fattar inte vänster galopp

M

Moorice

ett problem..min ena medryttarhäst vägrar fatta vänster galopp..jag har gått tillbaka till grunden, min sits men det är ingenting av de som inte funkar..vad kan problemet vara? och hur kan det lösas?

Sv: fattar inte vänster galopp

Låter som om din häst är oliksidig, precis som vi är vänster- och högerhänta. Det kan helt enkelt vara jobbigt för den att galoppera åt vänster. Kanske är du också lite sned, vilket kan försvåra problemet. Det är lättare att fatta rätt galopp om du rider på en volt eller i en kurva. Använd rösten och lägg spöet på bogen lite lätt. Det är viktigt att ge en tydlig hjälp. Låt hästen springa in i galoppen till en början. Beröm direkt när hästen gör rätt och öva detta ofta, det är stärkande gymnastik.

Kolla också hur det går när den andra medryttaren rider, vad hon gör eller inte gör, så kanske ni kan reda ut vad du behöver ändra på!

Lycka till!

antagligen är hästen snedmusklad, så träna lite mer i vänster varv än vad du gör i höger, men inte allt för mycket. Du kan också göra mycket sluter i vänster eftersom det är slutan som är grunden till en bra galopp... Lycka till med hästen!

Vet du om den fattar vänster galopp när någon annan rider den? Om inte, få hästen kollad av veterinär. Min häst hade liknande problem och ville inte fatta höger galopp, hur än man gjorde. Det visade sig senare bero på hasledsinflammation i just höger has. Så kolla upp den medicinskt, det är mitt råd innan du börjar med allehanda metoder. Bara för att vara på den säkra sidan.
Lycka till!

Nej, den fattar inte vänster med ägaren heller. Att fatta i hörn, på volter eller liknade fungerar inte heller. Han går då i förvänd galopp även om de är mycket jobbigare. Jag har frågat ägaren att ta dit en veterinär men hon vill inte det..min sits beror det antagligen inte på för alla andra hästar jag rider är de inga problem med, men utesluta det ska man ju aldrig..jag hoppas kunna reda ut det här..

Har den fattat vänster tidigare? Är det alltså en förändring hos hästen?

Jag blir så matt på folk som inte "vill" ta ut en veterinär för att utesluta skada/smärta hos hästen.:mad: Vad är problemet med det liksom?? Stå på dig!:bump: Om det vill sig illa så kan det ju bli mycket dyrare att åtgärda ev. fel om man väntar för länge istället för att upptäcka->åtgärda på tidigt stadium. Något är ju uppenbarligen fel med hästen och som god hästmänniska tycker jag man ska kolla upp den noga kroppsligt och utrustningsmässigt innan man går vidare med träningen. Men det är min lilla åsikt....

ett knep

Låt hästen gå något utåtställd och "ramla" in över inre bogen.I själva fattning gör du ett ledande tygeltag och vänder hästen (typ 90 graders sväng) utan att släppa på den yttresidan (viktigt). Använd självklart oxå den yttre skänkeln i vändningen. Du kan göra detta med hjälp av en hörna på ridbanan eller ridhuset t.ex. efter kortsidan. Svårt att förklara så här men jag gjorde ett försök iallafall :) lycka till!

Be henne kolla hästen först det är ju naturligtvis viktigt att hästen är frisk.

Citat:Kan den i hagen eller vid longering?

Min häst tog den "svåra" galoppen fritt i hage, det var med tyngd på ryggen som problemet och smärtan kom. Det kanska kan vara samma här om det gör det fritt men inte med ryttare.
Som jag sagt förr, bättre kolla upp tidigt än att det ska bli värre. Även om man inte "tror" att det beror på smärta när hästen inte gör vad vi ber den om när vi vet att den förstår hjälpen. Den behöver inte halta för att ha ont. Det kan visa sig först vid böjprov.

Tack alla för era åsikter och kommentarer!!

Han har kunnat fatta vänster tidigare..fast de här problemet har varat en ganska lång tid..senast jag fick honom i vänster var när jag red ut och då kändes den väldigt stel, så detta kan ju tyda på att han helt enkelt är snedmusklad..problemet är att vi inte har tillgång till ridhus så träningen på vintern blir begränsad. I sommras när jag hade lagt upp ett träningsschema kunde han gå ordentligt i vänster. Det märkliga är att han i både traven och skritten går jämt.

Den webbsidan som Capable Case skickade var mycket intressant och jag kände igen en del..dock undrar jag hur kan han har blivit sne i bäckenet?

Jo, jag hoppas verkligen kunna ta ut en veterinär snarast. Problemet är väll att hon inte har råd med några behandlingar om de skulle behövas. (det handlar väll alltid om pengar :S) men en frisk och glad häst är det viktigaste i hästhållning!!

Tack ännu en gång för eran hjälp!

Det första jag skulle kolla om hästen ej kan fatta en viss galopp är om den har ont nånstans. Högst sannolikt att den har det.....

jag skulle kunna tro att den kanske är snett musklad eller att det kanske är sadeln som spökar... sen så kan den ju faktiskt ha ont någon stans också...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: lirco11
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar