Fästmaterial i päls

Sv: Fästmaterial i päls

Någon som har tips på något fästmaterial (tejp etc) som sitter kvar i hästens päls? Min häst har ett sår på halsen som inte vill läka och som jag tillfälligt vill täcka med Animal Soft/ Snögg så att det får vara ifred för flugorna men ändå får chansen att läka luftigt. Allt jag provat med (Tensoplast, silvertejp, eltejp etc) ramlar bort. Har även provat att kleta i diverse salvor i och runt såret men dels äts det upp direkt av flugorna, dels vill jag hest undvika att täcka såret.

min häst fick hästplåster av vet när hon hade en sårskada på kotan. satt hur bra som helst. tror det finns på apoteket och tror att det heter hästplåster.

Bland ATG-klinikernas sortiment hittade jag hästplåster/polsterplast, jag tror det kan vara det du menar och det som Centaur berättat om i ett inlägg ovan. Animal Polster heter det och är i samma "serie" som Animal Soft men med klister. Det har jag nu införskaffat och det ska bli spännande att se om det sitter kvar längre än allt annat jag provat...

Man kan klistra en ficka på hästen. Använd textillim och t ex en bit gasbinda. Klistra med öppning åt ena sidan och byt kompress så ofta som behövs.

sprayplåster då? vet inte om det funkar på hästar, men på håriga ryggar fäster det bra iaf hihi

Jag har ett sår på en av mina med. Jag var på klinik med henne och fölet igår och frågade då vad jag ska göra för att hålla flugorna borta. Det bästa är tydligen trätjära. Och det är bland det renaste man kan ha så såret kan läka i fred under. Efter ett tag är det bara att ta olja och tvätta bort det.

Bland ATG-klinikernas sortiment hittade jag hästplåster/polsterplast, jag tror det kan vara det du menar och det som Centaur berättat om i ett inlägg ovan. Animal Polster heter det och är i samma "serie" som Animal Soft men med klister. Det har jag nu införskaffat och det ska bli spännande att se om det sitter kvar längre än allt annat jag provat...

Rapport från stallkamrat: Animal Polster -biten sitter fortfarande kvar! Klistrade på det igår eftermiddag och det märktes direkt att det fäste jättebra!! Jag lade en kompress under så att det inte ska fästa i såret och det känns skönt att veta att såret nu kan få läka luftigt utan att flugorna kommer åt det. Rekommenderar varmt denna produkt!

Jag försökte med det, men jag har en 4månaders fölunge i hagen och gott om träd.. Det satt kvar några timmar.. Jag åker nu och smetar på 4ess salva morgon och kväll. Det är snart läkt. Jag fick inte tag på trätjära..

Har inget råd om något som sitter fast i päls. Men det finns ju "plåster" i sprayform, eller flytande form att applicera. Har fungerat bra under magen på min häst.

Vet att tråden är några år men vad för typ av textillim ska man ha? Det finns ju alla möjliga. Jag har Karlsons klister (och den används ju bl.a. Till textilier va? Iaf läder som det står) hemma den klassiska varianten. Tror dock att denna innehåller lösningsmedel. Men exakt vad vet jag inte och trots att jag googlar hittar jag inte innehållet, bara användningsområde och bruksanvisning.

Det skulle inte funka med ett "hårt" flugtäcke med hals. Jag har två flugtäcken och det ena är av hårdare material och ligger inte platt över halsen utan det blir lite luftigt emellan?

Mvh Sara

Vattenbaserat textillim, har köpt det på ICA. Sätt en klutt i kanterna på en kompress el dyl, och tryck tills det torkat lite. Bra att använda detta som ytterförband och ha en kompress under som går att byta för det är SVÅRT att få bort - man får ev klippa loss pälsen under. Jag har inte hittat nåt som sitter bättre där det inte går att linda, speciellt på vätskande sår.

Hur vet jag om limmet är vattenbaserad? Karlsons klister den gröna utan lösningsmedel går bort vid 40 grader och tål vatten. Kan det funka? Tror originalet är för hållbart. Blir att klippa bort i så fall, det ska visst funka på allt. Fast päls har jag aldrig satt klister på så vet inte.
Men bra tips om det kan funka bättre nu i sommarvärmen och ändå ha hästen ute.

Min häst fick ett sår på utsidan av hasen i början på sommaren. Det lades om mha kompresser samt tubgas. Tubgasen limmades fast ovanför hasen mha textillim.

Byttes dagligen genom att låta den delen som var limmad på benet sitta kvar, resten klipptes bort och så limmades den nya tubgasen på den gamla. Minimalt med påverkan på hästen alltså och efter 6 veckors bandagerande slet hon loss den själv i hagen och fick trots det inga "följder" alls. Knappt ens hårfri där limmet hade suttit. Funkade alldeles utmärkt mao.

Jag använde Cascos textillim.

Skulle inte rek. socatyl (nya namnet socatil), det är egentligen en oral pasta för kalvar med fel på sina mag-bakterier typ.
Alltså inte tänkt för sår alls och kan leda till resistens.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka