Fästmaterial i päls

catjamarie

Trådstartare
Någon som har tips på något fästmaterial (tejp etc) som sitter kvar i hästens päls? Min häst har ett sår på halsen som inte vill läka och som jag tillfälligt vill täcka med Animal Soft/ Snögg så att det får vara ifred för flugorna men ändå får chansen att läka luftigt. Allt jag provat med (Tensoplast, silvertejp, eltejp etc) ramlar bort. Har även provat att kleta i diverse salvor i och runt såret men dels äts det upp direkt av flugorna, dels vill jag hest undvika att täcka såret.

Sv: Fästmaterial i päls

En häst i vårat stall fick ett sår på benet i början av sommaren och då fick ägaren av veterinären ett sorts tunt skumplast med klister på, typ skumplasttejp. Den fäste väldigt bra på päls, enligt veterinären var detta något nytt och superbra, men jag tyckte vi hade nått liknande på ridkolehästarna när jag var liten... Skulle tro att de säkert har sånt att sälja om du åker till närmaste ATG-klinik, kanske på andra ställen också.
Annars finns det inom humanvården en tygliknande plåstertejp som fäster VÄLDIGT bra i kattpäls iaf :crazy:

Vi har också något liknande i vårat stall. Som självhäftande skumplast. Sitter jättebra. Vet dessvärre inte vad det heter men kan tänka mig att det finns på Apoteket.

Skumplasten är nog detsamma som Snögg.
Jag tycker den sitter bra av sig själv - nästan så man får spränga bort den...

Brukar klippa en bit kompress som jag sätter mot såret så att inte snöggen limmas fast mot det och sedan är det bara att trycka fast en ruta med Snögg!

Fixomull :) Finns på apoteket! Stryk fast den ordentligt med handen, sen sitter det även om det regnar.

Fixomull :) Finns på apoteket! Stryk fast den ordentligt med handen, sen sitter det även om det regnar.

Den använder jag också, och den sitter mycket bra!

Har hästen mycket långa pälsstrån just där man vill fästa den så kan man ju klippa pälsen lite just där.

Hm, den Snögg jag har är inte självhäftande. Brun kartong innehållande rulle med skumplast. Visserligen skyddspapper mellan varven men inget klister. Finns det flera varianter? Var finns de att köpa?

Att klippa/raka lite päls var ju ett självklart genialt tips! Fixomull ska jag absolut testa, tror t.o.m det kan finnas hemma i mitt eget människoapotek.

Läste produktinformationen på nätet och visst, den sorten jag köpte SKA vara självhäftande. Jag tar med mig förpackningen till närmsta apotek och reklamerar. Tills vidare testar jag Fixomull.

En tejp/häfta som sitter jättebra är apotekets Leukoplast. Självhäftande hudfärgad "tygtejp". Liknande tygplåster i materialet.

det finns sånt som klistrar i samma serien, polsterplast tror jag det heter. nästan omöjligt att få bort. animal soft är och ska inte vara självhäftande.

Jag använder Socatil (tidigare Socatyl) för det ändamålet. Salva som vet skriver ut och som stelnar som ett hårt lager över såret. Fungar i alla lägen.

Fast det är väl en penicillinsalva? Har iaf för mig att Socatyl var det. Och det är ju inte bra att använda så fort hästen får ett sår som behöver skyddas mot flugor, med tanke på resistens osv.

KL.
Fixomull var inget som fungerade på min häst. Han fick ett sår under hakan och där fäste det ganska bra men lossnade under dagen.

Någon som har tips på något fästmaterial (tejp etc) som sitter kvar i hästens päls? Min häst har ett sår på halsen som inte vill läka och som jag tillfälligt vill täcka med Animal Soft/ Snögg så att det får vara ifred för flugorna men ändå får chansen att läka luftigt. Allt jag provat med (Tensoplast, silvertejp, eltejp etc) ramlar bort. Har även provat att kleta i diverse salvor i och runt såret men dels äts det upp direkt av flugorna, dels vill jag hest undvika att täcka såret.

Raka av runt såret och så på med sårspray. Den typen som bildar en hinna som plåster.

Hälsning Maja

det finns sånt som klistrar i samma serien, polsterplast tror jag det heter. nästan omöjligt att få bort. animal soft är och ska inte vara självhäftande.

Var finns polsterplast att köpa? Är det så att Animal Soft bara "fäster i sig själv", dvs i princip bara användbart runt ben, kojuver etc? Då finns skyddspappret bara där för att hindra att lagren klibbar ihop i kartongen, och inte för att det ska finnas klister där...? Det här såret sitter ju på ett "platt" ställe och då går det i så fall inte att använda Animal Soft.
När jag ringde apoteksupplysningen tolkade de själva produktinformationen som att det skulle finnas klister på remsorna, men självhäftande kanske inte är samma sak...

Senast ändrad:

Jag använder Socatil (tidigare Socatyl) för det ändamålet. Salva som vet skriver ut och som stelnar som ett hårt lager över såret. Fungar i alla lägen.

Ja Socatil fungerar och brukar sitta kvar men det är inget jag rutinmässigt använder i sår pga risk för resistens. I så fall ska det vara på veterinärs inrådan.

Raka av runt såret och så på med sårspray. Den typen som bildar en hinna som plåster.

Hälsning Maja

Min lösning har blivit en kombination av bl.a ditt råd med plåsterspray och en kompress fäst med Fixomull. För att förbättra ytterligare ska jag dock raka lite runt såret så att Fixomullen sitter kvar ännu lite bättre.

Jaa, det antar jag att det är eftersom det är vetutskrift på den. Vet faktiskt inte så noga, har fått den av en vän och använder den som rekomenderat - dvs på irriterade, svullna sår där skillingaryden inte håller borta flugorna längre. Oftast fungerar skillingaryd bra mot ohyran här hos oss, alltså behöver den inte användas så mkt :)

Kan det vara Mepilex du tänker på? Den finns både i två varianter, med och utan "klisterkant" (border).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka