Sv: Fastlandet-gotland= färjan
Gotlandsfärjan är min specialitet
jag brukar åka nynäshamn-visby till och från och de har aldrig varit några problem.
när man bokar sin biljett bokar man då med sitt hästsläp alternativt hästlastbil, tror absolut att det kan vara mer värt att låta en transportör köra då det är ganska saftiga priser. Men priserna beror också väldigt mycket på vilken tid man åker och om det är högsäsong och liknande. Tex så är nattfärjan mycket billigare.
I incheckningen berättar man att hejsan, jag har en häst i släpet/lastbilen, och då får man en lapp som det är väldigt viktigt att man lägger i vindrutan så de som lastar båten ser den. Sedan år man ställa sig i en speciell fil, alla med djur står i samma fil.
När man kör på färjan får man stå på den platsen som är minst bullrig, för att det ska vara så lugnt som möjligt för djuren. Alla djur står på samma däck, de flesta står till och med på samma sida. De blir ganska varmt på bildäck så det är smart att inte ha täcke på hästen, fodra hö och öppna upp så mycket man kan.
En gång i timmer får man gå ner och kolla till sin häst, man har mellan 3-5 minuter på sig då, uppstår problem har man längre tid. Man säger till i information efter att båten har lagt ut så får man veta vilken tid man ska samlas för att titta till djuren. Det är absolut förbjudet att vara på bildäck under resans gång utöver de max 5 minuterna man har på sig vid snabbkollen, detta gäller även "hästbuss-chaufförer".
Kan definitivt tänka mig att hästar som inte tål ljud och sånt tycker att det är väldigt jobbigt då det är vanligt att billarmen går igång, personalen ombord brukar dock vara snabba att få kontakt med ägaren så larmet kan stängas av