Fatta rätt galopp...

hanna_shetland

Trådstartare
Som en del av er vet tränar jag min treåring med sikte på kvalitén nästa år (shetlandsponny = gångarterna visas körda). Allt går jättebra, utom en sak :smirk:

Han lyssnar ganska bra på galoppkommando men fattar ofta fel galopp. Hur tränar man bäst för att det ska bli rätt galopp? Har man överseende med detta på kvalitén? Alltså om det blir fel galopp och hur bedöms det i såfall? Jag menar, om man rider är det ju lättare att inverka på hästen så det blir rätt galopp.

Hoppas ni fattar hur jag menar ;)

Sv: Fatta rätt galopp...

Jag skulle nog ställa honom lite utåt och så driva med pisken på insidan, kanske i ett hörn eller en hörnpassering om du har möjlighet att köra i ridhus. Göra en ordentlig halvhalt innan och MASSOR av beröm när han fattar rätt, och avbrott och ny fattning när han fattar fel.
Hur går det när du fattar galopp när du tömkör? Då kan du ju ha en bom liggande som du tömkör över, opch försöker få galoppfattningen över den, så att säga.
Se också till att du verkligen har bestämda kommandon - ett för höger och ett för vänster galopp, om det sedan är att du riktar pisken åt den sidan, att du säger något eller ...

:banana:

Ja...som sofiplopp sa kan du ju träna olika röstkommandon för höger och vänster galopp när du tömkör. När jag kör och ska galoppera lägger jag pisken som en skänkel...om du gör så så träna att pisken på höger sida, höger galopp och tvärt om. Men då ihop med ett röstkommando också! Själv är jag inte så noga när jag kör eftersom man aldrig behöver "visa upp" rätt galopp, som när man rider dressyr till exempel...Galopperar mest rakt fram också så då har det inte sån stor betydelse.

hanna_shetland skrev:
Men på kvalitén måste man väl ändå visa upp rätt galopp?

Ska testa det där med pisken. Har tyvärr inget ridhus att köra i.

hehe...jo men jag har aldrig behövt. då man tävlar körning så behöver man iaf inte :banana:

Ok men är det nån som vet hur detta bedöms? Att hästen kanske inte fattar rätt galopp direkt på kvalitetsbedömningen? Har dom någon som helst överseende med det? Det är ju dels unga hästar men också svårare att inverka på en häst som körs än en som rids.

Ja det verkar ju vara mycket högre krav att få rätt galopp i vagn än när man rider...Men jag vet ingenting om detta!

Kolla om du verkligen behöver visa galopp i vagn? Är ju inget man rekommenderar att göra med en treåring som kanske har lite bus i sig. Vad som gäller med rätt och fel galopp är om hästen tar rätt galopp så får du högre poäng då det bevissar hästens färdigheter och balans.
Att försöka ställa utåt i fattningen är bara fel inlärning så skippa det. Håll i innertömmen ordentligt i fattningen och ha pisken på insidan, ge hästen ordentlig plats på en stor volt och öva bara på volt ej på rakt spår. Låt den springa in i galoppen ett par gånger så du inte sätter för mycket press. När det blir galopp så beröm även om det blir fel galopp. Bryt inte av på en gång om det blir fel utan sakta av i lugn och ro och försök igen.Att försöka lära en treåring olika komando för vänster och höger galopp är överkurs så skippa det. Tror att ponnyn får bättre stöd av skaklarna så det är nog lättare att lära den i vagn än i tömkörning. Viktigt är att verkligen låta den gallopera och inte störa när det blir galopp.
Lycka till!
/M

Kolla om du verkligen behöver visa galopp i vagn? Är ju inget man rekommenderar att göra med en treåring som kanske har lite bus i sig. Vad som gäller med rätt och fel galopp är om hästen tar rätt galopp så får du högre poäng då det bevissar hästens färdigheter och balans. Att försöka ställa utåt i fattningen är bara fel inlärning så skippa det. Håll i innertömmen ordentligt i fattningen och ha pisken på insidan, ge hästen ordentlig plats på en stor volt och öva bara på volt ej på rakt spår. Låt den springa in i galoppen ett par gånger så du inte sätter för mycket press. När det blir galopp så beröm även om det blir fel galopp. Bryt inte av på en gång om det blir fel utan sakta av i lugn och ro och försök igen.Att försöka lära en treåring olika komando för vänster och höger galopp är överkurs så skippa det. Tror att ponnyn får bättre stöd av skaklarna så det är nog lättare att lära den i vagn än i tömkörning. Viktigt är att verkligen låta den gallopera och inte störa när det blir galopp.

:bow:

Galopp i vagn är ett måste, kvalitetsbedömningen är ju nästa år, dvs han är fyra år då.

Tyckte också att det lät konstigt att ställa utåt vid fattning, är inget köress själv men om jag jämför med när man rider unghästar och tränar galoppfattningar så vill man ju inte heller rida dem utåtställda i fattningen.

Att lära olika kommandon för höger och vänster är nog lite sent att ändra på nu, han är tre år och kan galoppkommandot, det gäller bara att få rätt galopp i rätt varv. Ska testa att bara köra på böjt spår i galopp ett tag.

Kan berätta att när jag tömkör fattar han nästan alltid rätt galopp.

Nån som vet hur det bedöms om hästen fattar fel galopp? Det är egentligen det jag vill veta. Självklart är det bättre om de fattar rätt på en gång men som jag skrivit, unga hästar, ny miljö och svårare att inverka bakom än på hästen - hur ser domaren på det?

Om hästen tar rätt galopp så får du högre poäng då det bevissar hästens färdigheter och balans. Självklart har domarna överseende med om hästen tar fel galopp någon gång. Men jag har oxså sett unghästar som bara visar den ena galoppen viket då gör den svårbedömd.
/M

det enda som väl kan vara bra om man ställer utåt är att hästen får in ytterbogen o då har lättare att fatta rätt galopp .. är jag ute o cyklar!?

Yes! Visst är det så, men det är inte rätt inlärning.
/M

men vad är då rätt inlärning? o hur ska man få honom o fatta vänster galopp? det är helt klart hans sämre sida ..

Fatta på böjt spår med rak hals, håll stadigt i innertömmen samtidigt som du fattar.
Hur går det med frosty? Har han smalnat efter mattes SM vistelse?
/M

aha! .. måste prova ikväll :))
jodå lite tunnare har han allt blivit (men han går fortfarande i sommarhagen o betar(!), vilket innebär att han inte går ned lika mycket som jag vill, men snart så har väl allt gräs snöat över!) annars är han pigg o glad o känns riktigt stabil mellan varven :) men just nu är vi inne i en skritt vecka o tar det lite lungt. kämpar annars mest på med tempoväxlingar i dressyren och backträning i övrigt. är själv grymt träningssugen! men har lyckats smita åt mej en plats på tisdag för en som tränar dressyrarna, så jag ska tömköra, alltid något!

Senast ändrad av en moderator:

miamiamia skrev:
Fatta på böjt spår med rak hals, håll stadigt i innertömmen samtidigt som du fattar.
/M

Stadigt på innertöm? varför det? har alltid lärt mig att stödet ska finnas på ytter...

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 423
Senast: monster1
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 056
Senast: sorbifolia
·
Ridning Behöver hjälp, har haft min ponny ca 2 1/2 månad. Trivs jättebra med honom:) Han är okomplicerad o lätt i hanteringen. Men nu har jag...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: KrullTroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama