Favorithingst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kaldyrja

Har du någon/några favorithingst/-ar? I så fall vilken? Ladda gärna upp en bild, skulle vara roligt att se honom/dem också :)

Sv: Favorithingst?

Har ingen favorit direkt nu av svenska, men av isländska;

Smári frá Skagaströnd:love::love:
178687180_d814642192.jpg

smari.jpg

Så älskar jag givetvis en av hans söner, Kraftur, som jag tränade en del när jag jobbade på Island. Han fick bla 9 för tölt som fyraåring. Snällare häst får man leta efter, då var han ändå en fyraårig hingst med massa power i gångarterna. Hade jag råd skulle han bli min!!:love:
18453310.jpg

Någon som vet om det finns någon Smári-hingst i Sverige?

Kraftur ser jättefin ut :) Hur länge jobbade du på Island, och var? :)

En bild på Mökkur frá Varmalaek som är min mammas häst Brúdas pappa och till Freyrs lilla söta Tindra.
9026251.jpg

Senast ändrad av en moderator:

KL.
Askur från Håkansgården, alla kategorier - alla tider.
Är helsåld på psyket som många av hans avkommor får, dom kräver sin ryttare/tränare. Har träffat många barn och barnbarn och har bara positivt att säga, sen är det klart det finns minussidor också men några sådana har inte jag funnit på dom jag mött.

Mökkur är också en favorit, men jag tycker hans avkommor (många, iaf dom jag mött) blir lite för "på", inte lika känsliga som ovanståendes.
Älskar psyket som han själv har, helt fantastisk att hantera och apläcker att sitta på.

Viglundur frá vestra-fiflhólti står högt upp på min lista, har träffat honom några gånger och hans psyke är helt otroligt.
Vissa av hans gångarter är lite svaga men om man har ett sto som väger upp dom så kan det bli en kanonkombination, något som jag gärna skulle testa på någon gång.

Sen är jag ju väldigt svag för Kiickan's Gimsteinn, mest för att han totalfångat mig med sin otroliga charm !! :love:

Jag måste säga Lysingur frá Tulka, vardagligen kallas "Frosti" http://gaverstad.se/var-avel-1971-2002_4.html (längst ned i mitten av bilderna, stillastående häst med rytarinna på), han var den goaste hästen man kunde möta, och kortryggad men högrest (jag gillar riktigt korta hästar, ovasett ras) och lämnade fina avkommor.
Förutom Frosti så ligger Fákur frá Saudarkroki http://gaverstad.se/fakur-fra-saudarkroki_2.html
och Litur frá Kletti http://web.telia.com/~u97007158/svhingstl.htm
(gå ner lite så finns Litur där, och Lysingur 'Frosti' är första bilden också) på toppen för mig. Jag gillade Litur innan jag träffade Frosti och Fákur för hans underbara avkommor och extremt bra lynne.
Och för att dom alla är ursnygga då :)

mvh. Moa

Senast ändrad av en moderator:

Nu är jag ju helt grön när det gäller iwlänningar och framförallt dess avel.

Men några hingstar har man ju redan placerat i små favvis fack=)

Thorstein från tjotandi... pappan till Jorunns föl han är inte den vackraste av dem alla men han rör sig helt oki klart över medel han har en häftig färg men framförallt vilket psyke.. SMå barn rider runt på han han tuffar om kring där som om han hade glas på ryggen.
Han går i vanlig trådhage bredid storna utan problem.

Mitt föl ärvde hans psyke fyy så lugn och stor han var så han verkar ge rätt stort fasten han själv är rätt liten!
Nu vet jag ju inte om det är Jorunn som ger stort eller hingsten men stort föl vart de iallafall.

Perfekt hingts för de som vill ha en bra hobbyföl att rida och småtävla med.

Sen askur från håkansgården.. likadär vilket psyke och hans egna färg är lite tråkig men hans färggener är då icke lika tråkiga:love:
Snygg häst som rör sig fint och ger fina avkommer.. islänningarnas Cortez:love: Han kan man använda oavsätt vad man vill göra med fölet.. lyxig skogsmulle eller snygg tävlingshäst=)

Sen var de här med namnen men det finns en isabellhingst som är STOR tror han är 4 år och redan 152 cm enligt hemsidan..
Skall vänta med å använda honom och se om han också ger stora avkommor.

Men om han nu gör de är jag helt klar intresserad av att använda han.
Han har riktigt fina poäng både extriört och gångmässigt så där är de t inge skithingst och så har han en häftig färg=)

Och dyr så in åt norden över 11000 dyrt för å vara islänning tycker jag om man gämför. Men han är völ top of the best så=)

Har ju några år å spara så de gör inge=)

Tror hans egenskaper kan väga upp Jorunns nackdelar väldigt bra

Sen säger alla att den där Mökkur skall vara WOW att ha i stamtavlan så jag måste väl säga att han är bra då.. fasten jag ingen aning om vem han är.. måste väl vara som typ gaspari för hbl=)
Lyxigt värre att ha i sin stam.

Själv har jag ingen aning om vad Jorunn har längre bak i sin stam och om det är ros eller tistel till stam hon har

Sen var de här med namnen men det finns en isabellhingst som är STOR tror han är 4 år och redan 152 cm enligt hemsidan..
Skall vänta med å använda honom och se om han också ger stora avkommor.

Kan det vara HRÍMUR FRÅN JUPITERTORP du menar?:)

Mökkur är en av hingstarna i sverige som fått en ELIT premiering.

Ang. den stora isabellen så är det väl Hrimur från Jupitertorp du tänker på ?
Han är isabell med någon sorts bläs, E: Askur från Håkansgården.

Jarl är inte fel :d

Finns många fina och bra hingstar men man får inte glömma att de måste matcha aktuellt sto...

Min personliga favorit efter att ha umgåtts dagligen med honom i drygt ett år är den här mannen, Loftur frá Möðrufelli:
picture.aspx

picture.aspx

picture.aspx

picture.aspx

picture.aspx

Vacker, snäll, otrolig ridbarhet, naturligt stora rörelser i alla gångarter, lättsam i all hantering, vänlig och fin med ston och föl, ger fina avkommor osv. Min stora kärlek helt enkelt...

Min Lofturavkomma Silfurþerna blir ganska lik sin far:
picture.aspx

Han är jättevacker, din Ylur :) :love: Vad har han för bedömning? :)

Tråden drömhingstar finns ju, och eftersom tråden har felst inlägg så låser jag den här.

Boj/moderator.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar