Fatta rätt galopp

carambawinnie

Trådstartare
Finns det några knep för att få hästen att fatta rätt galopp? Min är just nu inte så vältränad och det är väll därför han fattar den galoppen som är lättast för honom, men finns det nått knep som gör att det blir lättare att fatta RÄTT galopp istället?

Alla knep mottages!

Sv: Fatta rätt galopp

Hej!
Jag förstår inte riktigt frågan??
Men Galopp skänkel, man brukar ju fatta galopp med galoppskänkel, och fatta den rätta galoppen med galoppskänkeln!

Vänster galopp = Vänstra Skänkeln fram
Högra skänkeln bak..

Eller om du ska fatta höger galopp: höger Skänkel fram, och vänster bak..
Men som sagt så förstår jag inte din fråga!:confused:

Lycka till!

Att fatta galoppen när man kommer ut på fyrkantspåret från snett i genom brukar fungera bra!

Pröva att länga innertygeln samtidigt som du tar lite mer i den yttre samt sitt ordentligt ned på ditt inre sittben genom att trampa ned ordentligt i den inre stigbygeln. Kan med fördel prövas i ett hörne precis när hästen ska svänga. När en häst svänger i galopp är det naturligt för den att vrida ut huvudet lite för att hålla balansen och få fram innerbogen.

Lycka till!

tydlig galoppskänkel och fatta galopp i en hörna/ på en volt

Jag förstår ditt problem helt och hållet, då jag precis kämpat mig igenom det där.

I mitt fall handlade det om att jag 'satt i fel varv'. För min häst var det oftast så att var jag i vänster varv, satt mina sittben i höger varv. Så för min jättelyhörda häst blev det ju rena hokus-pokuset. Antingen blev det korsgalopp eller fel galopp. Sen hade ju hon tyvärr vant sig vid det då det alltid varit vårt största problem, så det var bara att byta metod.

Min tränare sa att jag tänker för mycket när jag fattar galopp, och att han inte såg mina skänklar flyttas 1 cm när jag fattade. Ingenting man kommer på själv såklart. Så han sa att jag skulle sitta ner i trav, leda inåt tydligt med innertygel och bara göra en simpel fattning utan att tänka så mycket. På så vis fick jag henne att gå kvar i form i fattningarna också. Något som hon inte gjorde förut. Så tänk mjuk fattning, led inåt och tänk på att sitta så rakt du kan och använda skänklarna.
För mig har det blivit markant bättre, så nu kan jag äntligen fatta 'fel' galopp i rätt varv och MENA det. Så var det aldrig förut. Vi är inte helt väck problemet än, men med hjälp av detta har vi blivit otroligt mycket bättre. Hon blir oftast bättre när vi tagit några fattningar och hon blivit lite varm.

Andra tränare jag ridit för ville att jag skulle 'mesa' fram galoppen genom att göra öppnor, slutor och skänkelvikningar medan jag sen flöt in i en galopp. Det fungerar också. Men det har gett fula fotspår, och hästen har lärt sig det. Till slut resulterades det i att hon ständigt gick i en sluta i det varv jag red i och att jag snart inte kunde rida slutor eftersom det förknippades med galopp för henne.

Men min nuvarande tränare tycker att man ska gå lite mer 'pang på'. Självklart ska hästen vara genomställd och varm, men jag föredrar hans sätt bättre, hästen med.

Hoppas jag gett dig några tips!

M-oaa

Prova att vrida kroppen lite utåt när du fattar galoppen, det funkar för mig iallafall. Var noga med att berömma hästen när den fattar rätt galopp, och låt den gärna öka lite de första gångerna för att den ska känna att det är kul att göra rätt. Det kan även vara lättare när man rider på en volt eller i ett hörn där hästen är ställd.

KL

Antar att det har att göra med att inner sittben åker fram lite?
Har för mig att min tränare sa förut att man kunde titta snett bakåt ur motsatt riktning av den galopp man tänkte fatta. Tror att det är lite samma grej!

M-oaa

Motställ hästen i fattningen, det blir svårare att fatta fel galopp då. Men sträva efter att ha hästen så rak som möjligt.

Lycka till! :)

När du har en häst som har svårt för att fatta rätt galopp, så testa med att korta upp hästen innan en hörnpassering sen överdriver du galoppskänkeln samtidigt som du håller en stödjande yttertygel och lättar på innertygel. Va inte rädd för att nästan överdriva. Om hästen nu fattar rätt galopp så beröm den jätte mycket. Nästan löjligt mycket. ;)
Och fattar den inte första gången så ge inte upp, fortsätt att jobba på. Någon gång av alla försök så kommer den ta rätt fattning. Lycka till!

Att fatta galoppen när man kommer ut på fyrkantspåret från snett i genom är ett tips, och glöm inte att säga tex. BRAAAA... eller var du nu brukar säga till din häst! Lycka till! :D

Nu håller jag iofs på att lära min häst galoppfattning öht, men ändå...

Jag fattar på en volt, en ganska liten. Men som sagt, jag håller på att lära galoppskänkel öht (fd. travhäst) så jag koncentrerar mej mest på att han ska fatta lugnt och sansat och att han absolut inte får springa in i galoppen (ridbanan är inte tillräckligt stor för det ;)), men jag tycker det fungerar bra att fatta på en ganska liten volt med ställd häst.

Nu påstår jag ju inte att det går så himla bra alla gånger, han fattar nämligen enbart vänster galopp :grin: Höger tar han ett eller två steg i bara, sen slängtravar han... Så vi har ju en bit kvar, om man säjer så....;)

hej, jag har också stort problem med de på min fjording. Vi har ridit mest i skogen senaste tiden och då har de blivit mest höger galopp. känns naturligt för mig. Har inte tänkt på att de kan bli problem på banan senare. Nu vägrar han fatta vänster galopp. Har provat att ställa honom åt fel håll, från volter allt men ändå blir de bara fel. han är så mycket starkare i höger att han tar den även om de är fel varv. eftersom han vuxit upp i skogen kan han galoppera fel galopp i kurver och sånt och fattar inte att han tar fel på banan.

Idag när vi tränade tog han inte rätt i vänster galopp en enda gång. Inte ens när en äldre väldigt duktig ryttare red honom. Jag skulle hoppa bana med honom men svängarna blev hemska när han hade fel galopp.
De värsta är att han inte fattar vad han håller på med. han tror säkert bara att jag blir glad ibland när han fattar galopp och ibland inte. kopplar inte ihop de med vilken galopp han tar. Och om man skulle göra de skulle han tro att den galoppen ja tar oftast är den jag blir glad av och alltid ta den.

Vet inte vad jag ska göra nu. Att kunna gå i galopp i båda varven är ju absolut grund och han har kunnat göra de innan. Vet inte hur ja ska kunna träna upp den galoppen heller när han inte tar den någon gång.

Förlåt om ja frågar/undrar för mycket istället för att svara carambawinnie. Men tyckte de var onödigt att starta en ny tråd. Vill gärna ha nya förslag. de gamla fungerar som sagt inte. Tack

Senast ändrad av en moderator:

har samma problem med min travare, han fattar endast höger galopp, kan fatta vänster men byter då till höger eller saktar av...kan galoppera korsgalopp i höger så vet att han kan vänstergalopp med bakdelen men han fattar inte när jag vill att han ska fatta vänster galopp iaf....har försökt med ALLT men det är väl bara träning som gäller.... TILL FRITZ_92 men prova läggen en upphöjd bom på medellinjen så du kan rida i åttor o försök få hästen att landa i den galoppen du vill...gick ibland för mig...

Tack, de ska ja prova. Som de är nu är de bara om han hoppar till, tex blir rädd för något som han kan byta till vänster. Fungerar inte ens att få han sparka bakut för att byta. De brukade han göra innan när han blev glad.
Någon gång ibland kunde han byta galopp över ett hinder men bytte tillbaka över nästa hinder. Men ska se om detta fungerar. Har tränat på att byta galopp så innan, när han kunde galoppera åt bägge hållen. De gick inte så bra men får se.

Igår fick jag lära mig ett knep!
Det hjälper ALLTID!

Gör såhär:

Fatta galopp. Om hästen fattar fel, bryt av direkt, trava 2 steg, galopp igen. Nu är hästen i rätt galopp.

Det fick jag lära mig igår, funkade jättebra på båda mina hästar!

Jättebra är det, Lycka till!

tydlig galoppskänkel och fatta galopp i en hörna/ på en volt
Precis vad jag tänkte skriva! :D

Jag fick även lära mig att när jag skulle fatta galopp i ex en hörna (nordsvensken hade lite svårt för ena varvet förr) så skulle jag vrida mig utåt och klappa till henne på rumpan. Då fick jag till kroppen lite överdrivet men rätt. Det funkar jättebra.

Nu fattar hon galopp med pyttehjälper.

Igår fick jag lära mig ett knep!
Det hjälper ALLTID!

Gör såhär:

Fatta galopp. Om hästen fattar fel, bryt av direkt, trava 2 steg, galopp igen. Nu är hästen i rätt galopp.

Det fick jag lära mig igår, funkade jättebra på båda mina hästar!

Jättebra är det, Lycka till!
Det funkar inte ALLTID. :mad:

Det är bättre att vara tydlig från början och fatta i tex en hörna om det funkar.
På vissa hästar kan man annars sitta och fatta om och om och det blir ändå fel galopp. Ibland behövs lite hjälp!

När min häst inte vill fatta galopp brukar jag flytta honom i skänkelvikning några steg och då fattar han rätt galopp direkt. Eller så gör jag en volt och fattar direkt när jag går ur volten.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 276
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 038
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 740
Senast: Tora
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka