Fastvuxen i marken

P

Pawe

HjÄlp

Kan någon hjälpa mig?
min häst är väldigt envis, när man är ute och rider så kan han bara ställa sig och vägar gå, någon som har något tips om hu man kan få hono och gå? säg inte att jag ska sitta och vänta för det har jag gjort och då fick jag sitta i 1timme innan han började gå. :mad:

/ en som har en väldigt envis häst
 
Sv: HjÄlp

Min gamla foderhäst ville inte gå ett visst håll i en korsning (hon ville inte gå till grustaget och styrketräna) Då tog vi ett annat håll och galopperade fram och tillbaka flera gånger tills hon utan övertalning gick åt rätt håll. Detta behövde jag bara göra vid två tillfällen, sedan gjorde hon som jag ville.

Sammanfattningsvis, gör något som är jobbigare och tråkigare än att göra som du bett.
 
Sv: HjÄlp

Det jag tänker på med det samma är:

Har du kollat upp hästen så att den inte har ont ???
Tänkte på så att man ev inte sitter och tror att hästen bara är envis eller bångstyrig så har den kanske ont.
 
Sv: HjÄlp

jag tror inte han har ont för i bland går det jätte bar tex. när han rider med andra hästar än dom han brukar rida med. och spöt struntar han fulständigt i.
 
Sv: HjÄlp

Jag vet inte om det här är så himla korrekt men jag brukar vända min häst och backa några steg åt det hållet vi ska (han backar ALLTID oavsett hur mycket han vägrat när han skulle gå framåt...). Sen vänder jag honom och då brukar han gå på.
Undrar ändå alltid vad ett sådant beteende beror på. Testning, smärta? Jaa det är synd att de inte pratar...:confused:
 
Sv: HjÄlp

Hmm vem vet h*n kanske har annat att tänkta på då med andra hästkompisar ?
Har varit i den sittsen själv, där av att jag nämde det.
 
Sv: HjÄlp

har exakt samma problem med min häst, och har ännu inte kommit på en lösning?! vad ska man göra?!
 
Sv: HjÄlp

En häst jag hade gjorde likadant, stannade o sen stod hon där väldigt länge.. men jag började att göra en pytteliten volt , nästan framdelsvändning runt runt 5 ggr kanske , sen driva framåt. Går det inte då- lika igen. Sen har vi provat rygga, lite olika vid olika tillfällen. Så när min dotter fick likadant problem med sin pålle så gjorde hon volten och det behövdes inte göras så många ggr innan han förstod att det inte var någon idé att bråka.
 
Kör fast hovarna i marken.

Har en nioårig islandsvalack (min första egna häst) himla go och trevlig att rida lektion på, men sedan är det ju alla den andra 5-6 dagarna i veckan, när man inte har sällskap av andra hästar, varesig på banan eller ute. Han har börjat med den egenheten att han inte vill gå framåt. Alls.

Alltså, han kör fast hovarna i marken och där står han, believe me, det är numera lönlöst att vänta ut honom, han står där han står om så hela natten :crazy: Jag har prövat allt känns det som, även att hoppa av och leda honom en bit, vilket kan funka ibland, då går han 100 meter lite drygt, innan han stannar igen.

Han är väldigt nonchalant och dominant, till och med för att vara islandshäst och knappast den där idealiska första hästen, men jag älskar verkligen mitt lilla troll och nu vill jag veta vad ni andra bukefalister anser att jag bör göra? Några tips?
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Okej, han jävlas uppenbarligen med dig eller gör han likadant när ni rider ut? Isåfall ska du nog kontrollera utrustningen och honom, han kan ju ha ont.
Tycker han att det är jättetråkigt i paddocken eller varierar du övningarna?

I annat fall, (DUCKAR) tycker jag du ska ha med ett spö ut, och driva en gång med skänkeln och sen använder du spöt (inte överdriva nu) och massor med beröm när han går framåt. Så gör vi på den dominanta "unghästen" (som numer är 8 år) och hon har blivit mycket mer framåt nu.
Ta gärna hjälp av en instruktör och rid ensam så ni kan diskutera problemet.

Lycka till! :)
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Ta och vik av en sommardag till att lära denna häst vem som vinner. Ta med en bra bok , korsord o penna eller nåt annat tidsfördriv samt något läskande. När hästen "slår fast hovarna", veckla upp boken, ta en slurk ur läsken och bara ta det lugnt, och du ska se att efter en, två eller tre timmar så kommer denna häst att börja gå. Ge massor av beröm - motståndsfri träning. Du kan också prova m,ed att böja den så att den måsta flytta framhovarna och snurra runt, snurra på och försök göra cirklarna större o störra, kan fungera. Att sitta o sparka på med skänklarna hjälper föga. Tjura på!

/ Bill :cool:
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Min första tanke är att få hästen att börja röra sig, funkar alltid på tjuriga unghästar som inte fattar och därmed inte tänker röra sig :D. Ta i ena tygeln och se vad som händer, ingenting? Ta med, vrid hela hästens huvud om så behövs och kanske skicka till med motsatta sidans skänkel, hästen börjar röra fötterna, fullborda varvet, ge efter på tyglarna och smacka på lite, förmodligen kommer hästen att fortsätta framåt åtminstonde något steg, JUBEL och BERÖM! Om den stannar så gör om. Med fördel inte åt samma håll hela tiden. Och det är en bra idé att sätta en rem under hakan, lik westernbettens curbstrap, en gammal snokrem eller sporrem funkar finfint, då kan man inte dra bettet ur munnen på hästen. Brukar ha remmen ungefär lika lång som bettet är när man håller ringarna rakt ut åt sidorna...
Annars gillar jag Bill's läsa-bok-tips :D
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Polly_Mulle skrev:
Min första tanke är att få hästen att börja röra sig, funkar alltid på tjuriga unghästar som inte fattar och därmed inte tänker röra sig :D. Ta i ena tygeln och se vad som händer, ingenting? Ta med, vrid hela hästens huvud om så behövs och kanske skicka till med motsatta sidans skänkel, hästen börjar röra fötterna, fullborda varvet, ge efter på tyglarna och smacka på lite, förmodligen kommer hästen att fortsätta framåt åtminstonde något steg, JUBEL och BERÖM! Om den stannar så gör om. Med fördel inte åt samma håll hela tiden. Och det är en bra idé att sätta en rem under hakan, lik westernbettens curbstrap, en gammal snokrem eller sporrem funkar finfint, då kan man inte dra bettet ur munnen på hästen. Brukar ha remmen ungefär lika lång som bettet är när man håller ringarna rakt ut åt sidorna...
Annars gillar jag Bill's läsa-bok-tips :D
Den fungerar till 100 % och alldeles av sej själv! En vacker dag kommer hästen garanterat att gå från platsen där den frusit fast, det är ju bara en fråga om att ha tid! :devil:

/ Bill :cool:
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Har du provat att med ena handen daska till hästen bakom sadeln. Inte hårt, men förvånande för hästen...
Annars skriver Monty Roberts om att man kan ha ett mjukt stycke uppfransat rep, som man daskar lätt fram o tillbaka på varannan sida om hästen bakom sadeln. Detta har jag inte behövt prova.
Lycka till!
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

niba skrev:
Okej, han jävlas uppenbarligen med dig eller gör han likadant när ni rider ut? Isåfall ska du nog kontrollera utrustningen och honom, han kan ju ha ont.
Tycker han att det är jättetråkigt i paddocken eller varierar du övningarna?

I annat fall, (DUCKAR) tycker jag du ska ha med ett spö ut, och driva en gång med skänkeln och sen använder du spöt (inte överdriva nu) och massor med beröm när han går framåt. Så gör vi på den dominanta "unghästen" (som numer är 8 år) och hon har blivit mycket mer framåt nu.
Ta gärna hjälp av en instruktör och rid ensam så ni kan diskutera problemet.

Lycka till! :)

Han gör tyvärr likadant oavsett var jag rider, så jag har övervägt att ta dit en veterinär för att kolla igenom honom, samtidigt är jag väl medveten om att han har gjort så här förut, i början när jag precis köpt honom, men då var det liksom lindrigare och krävdes inte så mycket för att få honom att gå fram...

I paddocken ser jag till att variera mig, kanske inte megamycket, men tillräckligt för att han inte ska bli jättetrött på det (ialla fall tror jag det). Rider för övrigt inte i paddock så ofta, 2 ggr i veckan brukar det bli, brukar mest rida dressyr ute i skog och mark, blir roligare så :idea:

Spöet har jag alltid med mig, har försökt köra med det att upprepade gånger låta spöet "falla", alltså tar jag inte i överhuvudtaget, bara "slår" det upprepade gånger samtidigt som jag skänklar på, smackar och ger honom långa tyglar. Fungerar inte längre, men de gånger han går fram är jag alltid noga med berömmet.

Jag ska ta upp detta med min instruktör, det måste erkännas att det var ett tag sedan jag tog lektion nu och hoppas att hon (som känner min häst ganska bra vid det här laget) har fler råd att ge.

Anywat, tack så mycket för dina tips!
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Bill skrev:
Ta och vik av en sommardag till att lära denna häst vem som vinner. Ta med en bra bok , korsord o penna eller nåt annat tidsfördriv samt något läskande. När hästen "slår fast hovarna", veckla upp boken, ta en slurk ur läsken och bara ta det lugnt, och du ska se att efter en, två eller tre timmar så kommer denna häst att börja gå. Ge massor av beröm - motståndsfri träning. Du kan också prova m,ed att böja den så att den måsta flytta framhovarna och snurra runt, snurra på och försök göra cirklarna större o störra, kan fungera. Att sitta o sparka på med skänklarna hjälper föga. Tjura på!

/ Bill :cool:

Det upplyftande tipset tackar jag för :D helt klart något utöver det vanliga som låter värt att pröva, det börjar i ärlighetens namn bli fruktansvärt tråkigt att bara sitta där... Har prövat att böja huvudet på honom och skänkla, men likt förbannat står han fortfarande där med alla fyra hovarna på exakt samma ställe. Han snurrar inte i onödan, min lilla gosse :smirk:
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Polly_Mulle skrev:
Min första tanke är att få hästen att börja röra sig, funkar alltid på tjuriga unghästar som inte fattar och därmed inte tänker röra sig :D. Ta i ena tygeln och se vad som händer, ingenting? Ta med, vrid hela hästens huvud om så behövs och kanske skicka till med motsatta sidans skänkel, hästen börjar röra fötterna, fullborda varvet, ge efter på tyglarna och smacka på lite, förmodligen kommer hästen att fortsätta framåt åtminstonde något steg, JUBEL och BERÖM! Om den stannar så gör om. Med fördel inte åt samma håll hela tiden. Och det är en bra idé att sätta en rem under hakan, lik westernbettens curbstrap, en gammal snokrem eller sporrem funkar finfint, då kan man inte dra bettet ur munnen på hästen. Brukar ha remmen ungefär lika lång som bettet är när man håller ringarna rakt ut åt sidorna...
Annars gillar jag Bill's läsa-bok-tips :D

Jag har också tänkt den tanken i sådana här situationer, men kanhända tänker jag den inte tillräckligt tydligt, för min häst verkar inte alls förstår eller så, ja, vill han inte förstå :p Som jag svarat på ovanstående så har jag prövat att få honom att böja på huvudet och göra små volter. Böja på huvudet kan han fläckfritt, men det här med att gå på små volter verkar inte falla honom i smaken..
Tack för tipset om "bettremmen" i alla fall, det ska jag testa :idea:
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

cristobal skrev:
Har du provat att med ena handen daska till hästen bakom sadeln. Inte hårt, men förvånande för hästen...
Annars skriver Monty Roberts om att man kan ha ett mjukt stycke uppfransat rep, som man daskar lätt fram o tillbaka på varannan sida om hästen bakom sadeln. Detta har jag inte behövt prova.
Lycka till!

Nej, det har jag inte prövat, men det kanske vore värt ett försök, jag är beredd att pröva nästan vad som helst :smirk:
Fransad repstump? Ja, varför inte. I bästa fall kanske han är rädd för den och då lär han i alla fall promenera åt något håll ;) Nej men seriöst, det kan funka. Ska ta samtliga tips i beaktning.
Tack!
 
Sv: Kör fast hovarna i marken.

Bettremmen gör underverk och om hästen bara böjer på huvudet så böjer man inte tillräckligt, om man dessutom då lägger om vikten, utåt kanske? så vill hästen flytta på fötterna för att balanser aupp och den rörde på sig :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 509
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp