Favoritfärg

fejt

Trådstartare
Har ni någon kattfavoritfärg? Om ni tvingas vara ytliga och bortse från allt annat? Vilken färg tycker ni är vackrast?

Min är svart sköldpadda utan vitt. Det är det vackraste jag vet. Oavsett ras.

Åh herregud, vilken svår fråga. Jag älskar viltfärgat och sorrel. Och rödtabby... Ja så röda hållet får svaret bli. :D

Min tvåa är rödtabby med vitt, jag var jävligt ytlig vid val av henne :D

Det är ju inte bara färgen tycker jag, utan även symmetrin.

Min svartpadda med vit bläs och mage, samt ett svart öra och ansiktshalva respektive ett rödbrunt öra och ansiktshalva tycker jag är helt strålande vacker...

Gillar choklad, antingen helfärg eller tabby - eller för allt del svart med vita tassar/näsa/mage.

Det finns egentligen ingen färg som jag tycker är direkt ful, men såklart hajar jag till lite extra på vissa katter just pga färg/teckning. Helvit är tjusigt - det går jag lite smått och snokar efter, om någon känner till en seriös uppfödare som satsar på vita britter... För att matcha mina två nuvarande. ;P

En riktigt snyggt mönstrad chokladsköldpaddstabby! Annars har jag totalfastnat för svartvitt. Ju mer osymetriskt tecknad, desto roligare :love:

Det finns egentligen ingen färg som jag tycker är direkt ful, men såklart hajar jag till lite extra på vissa katter just pga färg/teckning. Helvit är tjusigt - det går jag lite smått och snokar efter, om någon känner till en seriös uppfödare som satsar på vita britter... För att matcha mina två nuvarande. ;P

Tror bara det är D som har vitt. Det är ju en lite halvt kontroversiell färg som många inte vill avla på.

Svårt att säga en enda färg :D
Jag har alltid gillat blå/lila katter antingen som solida eller med vitt.
Choklad i solid med eller utan vitt, choklad silver spotted/tabby/etc med eller utan shade.
Och vanlig bruntabby har sin charm

Är inte mycket för katter med majoritet i vitt, speciellt inte i svart.... Detta råkar vara färgen på min katt dock :p Sköldpaddsfärgat väljer jag bort oavsett övrig färg, kan vara snyggt men de mesta man ser ger inte skäl för namnet.

Tror bara det är D som har vitt. Det är ju en lite halvt kontroversiell färg som många inte vill avla på.

Med rätta. Är det samma genetiska problem hos silver shaded?

Har ju min lilla knubbiga brunbjörn Brunetten, och the pretties of them all Skönhetsmissen. Så jag stressar inte. Men en silver eller vit skulle vara roligt i framtiden.

Med rätta. Är det samma genetiska problem hos silver shaded?

Har ju min lilla knubbiga brunbjörn Brunetten, och the pretties of them all Skönhetsmissen. Så jag stressar inte. Men en silver eller vit skulle vara roligt i framtiden.

I alla fall på britterna är shaded-katterna ganska ohomogena i utseendet och man bör nog ha koll på inavelsgrad. Dom är otroligt vackra, men man har i alla fall i 15 år helst parat shaded med shaded och då minskar ju den genetiska variationen. Men annars vet jag inte om dom dras med nån genetiskt utöver det som alla andra brittfärger har, dvs HCM, PKD och HD.

Jag kan omöjligt välja en färg bara då jag har så många favoriter men de jag kan komma på så här på rak arm är:

Svartsmoke (såklart) sen silverkatter överlag, gärna med vitt
Golden och framför allt svartgolden
Blå, antingen solida eller mönstrade och gärna med vitt
Créme, helst solida och gärna i kombination med silver och utan vitt
Paddor med tydliga färgfält och med mycket vitt, helst vitfläcksgraden 02
Choklad, solida med eller utan vitt
:love:

Vad roligt med så många svar!!! Och vilken tur att vi tycker så olika :)
Jag får lust att göra en sammanställning. Dessutom blev jag påmind om att jag också tycker väldigt mycket om solid (heter det så) blå.

Svart sköldpadda utan vitt har också varit min favorit länge :love: Min förra var en med vitt som hade mycket klara gränser mellan färgerna så det är kul att jag har en nu som är mera blandad i färgerna. Men fortfarande en hel del vitt :p

Sen jag sett dem här så har jag blivit svag för svartsmoke och svartsilver också :love:
Golden som @Smulis nämner hade jag inte hört om förut men den verkar vacker den med!

Jag har också sagt att om jag skaffar mig en ragdoll till/igen så vill jag gärna att den ska vara brunmaskad (ev. choklad), för att uppfylla en liten barndomsdröm :D

Just den turkiska vanen/angoran(?) har ett vackert fläckmönster som jag tycker om, men vet inte om det finns något speciellt namn för det? Typ bara runt öronen, svansen och ev någon fläck på ryggen. Den gillar jag.

Annars är jag också svag för mönstret spotted, den känns lite vild :D

Efter att jag skaffade Lava som är chokladspotted så har jag snöat in på det "vilda" katterna. Just nu älskar jag bengalernas rosettemönster (heter det så..?).
Annars så gillar jag de lite mer ovanliga katterna över lag. Tabby och svart med tecken tycker jag är dötråkigt (om vi är helt ytliga alltså!) Grå tabby tycker jag dock är fint, gärna med vitt i.
Hade ett brittiskt korthår förr som var grå (blå?) sköldpadda. Det var väldigt fint!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 019
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar