Favorit märke!

Sv: Favorit märke!

Eskadron och Mia's grejor gillar jag skarpt. Det är sådana vardags grejor som man använder varenda dag (senskydd & schabrak) Jag tycker dom håller väldigt bra kvalite till ett rimligt pris dessutom!

har ingte dieket favorit märke. Det varierar från pryl till pryl

men om man tar vardagsgrejerna som shabrak, lindor, skydd,

mia´s tycker jag är otroligt bra, har iof bara ett dressyr shabrak därifrån. men det är otroligt fint trott många tvättar, dessutom ligger det kvar utan stroppar och glider inte fram och tillbaka, bra stadga mm.

Lindor är det ltie delad mening om. Det är inget favorit märke som gäller utan bara dom känns bra och inte är för billiga. Det är någon fix ide jag fått att dyra lindor är bäst. Men jag kan inte bevisa det.

Skydd är helt klart eskadron, mjukast och följsammast. Gillar även källquists neoprendamasker skarpt. (rekomenderas :D )

jag bryr mig intevad det är för märke men något jag tycker är bra är Fin Tack, iallafall på selar och deras grimmor är snygga!

Alltså.... det enda märke jag köpt fler saker av är Mias schabrak. :) Tycker de är snygga, håller form och färg och till ett bra pris.

Boots har jag aldrig köpt två ggr från samma ställe, min häst gör slamsor av de jag köpt hitills.... :cool:

När det gäller lindor är mina favoriter från HorseSaver; efter att min ponny sprang bort efter att hon kastat av mej ( :mad: ) var hon ute i skogen och kutade en hel natt, när vi hittade henne dagen efter satt lindorna fortfarade perfekt! Än idag har jag alla fyra lindor hela, trots att de har runt 6 år på nacken och flitigt användande!! Hittar jag liknande igen kommer jag köpa på mej hela lagret tror jag :p

Lånar knapp..

Jag tycker det bästa sadelmärket är Jaguar, överlag är de OTROLIGT sköna och tåliga! Jag älskar verkligen min dressyrsadel med buffel-läder. :love: Hoppas verkligen att den kommer att passa på nästa häst oxå, för jag kommer ALDRIG göra mig av med den!

JAg älskar Shires. De har mycket bra täcken och fina sckabrak och transportskydd.
Gillar Zaldigrejer och Stübben grejer :love:

quigley skrev:
Efter alla :love: / :devil: märkes grejor o.s.v. så undrar jag vilket märke som är din favorit?

Inte vilken typ av grejor utan vilket märke?

Något dyrt och lyxigt eller billigt och alldagligt?? :confused:

Och även varför? Lite debatt också! :angel: :cool:

Det beror på vad det gäller. Täcken ska vara halv-dyra men inte för dyra eftersom de till slut ändå går sönder om hästen brukar ha sönder täcken även om det är bra kvalitet. Hellre då ett 800:- täcke an ett för 2-3000:- om man räknar med att det håller 3 år eller så. Jag gillar också att kunna byta ut täcken om det blir ofräscha. Horse Saver gillar jag (förutom att de är små i storlekarna) och Svea.

Läder är jag väldigt noga med om jag ska köpa nytt. Knights är ju prisvärda, men Stübben känns lyxigare.
Grimmor ska ju kunna gå sönder om hästen fastnar, så där lägger jag inte ut några stora summor, men jag vill gärna ha i mjukt läder. Horsehead gillar jag, men de är på gränsen till för dyra.

Sadlar köper jag mest bomlösa nuförtiden. Annars gillar jag Wintecs äldre syntetsadlar för att de ligger bra på den typen av hästar jag hittills haft och är bekväma att sitta i och dessutom lätta att rengöra. Av de bomlösa gillar jag Flexion (eller vad de nu heter nuförtiden), Barefoot, och diverse andra i olika modeller, men inte t ex Star-Trekk för de brukar kännas plastiga och är lite onödigt dyra.

De flesta andra sakerna köper jag prisvärda för att de ändå ses som förbrukningsvaror i mina ögon :angel: men generellt sett gillar man saker man spanat ut ett tag bättre och som kostar lite mer än de man spontanköper för att de är billiga :p

Ang. dyrt och lyxigt eller billigt och alldagligt:
Har haft en sadel för ca 20000:- i nypris, täcken för ca 2000:-/st i nypris och lite fler dyra saker, men det är inte alltid priset som avgör om man gillar det och det är bra kvalitet. Ett av täckena t ex gick sönder i sömmarna lite efter att hästen haft det 2 veckor!! Och hästen ifråga är rätt snäll med sina täcken.

Däremot har jag ett jättemysigt ylletäcke som kostade ca 900:- som jag älskar! :love: och en teddyvojlock som kostade ca 300:- som jag verkligen gillar :) men riktigt billiga saker brukar jag oftast inte gilla, 100:- ors träns t ex.

håller med om att det lönar sig att köpa lite dyrare grejjer.
behöver inte vara det absolut bästa men av medelklass eller lite sämre eller bättre.
tex ett träns för runt 600-700:- tycker jag är lagom, tycker ju att det borde va skaplig kvalitet..

man får vad man betalar för...oftast...

men om man tex jämför ett finare stubbenträns för ca 1500:- och ett annat för runt 700:- så tror jag faktiskt inte att lädret på stubbentränset är så mkt bättre så att det är värt att betala 800:- extra.. utan då är det märket som man betalar extra för oxå...
ofta är det nog så iallafall..
det är ju som med vissa kläder till oss..
sen finns det ju saker som värkligen är värda priset.

men köper man ett träns för ca 200 får man nog räkna med att köpa ett nytt snart igen, men på ett stubbenträns går det ju isånnafall ca 7st "ekonomiträns" och det tar ett tag att slita ut så många träns även att dom är billiga och av sämre kvalitet....

Equiline, horsewear, mark todd, amerigo.

Det är de märkena som jag helt klart föredrar.

Sen finns det några alldagliga, såsmom Mias och bucas.

Håller med. Jag har en ärvd sele från Tärnsjö och den går att anpassa till de flesta hästar, ser ingen anledning att snåla när jag köper nya delar till den. Kvaliten är odiskutabel och värd sitt pris.
:smirk:
Den dag jag hittar en sadel som verkligen passar min breda tunna till häst så kommer priset inte att vara det som avstyr ett köp. :)
De sadlar jag har idag är inga märkessadlar men än så länge de som passat bäst och då köper jag dem även om de är billiga. Kan som sagt köpa sådana 10-15 gånger innan de är lika dyra som märkessadlarna.
Jag lägger inga stora pengar på förbrukningsvaror, dit räknar jag kläder till mig och lindor, skydd, träns (vill inte ha samma länge), täcken , schabrak, tyglar o.s.v.
Däremot köper jag dyra borstar med äkta hår och lägger stora pengar på massage och liknande till hästen. :angel:

Hubertus och speciellt Flexline är min favorit. Har träns som blivit 20 år gammalt och gick tyvärr sönder då en häst trampade på tyglarna och då gick sidostyckena sönder :mad: Sadlarna är sköna och smala i midjan vilket gör det lättare för mig att sitta ner utan skav i sittknölarna. Passar alla mina hästar vilket är tur :) Äldsta sadeln är nu 15 år gammal och vi har bytt kopparjärnet 3 ggr utan problem.

isabelle_regina skrev:
men köper man ett träns för ca 200 får man nog räkna med att köpa ett nytt snart igen, men på ett stubbenträns går det ju isånnafall ca 7st "ekonomiträns" och det tar ett tag att slita ut så många träns även att dom är billiga och av sämre kvalitet....

Poängen är väl att Stübben t ex är så pass kända för bra hantverk och läder att man vet vad man får. Finns säkert lite billigare såna märken också. För min del vill jag inte ha 10 olika träns utan jag sköter om dom ordentligt (inte pedantiskt men ändå :p ) och har ett och samma träns ganska länge. Nu har jag två träns - ett som jag haft länge, var faktiskt ganska billigt när jag köpte det (ca 3-400.-) men det har hållit sej fint och fräscht nu i 5 år. Det andra skaffade jag för att inte behöva byta bett mellan var och varannan ridtur, ett begagnat Stübben som tyvärr inte var så supervälvårdat när jag fick det men det är ganska fräscht ändå efter lite uppsmörjning. De här tränsen kommer jag nog ha ett bra tag till.
SÅ skulle jag skaffa ett nytt träns nån gång i framtiden räknar jag absolut med att kunna ha det i MINST 5 år, alltså vill man ha ett fint träns i bra kvalitet som kommer hålla färgen och som man gillar. Skulle jag skaffa ett som riskerar att bli liggandes och bara användas sporadiskt skulle jag inte lägga ut mycket pengar.

Jag tänker i banan att sånt man ska ha länge läggs det ut mycket pengar på - sånt som KOMMER vilja bytas ut med jämna mellanrum (förbrukningsvaror i mina ögon :angel: ) läggs det inte ut lika mycket pengar på. Utegångstäcken t ex försöker jag då hitta ett mellanläge där det är bra kvalitet men inte för dyrt, för till slut kommer det bli fult/förstöras i hagen eller i tvätten och jag vill byta ut det.
Vojlockar/schabrak, grimmor, grimskaft, benlindor likaså.
Sadlar försöker jag skaffa sådana som håller värdet hyfsat ifall man skulle behöva byta. Priset spelar mindre roll, den ska passa mej och hästen (ytterst sällsynt :p ) och som sagt hålla värdet ganska bra..

Okej, jag vet INGENTING om märken och skiter fullständigt i det också :angel:
Okej, jag föredrar att köpa grejer av ett märke/tillverkare som jag VET har bra kvalitet.
Men sedan vad det blir för märken av alla bra som finns det kan kvitta :p

Bland träns gillar jag Kieffer bäst, hållere sig snygga hur länge som helst :love: men CH från Hööks är oxå bra. Sadlar så är det utan tvekan Prestige Apaloosa.
Övriga grejer som shabrak, benskydd mm köper jag det som ser snyggt ut med speciella färger mm och då bryr jag mig inte så mkt om märket :)

Jag hade en hubertus sadel som jag älskade!
Kommer aldrig att hitta en sådan igen, dum som jag var så fick den som köpte min häst sadlen med men jag vet att hon inte använder sadlen då hon rider western!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft rätt tunt hår, typiskt svenskt; fint och tunt och blont. Det gör inget att jag inte har nåt tjockt hårsvall, alls...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: MissFideli
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: tara
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker... 2 3
Svar
46
· Visningar
1 460
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Stora canvasburar
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka