liggvagnar, bumbostolar och kläder som bara används några månader. Så otroligt skönt att lämna tillbaka och slippa all förvaring
 
Sv: FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

kan tillägga att salva (idomin) har vi nog använt max 5 gånger sen dottern föddes i maj så man behöver inte bunkra upp en massa innan man har konstaterat att det behövs.

en sak till: vi bunkrade upp ikeas tvättlappar och de har vi heller inte använt trots kräksbebis. Så köp inte en massa i onödan!

och en sak till ;) var inte rädd för att ge ersättning!! Det funkar utmärkt att kombinera amning och ersättning under perioder.
 
Senast ändrad:
Sv: FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

Vilken bra tråd!
Jag är i vecka 37 och ahr nu börjat nedräkningen. Slutade jobbet i torsdags och ska nu bara vila mig och gosa med min pålle tills bebisen kommer!

Åsså införskaffa det sista förstås - OCH sy små filtar i flanell och påslakan till spjälsäng och vagn. Har väntat till nu så snart ska jag och symaskinen ta en kamp :angel:

Bra tips!

fortsätt gärna att tipsa!
 
Sv: FAVVO - en tråd om bra saker, företeelser och tips

OCH sy små filtar i flanell och påslakan till spjälsäng och vagn. Har väntat till nu så snart ska jag och symaskinen ta en kamp :angel:

Tja, en sån där sak som vi har användning av nu, men som vi stressade lite för att köpa var en spjälsäng, finaste du kan tänka dig från Stokke. Tror du barnet vill sova i den? Nej. När han väl ligger där är jag klarvaken och bara lyssnar efter hans andetag. Jag får ännu sämre sömn än när han sover i min säng. Nu sover han i den halva natten, och sen halva natten hos mig. Sängen är jättebra men vi hade inte behövt köpa den så fort, innan man vet hur han vill ha det.

Det var väl samma sak med bärselen och bärsjalen också. Först köpte vi bärselen och så länge som han måste sitta vänd mot oss så hatar han den. När han blev stabil nog att sitta vänd utåt hade han blivit så gammal att han inte var lika otrygg och klängig heller så den inte behövdes. Bärsjalen funkade när den provades ut. Efter det har han gnölat var gång han har suttit i den.

Kompisar har en Bubba Moe eller vad den heter. Om nästa barn blir lika orolig ska jag låna deras och prova innan jag köper en egen.

Fny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp