Favorit märke!

quigley

Trådstartare
Efter alla :love: / :devil: märkes grejor o.s.v. så undrar jag vilket märke som är din favorit?

Inte vilken typ av grejor utan vilket märke?

Något dyrt och lyxigt eller billigt och alldagligt?? :confused:

Och även varför? Lite debatt också! :angel: :cool:

Sv: Favorit märke!

Så billigt som möjligt :smirk:

Det ska vara billigt, snyggt enl. min smak och åtminstone halvbra kvalite...

När det gäller sadlar är jag såå kär i Zaldi och Edinburgh! :love:

Gillar inte M&N sadlar eftersom jag tycker att de är plastiga men har sett ett snyggt träns från dem...

Hatar Jackson lädret för det är så torrt.....

Jag gillar sånt som håller, är snyggt och billigt.
Skulle aldrig någonsin köpa ett träns i 1000-kronorsklassen, det är bara inte värt det! :eek:

Ska jag nämna några märken så blir det väl Gold Medal, Chetak, Knights och Claridge House t.ex.

Jag har faktiskt inte direkt några favoriter, inte inom hästsport iaf.
Det skulle vara Tärnsjö då, men man handlar en sele, punkt slut. Man springer ju inte och köper en ny varje år och jag antar att detta handlade mer om saker man förbrukar rätt fort.

Tidlös design föredrar jag.
Om ett fabrikat jag gillat innan plötsligt ändrar designen på sina grejor
till nåt som inte faller mig i smaken, ja då kommer jag troligtvis inte köpa av dom nåt mer.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inget favoritmärke, men jag föredrar väll saker i mellanprisklassen och det är väll det jag köper mest. Sedan så händer det väll att man köper en och annan dyrare pryl med som det är ännu bättre kvalité på emellanåt. Kan vara t.ex. ett täcke, ett schabrak, ett par ridbyxor, ett par handskar osv.. sedan beror det lite på priset med.
Hittar jag en grej som verkar vara av bra kvalité och som jag dessutom vet är ett "bra märke" och har goda erfarenheter av sedan tidigare fast grejerna vanligtvis är lite dyrare så slår jag givetvis till!

Dyrt & lyxigt :o
Är så snobbig med sånt, det ska vara fint o exklusivt, tycker det är finare. Älskar Equiline :love: Snygga täcken, schabrak m.m. Lindorna o paddarna är fantastiska!
Även RG, Passier, Hubertus (tränsen), Stübben (bara tränsen även där) osv. går hem hos mig :)
Men hittar jag något billigt, begagnat tvekar jag inte, tycker det är bra med saker (träns, stövlar osv) som är färdig in-ridna så att säga

Det skiljer oerhört mycket på olika utrsutning, nått märke kan ha bra benskydd medans deras täcken e värdelösa.

Men ett märke som jag tycker har genomgående bra kvalité är Equiline, dom är lite dyrare men man får vad man betalar för! :d

Eskadron är också lite av en favorit. Horsewear är nog det märke som jag har mest prylar ifrån. (räknar inte alla paren benlidnor m.m) Dom håller iaf bra klass och bra kvalité.

Jag föredrar garanterat dyrt :rofl: .
Mina argument för att köpa dyra grejjer e att det lönar sig i längden. Ett täcke man betalar uppemot 3000 håller i genomsnitt i 10år. Ett täcke man betalar 300kr för håller en vecka om man har tur.
På 10 veckor har man alltså känat in det täcket.

Dessutom är det roligt att skämma bort pållen med fina saker, för han är trots allt den finaste leksak jag någonsin fått ;) :love:

Akustik skrev:
Det skiljer oerhört mycket på olika utrsutning, nått märke kan ha bra benskydd medans deras täcken e värdelösa.

Men ett märke som jag tycker har genomgående bra kvalité är Equiline, dom är lite dyrare men man får vad man betalar för! :d

Eskadron är också lite av en favorit. Horsewear är nog det märke som jag har mest prylar ifrån. (räknar inte alla paren benlidnor m.m) Dom håller iaf bra klass och bra kvalité.

Mina argument för att köpa dyra grejjer e att det lönar sig i längden. Ett täcke man betalar uppemot 3000 håller i genomsnitt i 10år. Ett täcke man betalar 300kr för håller en vecka om man har tur.

Dessutom är det roligt att skämma bort pållen med fina saker, för han är trots allt den finaste leksak jag någonsin fått ;) :love:

Måste bara säga att jag håller med! Dyrare grejor är helt klar billigare i längden! :idea: Förstår inte att så många vägrar att se saningen :D

Ne skämt o sido så håller ja med :rofl: :cool: :cool:

Jag försöker hitta grjer med halvbra kvalitet som inte är för dyra. Min ekonomi r kanske inte den bästa just nu...

Till hästen;
Jaguar XKC dressyrsadelen är kanske mitt skönaste och bästa köp till hästen och mig.
Stübben är också en favorit då jag både har Stübben träns och kandar (snygga och bra hållbarhet) :love:
Då det kommer till täcken är det väl mestadels Horseware som jag håller mig till men även ett och ett annat Equiline täcke.
Vid Shabrak köp blir det de som jag tycker är snygga och som jag vet håller bra vilket oftast blir Equiline eller Hansbo.

Till mig själv:
Då jag köper ridbyxor inriktar jag mig bara på att köpa helskodda ridbyxor av favorit märkena; Euro-Star, Pikeur, Golden Dress och Anky. (Anky ridbyxorna är en så länge bara ett par vita helskodda med högmidja men skall så snart jag har råd köpa ett par även till "vardags" :love: )
Ridhjälm; GPA Titium ridhjälm (för att den är sval och vägen bara 490(?)gram)
Dressyrhatt; Christys' Fur Felt Dressage Top Hat
Ridstövlar; nuvarande par är ett par Cavallo Pirouette, skall så snart jag kan köpa ett par Petrie Anky då de är lika snygga som Cavallo Piaffe men billigare (4300kr för Petrie Anky i stället för 5000 för Cavallo Piaffe). :love:

Jag värde sätter kvaliteten i märkes sakerna samt passform och känsla. Jag skulle inte tänka mig köpa ett par ridbyxor på hööks då skoddningen är konstig samt att ridbyxorna inte alls sitter skönt. Täcken är sådant som jag vill skall hålla bra och så här långt har jag bara fått hållbara täcken som inte har gått sönder trots att de är äldre eller mycket äldre än garantin.

Jag köper billigast möjligast då det kommer till saker och utrustning som slits mycket då det inte spelar någon roll vare sig det är ett vist märke eller totalt okänt.

Skall till sist tillägga att hästen inte är min utan en nära tjejkompis till mig men trots detta betalar jag allting själv (inget stöd från mina föräldrar eller från min tjejkompis) och skämmer bort hästen så mycket jag kan då jag tycker att det är helt okej.. Jag väljer att "kasta bort" mina pengar på hästen hellre än på andra onödiga saker då hästen betyder oehört mycket för mig.

/Christian

hansbos ylletäcken och schabrak är underbara!
eskadrons benskydd också, och schabraken är jättesnygga men jag har aldrig "träffat" ett.
min kyra-jacka är den enda jacka jag provat man inte fryser, kan rida och ser helt okej ut i. ;)
tycker om mitt stübben-träns också

På lädersaker är det HG och Jaguar! Kan inte säga att jag ångrar mitt butet-köp, men skulle jag köpa en ny hoppsadel igen så skulle det bli yttligare en jaguar.
På schabrak och täcken så får jag säga horsewear och equiline.

Till mig själv så tycker jag att eurostar, barbour och musto gör bra grejjer. Pikeur kan vara lite för mycket "mode" :smirk:

haha, kärringvarning på mig! :angel:

jag gillar allt från märkesgrejer till Börjes egna produkter, men jag villl att det jag köper ska vara hållbart.(Därför är det perfekt om man har en kompis som har testat tex börjes regntäcke innan man själv lägger pengarna på ett. :) )
Men märkena jag är lite småkär i är:
Horseware och Bucas när det gäller alla sorters täcken
Pessoa när det gäller sadel och träns osv (Vill ha ett sånt träns!! :love: )
Eskadron som skydd, fast jag tycker att de kunde finnas i lädermodell..hihi
Kieffer, hubertus, M&N, equiline mfl är också favoriter

När det gäller grejer till mig själv så är jag nog lite snål, använder mest Rider's company ridbyxor eller brallor och jackor från mountain horse, fast måste medge att deras jackor svider en del i plånboken...Har siktat in mig på deras nya jacka, challenger pro eller nåt i den stilen, har nån testat en sån eller kasnke äger en? hur är den i materailet??

Det beror på. Är barnsligt förtjust i Globus, tycker att de har genomgående mycket god kvalitet i allt jag köpt från dem, d v s ett stort antal bett, ett ländtäcke med PERFEKT passform, samt lite andra småsaker. Globus äger när det gäller bett iallafall!

När det gäller sadlar och dylikt är jag ju totalsåld på min Barefoot, även om Griffin ligger mig mycket varmt om hjärtat. Annars är Eskadron ett märke jag tycker väldigt mycket om, god kvalitet förenat med förhållandevis god design, inte minst när det gäller benskydd.

Är absolut ingen märkessnobb. Köper väl sånt som ligger i mellanklassen mest. Har ingen häst som har sönder täcken så vare sig jag köper ett börjestäcke eller ett horsewaretäcke så håller de lika bra på min häst.

Märken jag gillar är i alla fall: Globus (deras silikonbett är bara :love:), Eskadron (deras skydd är super!),Kieffer (de kieffersadlarna jag har ridit i är otroligt sköna), Horseware (Täckena är de ända jag har provat, men de är mycket bra.)

Mitt favvomärke är Frank Baines (har sadel o träns därifrån)

Sen har jag (o som e mkt bra):
*träns Morris&Nolan
*täcken Horseware, Hansbo, Mia's
*shabrak Hansbo, Mia's, Equiline, JW
*flugluvor Equiline, JW
*transportskydd Bucas
*skydd Eskadron, Veredus
*lindor Eskadron, Equiline, Mia's

Jag har inga direkta favoritmärken utom när det gäller täcken (Horseware och FAL) och ridbyxor (Eurostar och Pikeur). Gillar förstås mina läderskydd och sadeln från Equipe också. Sedan har jag ett gammalt sammetsschabrak som nog är snart 10 år men som fortfarande är fint nog att vara tävlingsschabrak. Det är av märke Elisabeth Green..-någonting, så om man nu kan grunda omdömet på en enda vara så är även det en favorit.

När det gäller prisbilden köper jag oftast av relativt hög kvalitet och betalar därefter (nåja, inte svindyrt om det kan undvikas, passar ibland på när det är rea. :D )
Någon enstaka gång köper jag också riktigt billiga saker, som skydd eller några ridbyxor från Hööks eller liknande. Men då handlar det om saker som jag ska ha hemma (ingen ser), jag har inte för avsikt att vara rädd om sakerna och förväntar mig inte heller att de ska hålla speciellt länge. Köper sällan "mellanklass".

Akustik skrev:

Well, ett vintertäcke från Börjes som kostade 300 spänn har hållt i 7 år för oss... Även fast hon gått ute på natten (legat ner mkt), och gått med en täckesätande :mad: liten bitch... :smirk:

Tycker det är lite olika.

Kom på att jag älskar Horsesaver (?) på täcken och... åh vad heter det nu då...

och Kieffer på sadlar. Har haft en sadel i ca 18 år och den är fortfarande hel! Bara sitsen som är lite hård...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft rätt tunt hår, typiskt svenskt; fint och tunt och blont. Det gör inget att jag inte har nåt tjockt hårsvall, alls...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: MissFideli
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: tara
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker... 2 3
Svar
46
· Visningar
1 460
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stora canvasburar
  • Kattbilder #10
  • Mellanpudel

Hästrelaterat

Tillbaka