Favoritporslin/glas/skålar/konstglas

Zinfernia

Trådstartare
Jag behöver verkligen uppdatera mitt vitrinskåp och skulle uppskatta lite inspiration från er. Vad har ni för favoriter? Jag behöver allt från samtliga typer av glas till snygga skålar till rena prydnadsföremål. Hit me!
 
Åh! Jag är tacksam för minsta lilla tips, oavsett om tipsaren är nykter eller lullig. :D

Jag kan rekommendera att kolla upp Rörstrands "Skåne", en gammaldags klassisk servis (som jag har en gigantisk uppsättning av, min pappa samlade på den :heart). I samma stil finns "Svenska slott" från samma producent.

Till vardags har jag glastallrikar från Arcoroc, "Aspen" och "Fleur". Från de serierna har jag diverse skålar i diverse storlekar också.

@tantens favorit Qvint från Rörstand är också ett mycket vackert porslin.

Jag har också ett gäng skålar från Broste Copenhagen från deras "Nordic"-serie. Jag tycker bäst om "Nordic sand" men "Nordic sea" är också helt ok. "Nordic coal" faller mig inte i smaken alls.

Det finns vita skålar från Jamie Oliver på Rusta som jag tycker är fina (och kanske har råkat köpa :angel:) men jag gillar inte de tallrikarna eller hans glas. De är tunga och ger en klumpig känsla.
 
Jag kan rekommendera att kolla upp Rörstrands "Skåne", en gammaldags klassisk servis (som jag har en gigantisk uppsättning av, min pappa samlade på den :heart). I samma stil finns "Svenska slott" från samma producent.

Till vardags har jag glastallrikar från Arcoroc, "Aspen" och "Fleur". Från de serierna har jag diverse skålar i diverse storlekar också.

@tantens favorit Qvint från Rörstand är också ett mycket vackert porslin.

Jag har också ett gäng skålar från Broste Copenhagen från deras "Nordic"-serie. Jag tycker bäst om "Nordic sand" men "Nordic sea" är också helt ok. "Nordic coal" faller mig inte i smaken alls.

Det finns vita skålar från Jamie Oliver på Rusta som jag tycker är fina (och kanske har råkat köpa :angel:) men jag gillar inte de tallrikarna eller hans glas. De är tunga och ger en klumpig känsla.

:bow::bow::bow:

Tusen tack för alla tips! Ska kolla upp allt på en gång!

Det kommer att bli en svindyr shoppingdag imorgon. :angel:
 
En ungefär sådan här har jag i mitt;
medium_item_210934_83a4e9f47a.JPG
 
Jag behöver verkligen uppdatera mitt vitrinskåp och skulle uppskatta lite inspiration från er. Vad har ni för favoriter? Jag behöver allt från samtliga typer av glas till snygga skålar till rena prydnadsföremål. Hit me!

Jag gillar verkligen våra ölglas från Kosta Boda designade av Ulrica Hydman Vallien. Detta är ett av dem, serien heter Friendship.

images
 
@Zinfernia: Vad gäller glas gillar jag också 70/80-tals retro från Luminarc/Arcoroc. De har flera fina serier som säljs fortfarande (och naturligtvis går att fynda på loppis/Tradera).

När det gäller lite dyrare glas gillar jag Spiegelau-Nachtmann och Schott-Zwiesel.

Jag vill absolut inte ha någon färg på kupan på mina vinglas, jag vill se färgen på vinet. Foten kan få ha färg :D

Luminarc Domino:
P1060673.JPG


Spiegelau Bordeaux-glas:
61uzFgSM%2BQL._SY355_.jpg


Schott-Zwiesel Diva:
0017734_schott-zwiesel-diva-large-burgundy-glass-set-of-2.jpg


Till likörer gillar jag fina småglas, tex Elon från Kosta-Boda:
medium_item_132141_c9b880ca26.JPG
 
Haha. Den fanns i mitt barndomshem. Slängde den.

Några år senare såg jag den för 200 spänn på en antikaffär.....
Jepp, finns i massor med exemplar. Är dom från 30-talet och har rätt stämpel så är dom värda några hundra. Finns ju många uschla kopior också.
Jag älskade att klappa den när jag var liten och ville leka med den. Fick jag inte.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon som har en längre duschvägg med halvfrostat glas som vill visa hur det ser ut i badrummet? Behöver lite inspiration. Har bestämt...
Svar
0
· Visningar
237
Hemmet Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp! När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 583
Senast: Tantan
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
606
Senast: lil-sis
·
Mat Kan inte va enda som sug på grytor nu till hösten? :d 🍂 Jag gör ofantligt lite grytor, typ bara Kalops. :rofl: Så känner behöver...
2
Svar
28
· Visningar
1 825
Senast: Linta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp