Favoritporslin/glas/skålar/konstglas

I vitrinskåpet här hemma förvarar sambon en jäkla massa glas ur en serie jag inte vet namnet på (och som aldrig används), plus några whiskyflaskor. Själv håller jag på att bit för bit göra om det till ett skåp för souvenirer från resor :angel:
 
I vårat vitrinskåp finns ittala essence rödvinsglas, vitvinsglas, champagneglas. Orrefors line ölglas.
Rörstrand Mon Amie tekoppar och fat,
Swedish grace kaffekoppar.

Vaser ifrån kähler, en vas från Klong, lite ljusstakar från Skultuna får bo där när det inte används.
Har också en "finare" låda i A4 för papper.
 
Har ni vitrinskåp i köket eller ett tjusigt fristående i vardagsrummet? Jag är fascinerad. Trodde vitrinskåpet dog med min mammas generation. Mina "skåp med glasdörrar" är Billybokhyllor.
 
Har ni vitrinskåp i köket eller ett tjusigt fristående i vardagsrummet? Jag är fascinerad. Trodde vitrinskåpet dog med min mammas generation. Mina "skåp med glasdörrar" är Billybokhyllor.

Gammal bild, så det är lite annat innehåll nu. Står i vardagsrummet, fick knappt plats i köksskåpen med alla glas och koppar innan.
 

Bifogade filer

  • IMG_2768.webp
    IMG_2768.webp
    128,6 KB · Visningar: 127
Gammal bild, så det är lite annat innehåll nu. Står i vardagsrummet, fick knappt plats i köksskåpen med alla glas och koppar innan.
Det var snyggt. Jag börjar ju liksom tycka att prydnadssaker är kul igen efter att ha rensat stenhårt sen barnen var små och jag har noll zero intresse av att damma saker. Men jag har svårt att se mig med ett "vitrinsskåp".
 
Spiegelau Bordeaux-glas:
61uzFgSM%2BQL._SY355_.jpg


Schott-Zwiesel Diva:
0017734_schott-zwiesel-diva-large-burgundy-glass-set-of-2.jpg
Spiegelau Bordeaux-glasen gillade jag, är de goda att dricka ut också? Jag måste ta tag i våra vinglas, jag har några ikea vinglas, två vinprovarglas som använder när vi bara är två som ska dricka eller om jag är själv och så några som inte är vinglas egentligen men fungerar som det. :D
Schott-Zwiesel Diva glasen så lite läskigt höga ut, jag skulle nog slå omkull dem. :D
 
Spiegelau Bordeaux-glasen gillade jag, är de goda att dricka ut också? Jag måste ta tag i våra vinglas, jag har några ikea vinglas, två vinprovarglas som använder när vi bara är två som ska dricka eller om jag är själv och så några som inte är vinglas egentligen men fungerar som det. :D
Schott-Zwiesel Diva glasen så lite läskigt höga ut, jag skulle nog slå omkull dem. :D

Jag har inte köpt dem ännu men de är på min lista, precis så där vill jag ha min vinglas (jag avskyr när öppningen är för trång och ja, jag skiter i att det finns olika glas för olika vinvarianter :p).
 
Tusen, tusen tack för alla tips hörrni! :bow:

Jag har kollat runt lite, har köpt lite glas från Nachtmann, muggar från Höganäs, en skål från Målerås och lite annat. Vinglas köpte jag faktiskt från Zara Home :o Inte på grund av bristande ekonomi utan helt enkelt för att jag tyckte att deras 100:-/st-glas var finare än dem jag såg på Cervera & Önska. Deras glas hade dessutom en skön tyngd medan alla andra jag tittade på kändes så bräckliga, klumpiga jag hade garanterat tagit sönder allihop på nolltid. :D
 
Tusen, tusen tack för alla tips hörrni! :bow:

Jag har kollat runt lite, har köpt lite glas från Nachtmann, muggar från Höganäs, en skål från Målerås och lite annat. Vinglas köpte jag faktiskt från Zara Home :o Inte på grund av bristande ekonomi utan helt enkelt för att jag tyckte att deras 100:-/st-glas var finare än dem jag såg på Cervera & Önska. Deras glas hade dessutom en skön tyngd medan alla andra jag tittade på kändes så bräckliga, klumpiga jag hade garanterat tagit sönder allihop på nolltid. :D
Man måste hitta såna man tycker om! Jag har letat i många år efter några glas som skulle kunna ersätta min ikeaglas, men har inte hittat några. Nu har jag några nya förslag att kika på! :D
 
Tusen, tusen tack för alla tips hörrni! :bow:

Jag har kollat runt lite, har köpt lite glas från Nachtmann, muggar från Höganäs, en skål från Målerås och lite annat. Vinglas köpte jag faktiskt från Zara Home :o Inte på grund av bristande ekonomi utan helt enkelt för att jag tyckte att deras 100:-/st-glas var finare än dem jag såg på Cervera & Önska. Deras glas hade dessutom en skön tyngd medan alla andra jag tittade på kändes så bräckliga, klumpiga jag hade garanterat tagit sönder allihop på nolltid. :D

Priset är skit samma, bara de är go'druckna :D Jag har flera IKEA-glas som jag tycker är jättebra.
 
Nu dök det upp lite konstglas när svärmor ska minska sitt boende. Den här kan jag inte identifiera trots intensiv googling. Någon som vet?
 

Bifogade filer

  • 15697853369362268612706263721177.jpg
    15697853369362268612706263721177.jpg
    225,4 KB · Visningar: 50

Liknande trådar

Hemmet Någon som har en längre duschvägg med halvfrostat glas som vill visa hur det ser ut i badrummet? Behöver lite inspiration. Har bestämt...
Svar
0
· Visningar
237
Hemmet Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp! När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 583
Senast: Tantan
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
606
Senast: lil-sis
·
Mat Kan inte va enda som sug på grytor nu till hösten? :d 🍂 Jag gör ofantligt lite grytor, typ bara Kalops. :rofl: Så känner behöver...
2
Svar
28
· Visningar
1 825
Senast: Linta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp