Fästingsäsongen är igång

Sv: Fästingsäsongen är igång

kl

Ni som haft biverkningar efter fästingmedel, hur snabbt har dessa visat sig? Med en gång? Några dagar, veckor?

Reaktion på Frontline spot on. Märkte att hon kände obehag när jag hade på det, hon spände sig och började sedan rulla runt på mattan. Tänkte inte så mycket mer på det eftersom det lugnade sig, men på morgonen efter (det här var på kvällen) hade hon fått världens fukteksem på platsen där jag haft på det.
Rejält schampobad och alsollösning som stillade klådan och torkade ut. Gick över på någon vecka. Biverkningsrapport inskickad till tillverkaren.

Kl

Ingen som provat Fixodida Zx? (visst heter det så, pulvret?)
Känns som det bästa alternativet nu då jag har bebis och hundarna gärna ligger nära..
Bärnsten fungerar inte på mins, för lång päls misstänker jag.

kl

Ni som haft biverkningar efter fästingmedel, hur snabbt har dessa visat sig? Med en gång? Några dagar, veckor?

Den ena fick sår runt halsen, tog nog några veckor efter start med halsbandet. Den andra fick diffusa symptom, trötthet, var som om hon var yr och lite vinglig, då hade hon haft halsbandet i några månader.

Jag kör utan medel, hittills iaf. Jag använder inte gift och de hund/miljövänliga alternativen har inte funkat.

Kl

Ingen som provat Fixodida Zx? (visst heter det så, pulvret?)
Känns som det bästa alternativet nu då jag har bebis och hundarna gärna ligger nära..

Vad skulle det göra? Googlade och fram ett innehåll på: Rörstarrstorv, torkad jäst, kaolin, kiseldioxid. Rörstarr är en gräsväxt som växer på mossar, alltså är det torv, jäst, kaolin (lera) och då kiseldoixid...

Alltså, jag vill inte ha de andra medlen då det är gifter och funderar på Fixodida eftersom det är giftfritt och inte är något som sitter på utsidan, undrar om någon har erfarenheter om det fungerar bra om jag var otydlig :D

Hade också helst kört utan medel men han har tjock och mörk päls. Inte jättelång men absolut inte korthårig så det är stört omöjligt att se dem:( har plockat säkert ett tjugotal nu, är livrädde borrelia så får testa frontline så får vi hoppas på de bästa! Satte på det i morse och än så länge verkar de lugnt!

Tror tyvärr det enda som funkar bra är gift :( har letat som en idiot efter giftfria preparat men har inte hittat något som funkat bra! Men säg till om du gör det för jag kommer vara den första som provar!

Förstod hur du tänkte;) Men jag tror det är buffel och båg, du kan lika gärna ge hunden en sockerpilla, eller kanske lite jäst då eftersom det innehöll det:D

Min mamma gav Fixodia till sin hund förra sommaren och det funkade inte alls.

Aha okej! Då är jag med :D

Kanske värt att testa ändå, läste nånstans att man får pengarna tillbaka om man inte är nöjd..

Förstod hur du tänkte;) Men jag tror det är buffel och båg, du kan lika gärna ge hunden en sockerpilla, eller kanske lite jäst då eftersom det innehöll det:D

Precis, det innehåller jäst. Finns billigare än 300 kr burken :grin:

Kl

Jag hittade en nätbutik som har -för långhåriga hundar-. Stenarna är slipade och cylinderformade. Vet inte om det gör någon skillnad. En vän här nere ska nog testa ett sådant på sin Hoffe nu i sommar.

KL

På mallen fungerade bärnstenshalsbandet kanon! Han fick inte en enda fästing i höstas med det på. Dock fick han någon enstaka när jag glömde hänga på honom det. Så vi kör på det i år.

Min Lapske ska få Frontline alt. Exspot.

Jag tror att det gör pälsen statisk? Och då skall inte fästingarna vilja sätta sig? Jag kan ha helt fel men då kan säkert någon rätta mig?

Det är nåt sånt. Jag har haft bärnstenshalsband på mina en säsong, kruxet är att de ska sitta löst och mina hundar flyger och flamsar fram, så plötsligt ligger halsbandet i någon rishög nånstans och går inte att finna. Funktionen vet jag inte, jag går igenom hundarna lika noga ändå.

Jag har använt fästingbrickan TIC-CLIP i 2 år och är mycket nöjd, då jag i somras plockade två fästingar och året innan endast en.

Jag kommer köpa en ny bricka i år. :)

Åh, får jag kapa tråden totalt, med bara en lite fråga?

Jag har ju två IGs, superkort hår och därmed väldigt små fästingproblem. De bär bärnsten.
Men, den ena gillar att bada på sommaren. Och då kommer också problemen, mkt fästingar längs med strandkanterna och blöt päls som de får fäste i och i blöt päls funkar inte heller bärnstenen.
I år funderar jag på något medel, vad skulle ni rekommendera? Hundarna ligger i alla möbler liksom sängen och gosar i extremt många textilier i huset. Vad kan man använda som också ger ett gott skydd vid bad, men som inte är farligt för oss omkring?

Jag använder ExSpot, hundarna badar mycket o sover i alla möbler.
Det enda man bör tänka på är att inte klappa på applikationsstället i ca 2 dygn efter att man haft på medlet.
Till badidioter får man upprepa behandlingen var 5e - 6e vecka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka