Sv: Favorit märke!
quigley skrev:
Efter alla

/

märkes grejor o.s.v. så undrar jag vilket märke som är din favorit?
Inte vilken typ av grejor utan vilket märke?
Något dyrt och lyxigt eller billigt och alldagligt??
Och även varför? Lite debatt också!
Det beror på vad det gäller. Täcken ska vara halv-dyra men inte för dyra eftersom de till slut ändå går sönder om hästen brukar ha sönder täcken även om det är bra kvalitet. Hellre då ett 800:- täcke an ett för 2-3000:- om man räknar med att det håller 3 år eller så. Jag gillar också att kunna byta ut täcken om det blir ofräscha. Horse Saver gillar jag (förutom att de är små i storlekarna) och Svea.
Läder är jag väldigt noga med om jag ska köpa nytt. Knights är ju prisvärda, men Stübben känns lyxigare.
Grimmor ska ju kunna gå sönder om hästen fastnar, så där lägger jag inte ut några stora summor, men jag vill gärna ha i mjukt läder. Horsehead gillar jag, men de är på gränsen till för dyra.
Sadlar köper jag mest bomlösa nuförtiden. Annars gillar jag Wintecs äldre syntetsadlar för att de ligger bra på den typen av hästar jag hittills haft och är bekväma att sitta i och dessutom lätta att rengöra. Av de bomlösa gillar jag Flexion (eller vad de nu heter nuförtiden), Barefoot, och diverse andra i olika modeller, men inte t ex Star-Trekk för de brukar kännas plastiga och är lite onödigt dyra.
De flesta andra sakerna köper jag prisvärda för att de ändå ses som förbrukningsvaror i mina ögon

men generellt sett gillar man saker man spanat ut ett tag bättre och som kostar lite mer än de man spontanköper för att de är billiga
Ang. dyrt och lyxigt eller billigt och alldagligt:
Har haft en sadel för ca 20000:- i nypris, täcken för ca 2000:-/st i nypris och lite fler dyra saker, men det är inte alltid priset som avgör om man gillar det och det är bra kvalitet. Ett av täckena t ex gick sönder i sömmarna lite efter att hästen haft det 2 veckor!! Och hästen ifråga är rätt snäll med sina täcken.
Däremot har jag ett jättemysigt ylletäcke som kostade ca 900:- som jag älskar!

och en teddyvojlock som kostade ca 300:- som jag verkligen gillar

men riktigt billiga saker brukar jag oftast inte gilla, 100:- ors träns t ex.