Fästinginvasion!

J

javill

Bläh, vi har rena fästinginvasionen sen ett par dagar här nu. Har börjat ge pållarna vitlök, brukar vänta till myggsäsongen börjar annars. Stoet är dock högdräktigt så hon får försumbart lite. Kan jag swithca henne nu? Eller är det farligt för föl och/eller henne? Tänker på förestående fölning och mjölk också.
I nuläget kan jag plocka minst 30 fästingar om dagen. :mad:
Hela familjen drabbas av de äckliga kräken. Hunden har haft 5, katterna minst 15 var, dottern 1 och jag själv 3. Valackarna som fått vitlök ett par dar har nu bara kanske 10 om dagen. Till tråkigheterna hör att här finns både borrelia och erlichia i trakten.

Oj då.. jag har hittat en enda fästing och den bara kröp runt i hästpälsen =) :smirk:

Huuvvva rryyyyss :crazy:

Fästingar är det värsta jag vet. Har fått avliva min gamla tävlingshäst i sviterna efter fästingburen sjukdom så jag är rent nojjig.

Ni har väl vaccinerat er själva? Mina föräldrar+bror m fam. har sommarhus på en ö i Roslagen och de måste vaccinera sig varje år mot TBE.

När jag hade lite uppfödning använde jag Switch pour-on på både dräktiga och digivande ston. Då såldes det på apoteket och jag kunde inte hitta några varningar mot den användningen. Står inget nu heller på preparatets infosida och våra hästar överlevde i alla fall ;).

Här har vi redan Switchat hästarna, Frontlinat kattorna och Expotat hundarna, även om vi inte har en så enorm fästinginvasion som ni. Synd att det inte finns något att droppa i nacken på oss människor också ;)

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall