Fatta galopp

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare zillax89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 21 228
Sv: Fatta galopp

Inte renodlad W-ryttare, svarar ändå.

Använder inte gärna grövsta formen av skänkel, dvs benet/hälen vid galoppfattning utan den finare hjälpen, sittbenet.

Beror på vilken typ av sväng du vill göra.

En rund "långsam" sväng/volt vänster. Sitt på inre sittbenet, dvs vänster. Lägg till yttertygelmot halsen samt ytterben på höger sida. Hästen böjer runt sittbenet (går undan för trycket) samt undan för tygeln och ben = du har en bananformad häst.

Snabb vändning, ex rollback eller arbete med kor, vänster igen. Sitt på ytter sittben, lägg till yttertygel mot halsen, om krävs fyll på med ytterben, samtliga på höger sida.
Långsam vändning mera på framdelen -Väg aningen frammåt.
Snabb sväng på bakdelen - sitt till, kuta aningen med ryggen.

/P Döben

Känns lite lustigt... jag känner mest igen mig i det du beskriver; att hästen ska gå undan för tryck; att man fattar galopp för ytter skänkel/sittben osv. Och jag är ridskoleryttare i botten; klassisk engelsk ridning och har därefter de senaste 15 åren gått över till islandshäst.

Då är du en av få jag känner till med "engelskridning" i ryggen som inte begagnar sig av "gå emot tryck".

Trevligt, i mina ögon.

/P Döben

Aha, då förstår jag lite bättre! Men hästen blir alltså inte förvirrad av att man sitter lite på inner vid mjuka svängar och på ytter vid snabba svängar? Intressant!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 168
Senast: Edla
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
535
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 146
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 467
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka