Fastnade med benet

aglaonema

Trådstartare
I går på kvällen då min häst stod fastbunden fastnade hon med frambenet i grimskaftet. Hon blev helt galen och drog en bra stund med repet runt benet innan bindringen i väggen lossnade. Efteråt skakade hon lite i benet. Kylde genast benet och hade lindor under natten. I dag var benet svullet under knät ända ner till hoven, kylde igen. Det jag är orolig för är om t.ex. senan kan ha tagit skada, vad tror ni! Hästen är inte halt.

Sv: Fastnade med benet

Ring veterinär och säg att du vill ha ett ultraljud. Går inte det att ordna på hemmaplan så är det bästa att boka tid på klinik. Svullna senor är aldrig bra.

Hur kunde hästen fastna med grimskaftet runt benet? Hur vet du att hon stod och drog i det länge, för jag förutsätter att du inte stod bredvid och tittade på? (Försöker inte anklaga, bara undrar. Alltid lär man sig nåt nytt.)

Ring veterinär, som sagt, och fortsätt kyla benet. Lindor tror jag inte gör varken från eller till, men kyla är viktigt.

Forstätt kyla, det är de närmaste 72 timmarna efter en sån olycka som man har chans att påverka en skadad sena, sen är det försent. kyl flera gånger om dagen, minst 20 minuter åt gången med iskallt vatten. gärna kyl bandage på över natt.

ring veterinären och ta in hästen till klinik omgående, det är vad jag skulle göra.

hur sjutton kunde den fastna med benet? :confused:

Grimskaftet var mycket riktigt för långt. Benet är svullet men känner inte direkt någon värme. Hon ömmar på baksidan av benet, har väl ett stort blåmärke där.

Forstätt kyla, det är de närmaste 72 timmarna efter en sån olycka som man har chans att påverka en skadad sena, sen är det försent. kyl flera gånger om dagen, minst 20 minuter åt gången med iskallt vatten. gärna kyl bandage på över natt.
ring veterinären och ta in hästen till klinik omgående, det är vad jag skulle göra.

hur sjutton kunde den fastna med benet? :confused:

Jag fick stenhårda besked från min klinik ALDRIG kyla mer än 20 minuter åt gången då skadar det mer än gör nytta oavsett vilken skada det handlar om, om det är någon ny kunskap eller gammal vet jag inte jag har faktiskt aldrig hört det tidigare, men jag vet att dessa veterinärer verkligen vet vad de pratar om.

Märkligt eftersom det gjorts studier om att 20 minuter är minimum för att det över huvud taget ska gå in och ge ngn effekt annat än ytlig. Kolla gärna upp och utveckla det argumentet, för det behöver jag få koll på isåfall.

Märkligt eftersom det gjorts studier om att 20 minuter är minimum för att det över huvud taget ska gå in och ge ngn effekt annat än ytlig. Kolla gärna upp och utveckla det argumentet, för det behöver jag få koll på isåfall.

Ring och prata med Staffan eller Lisa Lidbeck (Löberöd) de kan säkert ge dig exakt förklaring (själv hoppas jag att slippa köra dit på ett tag nu) med tanke på att Staffan är landslagsvet för fälttävlanslaget och de alltid håller sig väldigt up to date så är jag ganska säker på att det finns några nya rön som styrker att de ger en så klara direktiv (har hållt på med kylkompresser nu i 7 veckor och sprungit som en jojo ut och in med dem 3 ggr om dagen i prick 20 minuter).

Jag fick stenhårda besked från min klinik ALDRIG kyla mer än 20 minuter åt gången då skadar det mer än gör nytta oavsett vilken skada det handlar om, om det är någon ny kunskap eller gammal vet jag inte jag har faktiskt aldrig hört det tidigare, men jag vet att dessa veterinärer verkligen vet vad de pratar om.

Även jag har fått stränga order om att inte kyla mer än 20 min åt gången. Däremot gärna kyla upprepat. Fick en 'tumregel' en gång 'kyl 20 - vänta 20 - kyl 20' osv.

Det gäller då mer mekanisk kylning, med is/kylklampar etc.

Vattenkylning är alldeles för oekonomiskt och ger sämre effekt än om man kan 'torrkyla' ett ben, så det använder jag inte.

Dock har jag aldrig hört ngn maxgräns för vattenkylning, däremot minimi 20 min. Kan det vara metoderna som blandas ihop måhända?

Jag tror Alex menar att hon också fått dessa maxbegränsningar rekommenderade just när de pratat om att använda "fast" kylkälla det blir ju mer intensiv kyla på stället om man tar tex en kylkompress från frysen och lägger på mot när man står med en vattenslang, vattnet håller ju heller inte den låga temp som is gör.

Även när jag fick höra det så var det riktat mot kylkompress, och jag svarade dig just på att du rekommenderade kylbandage över natten.

Troligt kan ju då vara att använder man så intensiv kyla som "is" så får det bara sitta på i max 20 min medans om man kyler med vatten ur slang så måste man tvärtom kyla i minst 20 min för att kylan skall tränga tillräckligt långt in.

Precis, om man läste även det som var MELLAN det mackan citerade, dvs:

Det gäller då mer mekanisk kylning, med is/kylklampar etc.

Så inser man att jag fått höra max 20 min, när det gäller mekanisk, 'torr' kylning.

Men när det gäller vattenkylning aldrig hört någon maxgräns, däremot minst 20 min för att få effekt.

Det är väldigt stor skillnad i kylan som blir av ett kylbandag/kylkydde/isklamp etc, än om man står och spolar vatten på ett ben/ställer benen i hinkar.

Fast det beror också på hur kallt vattnet är. Jag har vatten ur egen brunn och på vintern kan det vara så kallt så det gör ont i hela handen om man spiller lite på ett par fingrar. När min pump inte funkade som den skulle förra året fick jag sätta mig och hålla emot ett vattenflöde i cirka 5 minuter (inomhus) och det var tillräckligt för att bli HELT avdomnad, så 20 minuter hade jag inte pallat.

Fast det beror också på hur kallt vattnet är. Jag har vatten ur egen brunn och på vintern kan det vara så kallt så det gör ont i hela handen om man spiller lite på ett par fingrar. När min pump inte funkade som den skulle förra året fick jag sätta mig och hålla emot ett vattenflöde i cirka 5 minuter (inomhus) och det var tillräckligt för att bli HELT avdomnad, så 20 minuter hade jag inte pallat.

Dock skiljer det ändå markant, vattnet är alltid plusgrader annars hade det varit fruset (vi har tex djupborra det vattnet håller + 3 grader) i en frys har man -28 grader om den är korrekt i temperatur så alltså är det som kommer ur frysen ca 30 grader kallare än vattnet även när vattnet är riktigt iskallt.

Jag tror Alex menar att hon också fått dessa maxbegränsningar rekommenderade just när de pratat om att använda "fast" kylkälla det blir ju mer intensiv kyla på stället om man tar tex en kylkompress från frysen och lägger på mot när man står med en vattenslang, vattnet håller ju heller inte den låga temp som is gör.

Även när jag fick höra det så var det riktat mot kylkompress, och jag svarade dig just på att du rekommenderade kylbandage över natten.

Troligt kan ju då vara att använder man så intensiv kyla som "is" så får det bara sitta på i max 20 min medans om man kyler med vatten ur slang så måste man tvärtom kyla i minst 20 min för att kylan skall tränga tillräckligt långt in.

oK då är jag med och förstår vart förvirringen uppkommit.
jag har nämligen hela tiden med min 20 minuter avsett kylning med VATTEN. inte is-beslag. så då förstår jag varför vi pratat förbi varandra och jag inte känner igen råden från veterinär som du beskriver. :bow: Uttryckte mig luddigt ser jag då jag faktiskt även nämnde kyl beslag som komplement och skrivit över natt dessutom. jag tänkte kyl lera inte isbeslag : )

Kyllera är ju helt okej lägga på och låta sitta över natten, de kyler ju en ganska kort stund även om det sitter kvar =)

Ang brunnsvatten så som någon skrev, ändå stor skillnad jmf med det som kommer ur frysen. Även isvatten (vatten med isbitar) är betydligt varmare än en kylklamp t ex.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig här då jag inte vet vad jag ska göra längre. Har en häst med ett rejält ödem som går från bröstet...
Svar
1
· Visningar
2 994
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Min olycksfågel till häst som alltid lyckas med allt har lyckats igen.. Lyckas lägga ena frambenet över grimskaftet i transporten...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst sparka sig själv på insidan av bakbenet straxt innan jul det var inget sår bara päls som saknades men benet var jätte svullet...
Svar
3
· Visningar
3 227
Senast: clovergirl
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar