Fatta galopp

Sv: Fatta galopp

Inte renodlad W-ryttare, svarar ändå.

Använder inte gärna grövsta formen av skänkel, dvs benet/hälen vid galoppfattning utan den finare hjälpen, sittbenet.

Beror på vilken typ av sväng du vill göra.

En rund "långsam" sväng/volt vänster. Sitt på inre sittbenet, dvs vänster. Lägg till yttertygelmot halsen samt ytterben på höger sida. Hästen böjer runt sittbenet (går undan för trycket) samt undan för tygeln och ben = du har en bananformad häst.

Snabb vändning, ex rollback eller arbete med kor, vänster igen. Sitt på ytter sittben, lägg till yttertygel mot halsen, om krävs fyll på med ytterben, samtliga på höger sida.
Långsam vändning mera på framdelen -Väg aningen frammåt.
Snabb sväng på bakdelen - sitt till, kuta aningen med ryggen.

/P Döben

Känns lite lustigt... jag känner mest igen mig i det du beskriver; att hästen ska gå undan för tryck; att man fattar galopp för ytter skänkel/sittben osv. Och jag är ridskoleryttare i botten; klassisk engelsk ridning och har därefter de senaste 15 åren gått över till islandshäst.

Då är du en av få jag känner till med "engelskridning" i ryggen som inte begagnar sig av "gå emot tryck".

Trevligt, i mina ögon.

/P Döben

Aha, då förstår jag lite bättre! Men hästen blir alltså inte förvirrad av att man sitter lite på inner vid mjuka svängar och på ytter vid snabba svängar? Intressant!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sommaren 2022 fattade Svensk Galopp beslut om att inte följa med till nya Jägersro. Nu har diskussionen om en gemensam anläggning...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I torsdags publicerade Svensk Galopps styrelse ett pressmeddelande om att Skånska Travsällskapet och Svensk Galopp återupptar...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Gunnar
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Kamomilla
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod