Fått hjälp av Tamara Baltzars bok "Hästar berättar"

I

Ia4

Fått hjälp av Tamara Baltzars bok \"Hästar berättar\"

Jag lånade Tamara Baltzars bok häromdagen på biblioteket. Hon är ju en sk hästpratare och i boken får man ta del av olika hästars berättelser. Oavsett av vad man tror om hästpratarnas förmåga att prata med hästar, så gav boken mig en aha-upplevelse. Jag fick plötsligt upp känslan för hur det kan kännas för hästen! Jag började tänka inifrån hästen.
Då insåg jag att jag bl a är dålig på att mentalt förbereda min häst på olika moment. Jag hade tidigare märkt att mitt stora buffliga sto beter sig bättre när jag visar henne vad jag tänker göra i t ex skötseln. Ändå har jag haft problem med att hon hotar med huvudet vid sadling och när jag knäpper täcket.
Tamara Baltzar skriver att hästar kommunincerar med bilder förutom med kroppsspråket. Jag började helt enkelt att tänka bilder inom mig som visade hur jag t ex lugnt och fint lägger på täcket och hur jag vill att hon ska stå lika lugnt och fint. Och det blev skillnad! Plötsligt fick jag en mycket bättre kontakt med min häst och behövde använda mindre signaler. Om det beror på att hästen faktiskt kan ta emot mina bilder eller bara läser av mitt kroppsspråk vet jag inte.
Även begreppet ledarskap får en ny innebörd för mig. Det blir självklart att jag inte kan bli en bra ledare om jag inte utgår från min hästs individuella behov och respekterar dem så gott jag kan.
Det här är alldeles nytt för mig, men plötsligt känns allt mycket roligare och lättare.
Finns det fler som läst boken eller har tankar om detta?
Ia

Re: Fått hjälp av Tamara Baltzars bok \"Hästar berättar\"

Jag har läst boken och jag tycker verkligen att den är superbra!!

Det är härligt med aha upplevelser, eller hur?

Nu är du i början och det kommer bara att gå framåt.

Lycka till

fick den boken i födelsedags present... huruvida det funkar att prata med hästar eller inte bryr jag mig inte om... jag fick verkligen en tankeställare.... tyckte att den va skitbra!!!

hmm,den karnsje man skall låna på bibblan och läsa :confused: :idea:

Jag kom på sedan jag skrev mitt inlägg att mental träning ju bl a går ut på att skapa inre bilder för hur man önskar att något ska bli. Så oavsett om hästen och människan kan kommunicera via bilder så kan jag påverka mig själv (genom mental träning) så att samspelet mellan mig och hästen blir bättre. Det känns också som om jag gör mig mottagligare för kommunikationen mellan oss.

Jag har läst boken och har även gått en djurkomminikationskurs för Tamara. Hon ser hästen på ett naturligt sätt, boken var mycket givande men även kursen där hon utvecklade sina idéer och man fick ställa frågor till henne. Och vissa "sanningar" åkte i soptunnan, jätteintressant. :D

Sv: Re: Fått hjälp av Tamara Baltzars bok \"Hästar berättar\"

Jag håller med er allihop, den boken är underba och man får sig verkligen små tankeställare - men på ett mycket positivt sätt. :)

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 282
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar