Fått svar ifrån foderrådgivaren

Sv: Fått svar ifrån foderrådgivaren

Nu var det hennes dräktiga ardenner som hon skrev om och frågan om mängden kraftfoder -för att komplettera stråfodret.
Av det drar jag slutsatsen att höet _inte_ håller den protein kvalitet som du berättar om.

Hon sa att det behövdes en viss mängd kraftfoder och var rädd för att ge detta för att hästen skulle bli het. Det nämdes inte att hästen bytt ståfoder. Utan sas att den tidigare fick hö, vatten och salt.

Jag undrade därför att, det faktiskt finns människor som på fullaste allvar tror att man kan ge enbart hö, vatten och salt till hästar som rids, även om höet ligger _under_ rekomenderad protein nivå.

Jag är själv ingen kraftfoder nörd, men vissa år behövs komplement. Och detta är ett sådant år, iallafall i min del av landet.

tack för alla råd som jag fått.
Jag är fullt medveten om att jag läre ge henne kraftfoder. Har hållit på själv förut och räknat ut foderstarer åt mga hästar men det var flera år sen nu så man har glömmt bort en del.

Vet oxå att har man dåligt hö / hö ensilage eller ensilage så bör man ge extra kraftfoder men jag vet oxå att har man ett grovfoder som har bra värden så räcker det med det och vatten.

Okej då förstår jag hur du menade! :D

Det lät på dig som om "herregud ger du hästen inget kraftfoder?!" . Ja, du vet, en del tror att man måste automatiskt ge kraftfoder bara för att hästen börjar ridas. Det kan ju lika gärna vara tvärtom också - har man väldigt dåligt hö måste även en häst som bara strosar i hagen ha komplement (kraftfoder/proteintillskott/tillskott) för att täcka dennes grundläggande behov. Och har man väldigt BRA hö räcker det LÅNGT till även en ganska hårt presterande häst så länge den är villig att sätta i sig de mängderna som krävs (det är ju inte alla individer).

Men jag ser nu att DU är kunnig och vet vad du pratar om! Och håller med dig om att det även finns dom som tror att de kan klara sig på bara hö (vatten o salt) utan att ta hänsyn till värdena i höet.
Jag vet en hästägare som vägrar att inse att deras analyserade hö har en kvot på 3 och hästen behöver proteintillskott. "Nej han ser så fin ut så och han är ju en nordsvensk, dom är tåliga hästar har jag hört" säger hon :crazy: . SUCK.
Vi har försökt och försökt. Hon fattar inte! Hon tror att det är "foderförsäljarna som vill tjäna pengar bara"... som om det vore DOm som har hittat på att grovfodret bör analyseras. Dessutom kan det ju lika gärna visa att inga komplement behövs - då tjänar dom ju inget på det. SUCK.

mirjada skrev:
Personligen så litar jag inte på kraffts foderrådgivning. Jag vet flera personer som fått jätte konstiga svar och svar som "låter" rimliga och när jag kontroll räknat så ser man att dom gör ALLT för att få in liiiiiite mera av deras foder och/eller mineraler.
De är ju inte dumma! Klart de ger rådgivning så man ska köpa deras produkter=pengar till företaget! Dessutom stoppar man in mkt vetekli i sina kraftfoder för att fodren ska bli "mindre farliga" så att man kan ge STORA mängder! ;)

Muppo skrev:
Dessutom stoppar man in mkt vetekli i sina kraftfoder för att fodren ska bli "mindre farliga" så att man kan ge STORA mängder! ;)

*KL*

Har faktiskt funderat lite över det där... T ex Krafft stoppar i en hel del kli i sina pellets. Det brukar ju sägas att man inte bör ge mer än 100g vetekli per 100 kg häst, men att ge en 500 kg:s häst 3 kg nya Groov (tror jag det var) som innehåller ca 40 % kli är okej. Då blir det ju inte direkt mindre "farligt". Varför används så mkt kli egentligen, för att det är billigt? Vad jag förstått så är det ju inte det optimala hästfodret.

Lite utanför ämnet, men, men.....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar