Fästinghalsband

I

IrishDraft

Fästingsäsongen kom tidigt i år. Vårens första kröp omkring på vovven och jag klarar inte av dom. Alltså måste det införskaffas sånt halsband... Nu är det ju så att förra säsongen hade han sånt giftigt och om säsongen tänker vara mellan mars och oktober i år så tänker jag inte låta honom kliva omkring med en massa gift... Så vilket alternativ är bäst? Vad har ni använt år efter år?

Vi ska ut i skogen på lördag igen så då vill jag helst ha det ordnat...
 
Sv: Fästinghalsband

det bästa alternartivet är Scalibor fästinghalsband, ( om din hund tål det) giftigt och effektivt ;)
 
Sv: Fästinghalsband

Håller med!

Jag hade faktiskt riktigt tur i somras. I Örebro fick Sisko inte på sig en enda fästing! :eek: Och inte i Mariestad heller! :eek:

Men så fort vi kom till Stockholm, så var det dags att ta fram plockaren igen...

Hoppas på en lika lugn sommar i år med, men kommer köpa Scalibor i a f.
 
Sv: Fästinghalsband

Hur du ska göra för att skydda hunden utan gift vet jag inte. Har inte träffat på en enda metod som inte är giftig som funkar.

Men det finns ju stenhalsband (som då på nåt sätt ska göra att fästingarna inte vill komma nära pälsen, om hunden klappas med halsbandet på), nån citronprodukt (väl?) och andra metoder...?
De där gröna halsbanden ska väl vara typ giftfria?
 
Sv: Fästinghalsband

B-vitamin ska vara bra (hunden ska äta det alltså), det avger någon lukt som fästingar inte tycker om.
 
Sv: Fästinghalsband

Hade det gröna fästinghalsbandet på min hund förra våren och det fungerade INTE. Kommer inte ihåg vad det heter men jag köpte det i djuraffären.. Sen köpte jag Scalibour och jag hade inte en enda fästing på honom efter det. Kommer snart att inhandla ett sådant för snart är det väl dax... Tycker fästingar är vidriga men eftersom vi flyttat till landet så är det väl bara att försöka vänja sig...Eller något...
 
Sv: Fästinghalsband

Scalibor hade vi förra året och visst tål han det, men finns det något icke giftigt alternativ så vore det bra...

Jag får fundera över B-vitamin, gilar ju engentligen inte att ge onödiga vitaminer, men B-vitaminen är väl vattenlöslig har jag för mig... Så jag kan ju överväga det...

Ja just det, det måste vara halsband och inte något som droppas i pälsen då han badar flera gånger i veckan... Gärna varje dag om han får...
 
Sv: Fästinghalsband

*kl*

Jag har använt ett grönt på min som är giftfritt och det fungerade riktigt bra. Nån enstaka fästing fick jag plocka, men annars var det bra.

Men vad är det som gäller när hunden badar, ska man ta av det även om det är giftfritt? Jag brukar göra det, men förlorar det styrka då? Har ni på era halsband på natten eller tar ni av det?
 
Sv: Fästinghalsband

De giftfria halsbanden funkar på vissa hundar, men inte på alla. De innehåller allt från citrondofter till teatreeolja. Finns en uppsjö med märken. Håller i ca 4 mån sen ska det bytas. Bör tas av vid bad.
 
Sv: Fästinghalsband

kl
Vad gäller de olika spot-on preparaten har jag hört olika från olika människor om det funkar bar eller inte. Scaliborhalsbandet har jag dock bara hört gott om så det verkar ju vara det som funkar bäst.
Jag förstår att du inte vill ha gift på din hund, men alla läkemedel är ju grundligt testade och skulle inte få släppas ut på marknaden som profylaxprodukt om det gav farliga biverkningar. Dessutom är det ju värre om hunden får Borrelia..
Detta står i Fass om biverkningar.
"Biverkningar

I sällsynta fall kan begränsade hudlesioner, lokal dermatit och erytem, klåda och håravfall ses. I ytterst sällsynta fall har neurologiska symptom såsom skakningar och slöhet rapporterats. Om detta skulle inträffa, bör halsbandet tagas av. Sådana symptom avklingar därvid vanligtvis inom 48 timmar. Behandling kan endast vara symptomatisk, eftersom kännedom om specifik antidot saknas. "

Skulle tro att de neurologiska symptomen uppkommit på hundar som varit överkänsliga mot substansen..
 
Sv: Fästinghalsband

Hmmm... låter som om det blir ett giftfritt, kanske det gröna ni pratar om... till att börja med så får jag filosofera över hurvida det fungerar eller inte...

Jag tar alltid av när vovve badar (om jag hinner... han äro flat så vänder jag ryggen åt honom så kan det hända att han dyker ner i nåt... och då hör jag bara plumset...)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 076
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 486
Senast: Saeta
·
Hundhälsa Någon här som har erfarenhet? Är ju inte så många vettar som kan sånt här så får bli besök efter årsskiftet tydligen men jag kan ju...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lenis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp