Fastnade i vattenhink o nu svullen..

Elisha

Trådstartare
Hejsan.
I söndags fastnade min häst konstigt nog med höger framben i vattenhinken :confused:
Jag själv var inte där men folk har berättat.
Hon hade antagligen skrapat med benet när det var matdax och på så sätt fastnat, har aldrig hänt förr.
Vattenhinken satt i höjd med hennes bog.
Nu till saken.
När jag kom till stallet i måndags kväll och skulle spola benen så upptäckte jag att hon var svullen h.f, vid senan, bara på insidan.
Inte så jättesvullen dock, inte varm någonstans eller ömmade.
Tog ut henne i ridhuset och gick med henne en liten stund, "longerade" även i trav på volt och hon var pigg och markerade inte.
När jag tog in henne i stallet igen så linimentade jag benet och lindade det.
Åkte till stallet imorse (tisdag) och det hade gått ner lite.
Lindade av och lät det lufta lite, sen lindade jag på igen och linimenade.
Gick ca 15 min med henne innan jag släppte ut i hagen.
Åkte även till stallet direkt efter skolan, kom dit vid 17.
Det hade inte gått ner nämnvärt.
Lindade av och spolade benen, gick med henne 20 min i ridhuset och efter de hade det gått ner lite igen.
Gjorde om samma process, linimentade och lindade.
Lindar av imorgon bitti innan utsläpp så hon får gå naken i hagen, mest pga leran.
Vad kan ha "hänt" tro :confused:
Vattenhinken var ju rätt mjuk ändå och när hon kommit loss kontrollerade en som var i stallet hennes ben och de va inget, men i för sig kan ju svullnaden komma senare..
Vad ska jag göra?

Sv: Fastnade i vattenhink o nu svullen..

det enda råd jag har att komma med är att vara jäkligt försiktig med att linimenta om du inte är säker på vilken typ av skada det är. Är det ett slag/blodutgjutning skall man kyla - inte värma. Värmer du en skada som egentligen "bör kylas" förvärrar du det bara.

eftersom det är senan det verkar gälla skulle jag ringa veterinären och höra mig för vad de säger!

Först ja, men inte sedan.
Det räcker inte med att ha på ngt kylande preparat, utan spola med kallvatten minst i 20 min. eller frusna kyldamasker

Linimentet kyler först men sedan värmer det.. Det är sällan man har liniment på när den är svullen. Som ovan skrev är det bäst att spola kall vatten på svullnaden ett tag...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 213
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18