Sv: Favorithingst?
Nu är jag ju helt grön när det gäller iwlänningar och framförallt dess avel.
Men några hingstar har man ju redan placerat i små favvis fack=)
Thorstein från tjotandi... pappan till Jorunns föl han är inte den vackraste av dem alla men han rör sig helt oki klart över medel han har en häftig färg men framförallt vilket psyke.. SMå barn rider runt på han han tuffar om kring där som om han hade glas på ryggen.
Han går i vanlig trådhage bredid storna utan problem.
Mitt föl ärvde hans psyke fyy så lugn och stor han var så han verkar ge rätt stort fasten han själv är rätt liten!
Nu vet jag ju inte om det är Jorunn som ger stort eller hingsten men stort föl vart de iallafall.
Perfekt hingts för de som vill ha en bra hobbyföl att rida och småtävla med.
Sen askur från håkansgården.. likadär vilket psyke och hans egna färg är lite tråkig men hans färggener är då icke lika tråkiga
Snygg häst som rör sig fint och ger fina avkommer.. islänningarnas Cortez
Han kan man använda oavsätt vad man vill göra med fölet.. lyxig skogsmulle eller snygg tävlingshäst=)
Sen var de här med namnen men det finns en isabellhingst som är STOR tror han är 4 år och redan 152 cm enligt hemsidan..
Skall vänta med å använda honom och se om han också ger stora avkommor.
Men om han nu gör de är jag helt klar intresserad av att använda han.
Han har riktigt fina poäng både extriört och gångmässigt så där är de t inge skithingst och så har han en häftig färg=)
Och dyr så in åt norden över 11000 dyrt för å vara islänning tycker jag om man gämför. Men han är völ top of the best så=)
Har ju några år å spara så de gör inge=)
Tror hans egenskaper kan väga upp Jorunns nackdelar väldigt bra
Sen säger alla att den där Mökkur skall vara WOW att ha i stamtavlan så jag måste väl säga att han är bra då.. fasten jag ingen aning om vem han är.. måste väl vara som typ gaspari för hbl=)
Lyxigt värre att ha i sin stam.
Själv har jag ingen aning om vad Jorunn har längre bak i sin stam och om det är ros eller tistel till stam hon har