Fastvuxen i marken

Sv: Kör fast hovarna i marken.

Vanity skrev:
Har en nioårig islandsvalack (min första egna häst) himla go och trevlig att rida lektion på, men sedan är det ju alla den andra 5-6 dagarna i veckan, när man inte har sällskap av andra hästar, varesig på banan eller ute. Han har börjat med den egenheten att han inte vill gå framåt. Alls.

Alltså, han kör fast hovarna i marken och där står han, believe me, det är numera lönlöst att vänta ut honom, han står där han står om så hela natten :crazy: Jag har prövat allt känns det som, även att hoppa av och leda honom en bit, vilket kan funka ibland, då går han 100 meter lite drygt, innan han stannar igen.

Han är väldigt nonchalant och dominant, till och med för att vara islandshäst och knappast den där idealiska första hästen, men jag älskar verkligen mitt lilla troll och nu vill jag veta vad ni andra bukefalister anser att jag bör göra? Några tips?



Det låter precis som mitt sto, fast det har hon nu slutat med. Då var det för att hon var i "trots-åldern" och ville ha reda på vem som bestämde. Men då var det enda som gällde att visa henne att det var jag genom att innan hon hinner stanna driva på, och om hon stannar då använd spöet försiktigt, Och om hästen inte lyssnar skänkla reält och lägg till spöet. BERÖM NÄR HÄSTEN GÅR FRAM= jätte viktigt!!!!:smirk:
 
Sv: HjÄlp

jagh har försäkt med allt, emn har har börjat bli bätter!
 
Sv: Fastvuxen i marken

Hon testar dina ledaregenskaper! Stannar hon för att hon inte vill, eller för att hon är rädd? Är det ren trots måste du visa vem som bestämmer! Du får helt enkelt vara mer envis än henne och stå kvar tills hon går och ge dig inte!
Men är hon rädd får du på ett lugnt och sansat sätt visa att hon inte behöver vara rädd.

Har man en häst som stannar kan det hjälpa om man sysselsätter dem så att de inte kommer på att stanna. Rida i sidled, slalom, göra halt, helt enkelt få dem fokuserade på annat. Ibland kan de ju stanna för att de helt enkelt tycker att det är tråkigt och vill ha lite action....Eller just för att de inte ser dig som ledare.

Har hästen väl stannat så kan det hjälpa att rida i volter tills hästen kommer på att det är lättare att gå frammåt. Det får helt enkelt inte vara bekvämt att stå stilla.

När min pålle gjorde så här fick jag helt enkelt vänta ut honom.... Han var som fast vuxen, det gick inte att rubba honom. Han var hel cool lugn, men fick för sig att han inte ville gå mer. Väldigt envis häst:(
detta löste sig efter att jag tog en rejäl dispyt om vem som var ledaren. jag jobbade mkt ledarskap med honom och nu har vi inga sådana dumheter för oss längre.... eller nja ibland händer det ju att han stannar, men han knallar snällt på igen när jag ber honom.:banana:

Skriv gärna och berätta hur det går!
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Oj då, ja men kämpa på i alla fall, du har mitt fulla medlidande ;)
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

_Karoliina skrev:
:bow: :bow: :bow: :bow:

Men ibland måste man (jag springer och gömmer mig :crazy: ) använda sig av lite fysiskt "våld", eller som du säger, utsätta hästen för obehag, för att sedan när hästen gör rätt genast berömma och visa tydligt att det är rätt.
För det måste ju finnas en tydlig gräns mellan rätt och fel.
(misstolka nu inte)

Ja, man bör ju vara så konsekvent som möjligt i alla fall.
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Lappdoris2000 skrev:
Det låter precis som mitt sto, fast det har hon nu slutat med. Då var det för att hon var i "trots-åldern" och ville ha reda på vem som bestämde. Men då var det enda som gällde att visa henne att det var jag genom att innan hon hinner stanna driva på, och om hon stannar då använd spöet försiktigt, Och om hästen inte lyssnar skänkla reält och lägg till spöet. BERÖM NÄR HÄSTEN GÅR FRAM= jätte viktigt!!!!:smirk:

Det hinns inte med att driva på INNAN min häst stannar för han gör det så tvärt att man inte hinner reagera i de felsta fall, men ja, beröm är jätteviktigt, jag släpper alltid efter på tyglarna och pratar uppmuntrande med honom så fort han börjar gå :) Dock är han en peroidare så jag misstänker att detta beteende kommer att återkomma längre fram också.
 
Sv: Fastvuxen i marken

MariaStarlet skrev:
Jag har ett problem med mitt travar sto .. När jag rider ut kan hon baar stanna även om jag känner att ho ska stanna och skänklar henne stannar hon iaf och om jag smackar och skänklar händer det ingenting .. Det är ju inte så kul näe hon stannar mitt på vägen och det kommer en bil :(

Nån som har något bra tips på vad jag sak göra ?

Om jag är på väg över vägen och hästen växer fast och skänkla inte hjälper så skulle jag faktiskt använda spöet och klatcha till med. Hon får absolut inte stå där utan ska gå över till andra sidan.
 
Sv: Fastvuxen i marken

Ni kanske skulle prova arbeta hästarna från marken med nh tex. :)
Så hästen vet vem som bestämmer osv.
 
Sv: Fastvuxen i marken

Sharp__ skrev:
Ni kanske skulle prova arbeta hästarna från marken med nh tex. :)
Så hästen vet vem som bestämmer osv.

Det är iof ett bra förslag. Men vad gör du när hästen bestämmer sig för att testa? "Är det verkligen så att h*n bestämmer och jag måste göra så?" När du är ute och rider din tur.
Hur gör du då för att hästen ska förstå: NÄ du, försök inte med några fasoner, framåt ska vi.
* Använder du spöet, ett rapp bakom sadeln
* Väntar du ut hästen medan den gör vad den nu gör
* Snurrar du runt den tills den lägger av
* Hoppar du av och leder den
* Backar du den åt hållet du ska till
Bara undrar :)
 
Sv: Fastvuxen i marken

Problemet som kan uppstå nämde jag tidigare.
Hästägare som på marken har "full kontroll" på sina hästar,
men blir överkörda varje ridtur.
Väntar på att det ska komma en NH-kurs som låter eleverna sitta kvar på hästen och tackla problemen!
Allt kan F*n inte lösas med markarbete, join-up repgrimma och att bara-umgås-och-ha-kul metoder.
Sen tycker jag inte man ska behöva hoppa av och leda hästen när man får problem.
Givetvis finns det undantagssituationer som kan uppstå, men inte så ofta som en del tycks tro.
Det är väl rätt naturligt att hästen testar vad den kommer undan med?
 
Sv: Fastvuxen i marken

Smulu skrev:
Det är iof ett bra förslag. Men vad gör du när hästen bestämmer sig för att testa? "Är det verkligen så att h*n bestämmer och jag måste göra så?" När du är ute och rider din tur.
Hur gör du då för att hästen ska förstå: NÄ du, försök inte med några fasoner, framåt ska vi.
* Använder du spöet, ett rapp bakom sadeln skulle jag kunna tänka mig att göra
* Väntar du ut hästen medan den gör vad den nu gör om det är ett återkommande problem kan jag se det som en lösning
* Snurrar du runt den tills den lägger av ofta effektivt, tycker jag
* Hoppar du av och leder den hrm...nej.
* Backar du den åt hållet du ska tillmöjligt.
Bara undrar :)

....kunde inte låta bli att svara!:o :D
 
Sv: Fastvuxen i marken

Ja, det kan ju vara lite svårt det där.. Min häst är väldigt envis, och hon tycker inte om att gå vissa vägar. Då trycker hon antingen ner fötterna i backen, och totalvägrar. Eller så börjar hon backa ner i diken, och sådant.. Ibland ids jag inte sitta å skänkla och spöa, utan då sitter jag bara å väntar, sist tog det 15 min. Inte så farligt. Och ibland kör jag med att skänkla och använda spöet. Det är inte alls så att jag sitter å hamrar hälarna i sidorna, eller slår som en elvisp med spöet, men ja, du förstår nog. Nu har hon blivit mycket, mycket bättre, och går nästan direkt. Förut var det värre.
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Whirlie skrev:
En liten fundering på det där med att vänta ut hästen... Är det inte så att hästar i det vilda kan stå stilla VÄLDIGT LÄNGE? I och för sig så betar de väldigt mycket, men när de inte betar så står de still. Med andra ord så lär det bli väldigt svårt att "tråka ut" hästen genom att låta den stå stilla (tror jag) eftersom det är ett naturligt beteende. Det andra jag undrar över är hur det kan befästa ett ledarskap, att helt enkelt låta hästen bestämma när det är ok att stå stilla och när det är ok att gå?

Sedan undrar jag lite hur "NH-människor" som förespråkar totalt icke-våld gör med sina egna barn, t.ex. om barnen kastar sig ner på golvet i affären och skriker/springer mot godishyllan och river ner allting där/springer iväg åt fel håll osv. Låter ni bara barnet hållas tills det tröttnar, eller tar ni ett varligt men stadigt tag om barnets handled/lyfter upp det/tillrättavisar med rösten? Det är motsvarigheten till hästmammans "tjuvnyp", bufflingar, sparkhot m.m.. En häst är för stor för att vi ska kunna ta under armen och gå iväg med, därför måste vi härma hästarnas sätt att kommunicera med varandra, och det är ofta med "hot" eller obehaglig fysisk kontakt. Hästar kan tillrättavisa varandra ganska ordentligt, även om de i första hand hotar. De förstår inte mutnliga tillrättavisningar på samma sätt som människorbarn

Eftersom jag har den bakgrunden till mina resonemang tycker jag att det är helt ok att ta till fysisk korrigering till hästen ibland, och den sista och skarpaste fysiska korrigeringen för mig är att använda spöt (duckar och gör mig beredd att byta nick... *Svälj*). Om man är 100% säker på att hästen inte är rädd, om man är 100% säker på att hästen förstår vad jag säger, om jag är iaf 80-90% säker på att jag har provat alla former av övertalningsförsök, lockningar och hot och hästen fortfarande väljer att ignorera mig så tycker jag att det kan vara på sin plats att använda spöt. Nu pratar jag inte om någon boxningsmatch utan börja med en måttlig korrigering och öka succesivt. DET VIKTIGASTE om man väljer att öka trycket är OMEDELBAR eftergift och beröm så fort hästen visar minsta tendens till att göra rätt, och att vid nästa försök börja med minsa möjliga tryck igen (skänklarna vid ridning) för att succesivt öka tills en reaktion kommer. Upptrappningen av trycket (hårdare skänkeltag, röst, korrigering med spöt, hårdare korrigering med spöt) måste komma i ganska snabb följd, för att omedelbart igen följas av eftergift och beröm. Min erfarenhet är att hästen ganska snart börjar lyssna på de mindre signalerna igen.

Detta är den kortsiktiga lösningen i situationen, sedan gäller det att lägga ner mycket förebyggande arbete också. Jag tycker du ska tömköra hästen ute, eller leda i longerlina och "skicka" hästen först ibland. Bygg upp en "bana" på ridbanan med bommar, kanske ett litet hinder, en pressenning m.m. som du låter hästen gå först över när du leder vid hand. Det är ett bra sätt att öka hästens självförtroende och visa på att när du säger frammåt så VET du att det inte är något farligt efter kröken. Den litar helt enkelt på dig som ledare.

Detta bygger på mina erfarenheter av likartade problem, men jag är på intet sätt fullärd och hoppas därför på svar på mina frågor och gärna kommentarer från andra. Lycka till!


:bow: :bow:
 
Sv: HjÄlp

Pawe skrev:
Kan någon hjälpa mig?
min häst är väldigt envis, när man är ute och rider så kan han bara ställa sig och vägar gå, någon som har något tips om hu man kan få hono och gå? säg inte att jag ska sitta och vänta för det har jag gjort och då fick jag sitta i 1timme innan han började gå. :mad:

/ en som har en väldigt envis häst

gör det jobbigt för honom att stå stilla, gunga i sadeln från höger till vänster vilket kommer få honom att gå fram för att hitta balansen igen. När du gungar fram och tillbaka får du honom i obalans = obehag och jobbigt för hästen.
Han kommer välja att gå framåt, viktigt att du så fort märker att han vägrar gå börjar gunga i sadeln och är konsekvent! Också viktigt att när du känner att han tar sig framåt slutar du gunga och släpper efter.
En pisk löser inte problemet, inte sporrar heller. kanske för stunden men inte på lång sikt. Om du gör detta kommer hästen mrka att så länge han inte vägrar gå så gungar du inte i sadeln och han har det bekvämt och skönt. Yep, hästar är väldigt bekväma djur.
Sen är det bra att ta reda på orsaken också till att han vägrar gå - ligger sadeln bra? har han ont någonstans? Gör ni samma trista grejer gång på gång så han vet vad som väntar?
Gör träningen rolig och varierad så han VILL gå framåt.
sen finns det ju andra sätt att göra det jobbigare att bråka än att bara lyda, som någon sa, volter, vända hästen och backa åt det håll ni ska....
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 509
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp