Sv: Fatta rätt galopp
Jag förstår ditt problem helt och hållet, då jag precis kämpat mig igenom det där.
I mitt fall handlade det om att jag 'satt i fel varv'. För min häst var det oftast så att var jag i vänster varv, satt mina sittben i höger varv. Så för min jättelyhörda häst blev det ju rena hokus-pokuset. Antingen blev det korsgalopp eller fel galopp. Sen hade ju hon tyvärr vant sig vid det då det alltid varit vårt största problem, så det var bara att byta metod.
Min tränare sa att jag tänker för mycket när jag fattar galopp, och att han inte såg mina skänklar flyttas 1 cm när jag fattade. Ingenting man kommer på själv såklart. Så han sa att jag skulle sitta ner i trav, leda inåt tydligt med innertygel och bara göra en simpel fattning utan att tänka så mycket. På så vis fick jag henne att gå kvar i form i fattningarna också. Något som hon inte gjorde förut. Så tänk mjuk fattning, led inåt och tänk på att sitta så rakt du kan och använda skänklarna.
För mig har det blivit markant bättre, så nu kan jag äntligen fatta 'fel' galopp i rätt varv och MENA det. Så var det aldrig förut. Vi är inte helt väck problemet än, men med hjälp av detta har vi blivit otroligt mycket bättre. Hon blir oftast bättre när vi tagit några fattningar och hon blivit lite varm.
Andra tränare jag ridit för ville att jag skulle 'mesa' fram galoppen genom att göra öppnor, slutor och skänkelvikningar medan jag sen flöt in i en galopp. Det fungerar också. Men det har gett fula fotspår, och hästen har lärt sig det. Till slut resulterades det i att hon ständigt gick i en sluta i det varv jag red i och att jag snart inte kunde rida slutor eftersom det förknippades med galopp för henne.
Men min nuvarande tränare tycker att man ska gå lite mer 'pang på'. Självklart ska hästen vara genomställd och varm, men jag föredrar hans sätt bättre, hästen med.
Hoppas jag gett dig några tips!
M-oaa