Ofta när jag parkerat någonstans så fastnar jag och kommer inte ur bilen. Jag blir sittande. Drygt att bara sitta och inte få något gjort. Får kämpa lite med att ta mig i kragen när jag ska ur bilen. Vet inte varför det är så här.
Du kanske kan kika på Google på ”task paralysis”.
Jag har läst på lite om det IOM egen ADHD-diagnos. Men kan drabba folk utan det alt med autism också.
Känns som det kan vara ngt som drabbar dig även annat än i bilen.
Finns lite tips om hur man handskas med det också.

VAr ofta så när jag körde lastbil - inte när det skulle lastas eller lossas utan när man ställt för dagen. Ofta masade jag mig in i min egen bil för att åka hem, men sen stannade huvudet.

Provade med viss framgång att göra tvärtom. Satte timern och bestämde mig för att koppla av fem minuter.

Jag har läst på lite om det IOM egen ADHD-diagnos. Men kan drabba folk utan det alt med autism också.
Ok, fastnade lite på att det var engelska sajter som kom upp, men har läst lite. Vet inte om det är det som händer mig. Hur jäkla svårt ska det vara att kliva ur bilen och gå in i en mataffär och handla lite? Inköpslistan finns i mobilen och jag hittar i affären. Eller att kliva ur bilen och gå in i huset när jag kommit hem efter jobbet. Det är lite som om jag checkar ut från all form av aktivitet.

Ok, fastnade lite på att det var engelska sajter som kom upp, men har läst lite. Vet inte om det är det som händer mig. Hur jäkla svårt ska det vara att kliva ur bilen och gå in i en mataffär och handla lite? Inköpslistan finns i mobilen och jag hittar i affären. Eller att kliva ur bilen och gå in i huset när jag kommit hem efter jobbet. Det är lite som om jag checkar ut från all form av aktivitet.
Se det inte så. Huvudet behöver kanske lite break innan det ger sig på något nytt. Köra kräver en del, låt huvudet få lite tid att processa det som rutin istället. Så går rentav handlandet lättare sen som lite extra bonus.

Prova att acceptera att hjärnan vill vila en stund nästa gång det händer. Tror det ger bättre effekt än att bli arg och frustrerad.

(Sitter just nu i bilen och hämtar andan några minuter innan det är dags att gå in och göra mat)

Ja, jag vet inte om det finns namn för det på svenska och isf vad.
Ingen aning om det är vad som sker dig. Men jag tänker att du länge sagt att du liksom bara inte kommer till skott, har svårt att veta var du ska börja etc. Alltså inte bara med att komma ur bilen och handla. Utan med annat också hemma. Och att du nämnt att du är perfektionist och lite annat sånt.

Det kanske inte alls passar in på dig. Det var bara en tanke. :)

Ja, jag vet inte om det finns namn för det på svenska och isf vad.
Ingen aning om det är vad som sker dig. Men jag tänker att du länge sagt att du liksom bara inte kommer till skott, har svårt att veta var du ska börja etc. Alltså inte bara med att komma ur bilen och handla. Utan med annat också hemma. Och att du nämnt att du är perfektionist och lite annat sånt.

Det kanske inte alls passar in på dig. Det var bara en tanke. :)
Den tanken behöver ju inte vara fel. Kanske stämmer det. Men jag vet inte.

Intressant att det är fler än jag. Jag brukar bli sittandes i bilen i en halvtimme efter att jag kommit hem till jobbet.. en gång somnade jag så det blev nog en timme. Kan även bli sittandes eller ståendes hemma någonstans och inget blir gjort.

Jag brukar också bli "fast" i bilen, tar ofta upp telefonen och sitter där typ en kvart... Men ibaldn sitter jag bara och stirrar rakt ut. Eller när jag går in från stallet/jobbet kan jag bli stående nere i hallen likadant innan jag går upp för trappan in till lägenheten.

Ofta när jag parkerat någonstans så fastnar jag och kommer inte ur bilen. Jag blir sittande. Drygt att bara sitta och inte få något gjort. Får kämpa lite med att ta mig i kragen när jag ska ur bilen. Vet inte varför det är så här.
Du har det jättesvårt med dina exekutiva funktioner. Det här tänker jag är ett sätt som det visar sig på.

Tack! Jag har alltid haft stora problem med detta och nu kunde jag läsa väldigt enkelt och tydligt om vad jag gör och varför.

Här är en tydlig text

https://www.klarityadhd.com/post/adhd-paralysis

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: miumiu
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 335
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 099
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar