Fastvuxen i marken

Sv: Kör fast hovarna i marken.

Tja, kanske inte, men jag är nu på väg till stallet och ska ta med mig en bettrem att testa med *håller tummarna*
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Vanity skrev:
Det upplyftande tipset tackar jag för :D helt klart något utöver det vanliga som låter värt att pröva, det börjar i ärlighetens namn bli fruktansvärt tråkigt att bara sitta där... Har prövat att böja huvudet på honom och skänkla, men likt förbannat står han fortfarande där med alla fyra hovarna på exakt samma ställe. Han snurrar inte i onödan, min lilla gosse :smirk:
Världen är full av hästar som rör på benen, så ...........:D

/Bill :cool:
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Det är alldeles sant, synd bara att somliga inte gör det frivilligt.
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Kanelbulle skrev:
kanske borde ta och visa vem som bestämmer?

*duckar*

Håller med, det låter som om att hästen är ledaren.

Hade samma problem med min häst. Jag testade allt, ett spö (slutade med att jag tuggade jord) hoppa av och leda osv. Det som fungerade var det där med att vänta ut.

Min dam var lite fulare än vad din låter som.. Hon kunde tvärvända efter 20 min på samma ställe och dra järnet hem.

Nu är det i alla fall ett halvår sedan hon stannade sist :)
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Kanelbulle skrev:
kanske borde ta och visa vem som bestämmer?

*duckar*

Lättare sagt än gjort. Förklara gärna hur du tycker jag ska ta ifrån honom ledarskapet.
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

IrpaSnirpa skrev:
Håller med, det låter som om att hästen är ledaren.

Hade samma problem med min häst. Jag testade allt, ett spö (slutade med att jag tuggade jord) hoppa av och leda osv. Det som fungerade var det där med att vänta ut.

Min dam var lite fulare än vad din låter som.. Hon kunde tvärvända efter 20 min på samma ställe och dra järnet hem.

Nu är det i alla fall ett halvår sedan hon stannade sist :)

Hur bar du dig åt för att få henne att sluta då? Det är inte det att jag inte VET att det är han som bestämmer just nu, det är jag redan ganska införstådd med.
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Hemsk som jag är skulle jag nog "klappa till" honom
(och snälla, överreagera inte på ett kanske dumt ordval nu...
det är inte misshandel jag menar).
Sen jobba mycket med att få hästen att lyssna på mina hjälper som ryttare- inte bara från marken.
Det är för övrigt där jag tycker många "NH-människor" gör fel...
De är ledare på marken, men tappar det som ryttare.
Min egen häst är tvärt om. Hon kan klumpa runt lite oförsiktigt ibland när jag står på marken,
men som ryttare har jag full respekt.
Tycker du ska försöka räta på dig själv om bli lite mer auktoritär.
Om inte annat. var envisast! Vänta ut hästen. Förr eller senare går den framåt. Vad händer när du driver?
En häst jag hade lyckades vi lura genom att rygga. När hästen stannade vände vi hästen och ryggade förbi det som var farligt. (...brevlåda....)Din häst har ju inte ett farligt beteende- bara jäkligt trist! Varje gång du ger dig befäster du ju tyvärr beteendet mer.
Gör han likadant med andra ryttare?
Kan vara värt att prova med ett tillfälligt kort byte! Det kan kanske hjälpa dig om det skulle funka med en annan ryttare, så man ser att det går.
Stort lycka till!
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Kanelbulle skrev:
Hemsk som jag är skulle jag nog "klappa till" honom
(och snälla, överreagera inte på ett kanske dumt ordval nu...
det är inte misshandel jag menar).
Sen jobba mycket med att få hästen att lyssna på mina hjälper som ryttare- inte bara från marken.
Det är för övrigt där jag tycker många "NH-människor" gör fel...
De är ledare på marken, men tappar det som ryttare.
Min egen häst är tvärt om. Hon kan klumpa runt lite oförsiktigt ibland när jag står på marken,
men som ryttare har jag full respekt.
Tycker du ska försöka räta på dig själv om bli lite mer auktoritär.
Om inte annat. var envisast! Vänta ut hästen. Förr eller senare går den framåt. Vad händer när du driver?
En häst jag hade lyckades vi lura genom att rygga. När hästen stannade vände vi hästen och ryggade förbi det som var farligt. (...brevlåda....)Din häst har ju inte ett farligt beteende- bara jäkligt trist! Varje gång du ger dig befäster du ju tyvärr beteendet mer.
Gör han likadant med andra ryttare?
Kan vara värt att prova med ett tillfälligt kort byte! Det kan kanske hjälpa dig om det skulle funka med en annan ryttare, så man ser att det går.
Stort lycka till!


Nejdå, jag har nog också rappat till honom med spöet ett par gånger, inte hårt, men så att det känns att jag inte bara petar på honom i alla fall...
Ja, jag var på NH-kurs för ett par månader sedan, och den var ju bara för markarbete. Ingen genomgång om hur man behåller ledarskapet i sadeln eller så.
När jag driver står han absolut still. Det är inte så att jag hittills bara suttit där och hoppats på att han ska gå, nej jag har smackat, skänklat, petat till honom med spöet, ja det känns som jag prövat allt. Tyvärr är det ju så att jag inte har möjlighet att sitta i 3 timmar och vänta på att han ska känna för att börja gå igen, inte varje gång jag är ute och rider. Jag vet inte om jag tror fel nu, men jag tror att han bara lär sig att det är okej att stå stilla och låta allt ta sin lilla tid om jag väntar ut honom, jag tror inte han ser det som att det är JAG som väntar ut HONOM.. Men vad vet jag...
Ja, han gör likadant med alla ryttare, eller rättare sagt; med medryttaren också så det är inte bara mig han jäklas med.
Trist är det sannerligen, men det är ju tur att han inte är sådan som sticker iväg i alla fall..
Tusen tack!
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Har du fått honom att flytta på fötterna ännu? Prova Bill's läsa bok? Den tror jag starkt på om han vägrar att snurra...
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

En liten fundering på det där med att vänta ut hästen... Är det inte så att hästar i det vilda kan stå stilla VÄLDIGT LÄNGE? I och för sig så betar de väldigt mycket, men när de inte betar så står de still. Med andra ord så lär det bli väldigt svårt att "tråka ut" hästen genom att låta den stå stilla (tror jag) eftersom det är ett naturligt beteende. Det andra jag undrar över är hur det kan befästa ett ledarskap, att helt enkelt låta hästen bestämma när det är ok att stå stilla och när det är ok att gå?

Sedan undrar jag lite hur "NH-människor" som förespråkar totalt icke-våld gör med sina egna barn, t.ex. om barnen kastar sig ner på golvet i affären och skriker/springer mot godishyllan och river ner allting där/springer iväg åt fel håll osv. Låter ni bara barnet hållas tills det tröttnar, eller tar ni ett varligt men stadigt tag om barnets handled/lyfter upp det/tillrättavisar med rösten? Det är motsvarigheten till hästmammans "tjuvnyp", bufflingar, sparkhot m.m.. En häst är för stor för att vi ska kunna ta under armen och gå iväg med, därför måste vi härma hästarnas sätt att kommunicera med varandra, och det är ofta med "hot" eller obehaglig fysisk kontakt. Hästar kan tillrättavisa varandra ganska ordentligt, även om de i första hand hotar. De förstår inte mutnliga tillrättavisningar på samma sätt som människorbarn

Eftersom jag har den bakgrunden till mina resonemang tycker jag att det är helt ok att ta till fysisk korrigering till hästen ibland, och den sista och skarpaste fysiska korrigeringen för mig är att använda spöt (duckar och gör mig beredd att byta nick... *Svälj*). Om man är 100% säker på att hästen inte är rädd, om man är 100% säker på att hästen förstår vad jag säger, om jag är iaf 80-90% säker på att jag har provat alla former av övertalningsförsök, lockningar och hot och hästen fortfarande väljer att ignorera mig så tycker jag att det kan vara på sin plats att använda spöt. Nu pratar jag inte om någon boxningsmatch utan börja med en måttlig korrigering och öka succesivt. DET VIKTIGASTE om man väljer att öka trycket är OMEDELBAR eftergift och beröm så fort hästen visar minsta tendens till att göra rätt, och att vid nästa försök börja med minsa möjliga tryck igen (skänklarna vid ridning) för att succesivt öka tills en reaktion kommer. Upptrappningen av trycket (hårdare skänkeltag, röst, korrigering med spöt, hårdare korrigering med spöt) måste komma i ganska snabb följd, för att omedelbart igen följas av eftergift och beröm. Min erfarenhet är att hästen ganska snart börjar lyssna på de mindre signalerna igen.

Detta är den kortsiktiga lösningen i situationen, sedan gäller det att lägga ner mycket förebyggande arbete också. Jag tycker du ska tömköra hästen ute, eller leda i longerlina och "skicka" hästen först ibland. Bygg upp en "bana" på ridbanan med bommar, kanske ett litet hinder, en pressenning m.m. som du låter hästen gå först över när du leder vid hand. Det är ett bra sätt att öka hästens självförtroende och visa på att när du säger frammåt så VET du att det inte är något farligt efter kröken. Den litar helt enkelt på dig som ledare.

Detta bygger på mina erfarenheter av likartade problem, men jag är på intet sätt fullärd och hoppas därför på svar på mina frågor och gärna kommentarer från andra. Lycka till!
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Polly_Mulle skrev:
Har du fått honom att flytta på fötterna ännu? Prova Bill's läsa bok? Den tror jag starkt på om han vägrar att snurra...

Jodå, men det var inte geom att vänta ut honom :devil: Som tur var krävdes det inte alls speciellt mycket den här gånge, så han kanske är på väg att lägga av med den lilla egenheten *hoppas*
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Whirlie skrev:
En liten fundering på det där med att vänta ut hästen... Är det inte så att hästar i det vilda kan stå stilla VÄLDIGT LÄNGE? I och för sig så betar de väldigt mycket, men när de inte betar så står de still. Med andra ord så lär det bli väldigt svårt att "tråka ut" hästen genom att låta den stå stilla (tror jag) eftersom det är ett naturligt beteende. Det andra jag undrar över är hur det kan befästa ett ledarskap, att helt enkelt låta hästen bestämma när det är ok att stå stilla och när det är ok att gå?

Sedan undrar jag lite hur "NH-människor" som förespråkar totalt icke-våld gör med sina egna barn, t.ex. om barnen kastar sig ner på golvet i affären och skriker/springer mot godishyllan och river ner allting där/springer iväg åt fel håll osv. Låter ni bara barnet hållas tills det tröttnar, eller tar ni ett varligt men stadigt tag om barnets handled/lyfter upp det/tillrättavisar med rösten? Det är motsvarigheten till hästmammans "tjuvnyp", bufflingar, sparkhot m.m.. En häst är för stor för att vi ska kunna ta under armen och gå iväg med, därför måste vi härma hästarnas sätt att kommunicera med varandra, och det är ofta med "hot" eller obehaglig fysisk kontakt. Hästar kan tillrättavisa varandra ganska ordentligt, även om de i första hand hotar. De förstår inte mutnliga tillrättavisningar på samma sätt som människorbarn

Eftersom jag har den bakgrunden till mina resonemang tycker jag att det är helt ok att ta till fysisk korrigering till hästen ibland, och den sista och skarpaste fysiska korrigeringen för mig är att använda spöt (duckar och gör mig beredd att byta nick... *Svälj*). Om man är 100% säker på att hästen inte är rädd, om man är 100% säker på att hästen förstår vad jag säger, om jag är iaf 80-90% säker på att jag har provat alla former av övertalningsförsök, lockningar och hot och hästen fortfarande väljer att ignorera mig så tycker jag att det kan vara på sin plats att använda spöt. Nu pratar jag inte om någon boxningsmatch utan börja med en måttlig korrigering och öka succesivt. DET VIKTIGASTE om man väljer att öka trycket är OMEDELBAR eftergift och beröm så fort hästen visar minsta tendens till att göra rätt, och att vid nästa försök börja med minsa möjliga tryck igen (skänklarna vid ridning) för att succesivt öka tills en reaktion kommer. Upptrappningen av trycket (hårdare skänkeltag, röst, korrigering med spöt, hårdare korrigering med spöt) måste komma i ganska snabb följd, för att omedelbart igen följas av eftergift och beröm. Min erfarenhet är att hästen ganska snart börjar lyssna på de mindre signalerna igen.

Detta är den kortsiktiga lösningen i situationen, sedan gäller det att lägga ner mycket förebyggande arbete också. Jag tycker du ska tömköra hästen ute, eller leda i longerlina och "skicka" hästen först ibland. Bygg upp en "bana" på ridbanan med bommar, kanske ett litet hinder, en pressenning m.m. som du låter hästen gå först över när du leder vid hand. Det är ett bra sätt att öka hästens självförtroende och visa på att när du säger frammåt så VET du att det inte är något farligt efter kröken. Den litar helt enkelt på dig som ledare.

Detta bygger på mina erfarenheter av likartade problem, men jag är på intet sätt fullärd och hoppas därför på svar på mina frågor och gärna kommentarer från andra. Lycka till!


Tack för det givande inlägget, jag håller fullständigt med dig på många punkter.
För det första: Jag tänkte inte på det förstå, men sedan slog det mig också att han kanske inte alls ser det som att det är JAG som väntar ut HONOM, utan mer som att det är han som får bestämma när vi ska gå och när vi inte ska gå.
Jag håller även med dig angående din syn på fysikst 'våld'. Senast jag var ute och red och han stannade så skänklade jag helt enkelt på honom och gav honom ett par 'rapp' (det låter så hemskt, men jag kan försäkra att inte slog honom så att han faktiskt fick ont, nej så hårt skulle jag aldrig slå) och då gick han, lite osäkert i början, men han fortsatte i alla fall gå och lät bli att stanna efter det. Jag gav honom helt långa tyglar och smekte honom lite över halsen och pratade uppmuntrande med honom så fort han tog ett steg frammåt och det verkade ju funka rätt bra i mitt tycke.

Låter intressant det där med 'hinderbana', definitivt något jag ska se om går att genomföra. Min häst är en sådan som testar mycket, det är ju därför han får för sig att stanna bara så där, så jag tror att en sådan sak skulle vara nyttig för honom.
Tusen tack!
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Det du har råkat ut för, har jag råkat ut för.. En häst som tvärstannar och vägrar röra på sig..

Har provat allt! Precis allt! Utom att ringa slaktbilen eller liknande.
Spö, leda, vänta ut, osv.

Till slut var det bara rygga kvar, men visst provar han ännu, men då får han backa istället, vilket han tycker är jobbigt..

Hoppas du löser de så han går framåt utan problem snart..
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Löste det sig sedan för dig då?
Tack tack och lycka till!
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Vi är mitt uppe i den här perioden nu..
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Venezuelas skrev:
Det du har råkat ut för, har jag råkat ut för.. En häst som tvärstannar och vägrar röra på sig..

Har provat allt! Precis allt! Utom att ringa slaktbilen eller liknande.
Spö, leda, vänta ut, osv.

Till slut var det bara rygga kvar, men visst provar han ännu, men då får han backa istället, vilket han tycker är jobbigt..

Hoppas du löser de så han går framåt utan problem snart..

Är det en dressyrhäst? Hoppas inte, för det måste vara svårt att få till avspända, samlade ryggningar på ridbanan när ryggning används så (iallafall hade jag väldiga problem förut, eftersom ägaren till hästen alltid ryggade förbi farliga saker - att få hästen att bara rygga ett eller två steg på ridbanan var stört omöjligt!).
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Han är inte dressyrhäst, skogsmullehäst i allra högsta grad :D
 
Jag har ett problem med mitt travar sto .. När jag rider ut kan hon baar stanna även om jag känner att ho ska stanna och skänklar henne stannar hon iaf och om jag smackar och skänklar händer det ingenting .. Det är ju inte så kul näe hon stannar mitt på vägen och det kommer en bil :(

Nån som har något bra tips på vad jag sak göra ?
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Whirlie skrev:
En liten fundering på det där med att vänta ut hästen... Är det inte så att hästar i det vilda kan stå stilla VÄLDIGT LÄNGE? I och för sig så betar de väldigt mycket, men när de inte betar så står de still. Med andra ord så lär det bli väldigt svårt att "tråka ut" hästen genom att låta den stå stilla (tror jag) eftersom det är ett naturligt beteende. Det andra jag undrar över är hur det kan befästa ett ledarskap, att helt enkelt låta hästen bestämma när det är ok att stå stilla och när det är ok att gå?

Sedan undrar jag lite hur "NH-människor" som förespråkar totalt icke-våld gör med sina egna barn, t.ex. om barnen kastar sig ner på golvet i affären och skriker/springer mot godishyllan och river ner allting där/springer iväg åt fel håll osv. Låter ni bara barnet hållas tills det tröttnar, eller tar ni ett varligt men stadigt tag om barnets handled/lyfter upp det/tillrättavisar med rösten? Det är motsvarigheten till hästmammans "tjuvnyp", bufflingar, sparkhot m.m.. En häst är för stor för att vi ska kunna ta under armen och gå iväg med, därför måste vi härma hästarnas sätt att kommunicera med varandra, och det är ofta med "hot" eller obehaglig fysisk kontakt. Hästar kan tillrättavisa varandra ganska ordentligt, även om de i första hand hotar. De förstår inte mutnliga tillrättavisningar på samma sätt som människorbarn

Eftersom jag har den bakgrunden till mina resonemang tycker jag att det är helt ok att ta till fysisk korrigering till hästen ibland, och den sista och skarpaste fysiska korrigeringen för mig är att använda spöt (duckar och gör mig beredd att byta nick... *Svälj*). Om man är 100% säker på att hästen inte är rädd, om man är 100% säker på att hästen förstår vad jag säger, om jag är iaf 80-90% säker på att jag har provat alla former av övertalningsförsök, lockningar och hot och hästen fortfarande väljer att ignorera mig så tycker jag att det kan vara på sin plats att använda spöt. Nu pratar jag inte om någon boxningsmatch utan börja med en måttlig korrigering och öka succesivt. DET VIKTIGASTE om man väljer att öka trycket är OMEDELBAR eftergift och beröm så fort hästen visar minsta tendens till att göra rätt, och att vid nästa försök börja med minsa möjliga tryck igen (skänklarna vid ridning) för att succesivt öka tills en reaktion kommer. Upptrappningen av trycket (hårdare skänkeltag, röst, korrigering med spöt, hårdare korrigering med spöt) måste komma i ganska snabb följd, för att omedelbart igen följas av eftergift och beröm. Min erfarenhet är att hästen ganska snart börjar lyssna på de mindre signalerna igen.

Detta är den kortsiktiga lösningen i situationen, sedan gäller det att lägga ner mycket förebyggande arbete också. Jag tycker du ska tömköra hästen ute, eller leda i longerlina och "skicka" hästen först ibland. Bygg upp en "bana" på ridbanan med bommar, kanske ett litet hinder, en pressenning m.m. som du låter hästen gå först över när du leder vid hand. Det är ett bra sätt att öka hästens självförtroende och visa på att när du säger frammåt så VET du att det inte är något farligt efter kröken. Den litar helt enkelt på dig som ledare.

Detta bygger på mina erfarenheter av likartade problem, men jag är på intet sätt fullärd och hoppas därför på svar på mina frågor och gärna kommentarer från andra. Lycka till!

:bow: :bow: :bow: :bow:

Men ibland måste man (jag springer och gömmer mig :crazy: ) använda sig av lite fysiskt "våld", eller som du säger, utsätta hästen för obehag, för att sedan när hästen gör rätt genast berömma och visa tydligt att det är rätt.
För det måste ju finnas en tydlig gräns mellan rätt och fel.
(misstolka nu inte)
 

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 509
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp