Fästingburet - behandling- konv.?

No1

Trådstartare
Tänker på ir. & bor.
Hur ser behandlingen ut, tidsintervall på beh, kostnad?

Hur lång tid kan det ta till hästen blir symptomfri och kan friskförklaras, cirkus?

Sv: Fästingburet - behandling- konv.?

Min behandlades med engemycin iv.5 dagar på klinik.
Hon hade symptom/var dålig ett år innan hon fick behandling.
Hältor och kroppsont försvann efter behandlingen, däremot var hon stel och knackig ett år efter, så lång rehabilitering alltså.

Nu skuttar vi runt som vanligt igen sedan 2,5år:)

Min pojke behandlades 3 dagar i rad mot erlichias. Minns dock inte vad det kostade. Men han var hemma, alltså inte klinik.

Tog något år innan han kändes HELT fräch och även efter det kunde han ha vissa perider han kändes sämre. Men nu har det ialfl gått 4 år och det var nog 2 år sen sist han hade känningar.

Tack för era svar!

Jag har hört att det är lååååång tid men så lång trodde jag inte.
Jag har hört att behandlingen är så pass stark att man väntar in i det sista med att behandla?

De 3-5 dagarna, var det allt? Ingen ytterligare behandling?

Kollade ni värdena efterår? Är era hästar helt fria eller återstår lite?
En kamrat har nämligen en häst vars värden tyder på Erl. men det är så lite så veterinärerna vill inte behandla.

Alla har inte så lång väg tillbaks som vi hade, jag vet flera hästar som behandlats (förvisso akut) och som varit precis som vanliga efter behandlingen. Lite vila och sen igångsättning.
På min hade det satt sig i hela kroppen (ledinflammationer som vandrade osv), och hon gick som sagt ett år innan hon fick RÄTT behandling.
Ingen efterbehandling, mer än att hemmahästveterinären var ute med jämna mellanrum för genomgång av henne. Hon var ju periodvis stel och vissa dagar ville hon knappt röra sig, men inga hältor, och kroppsont som hon hade innan behandlingen. Och vissa dagar var hon tiptop! Satte henne på Djävulsklo periodvis för att hon skulle vilja röra sig så hon kunde byggas upp igen.

Märks inte ett spår efter detta idag! Det var ett år efter behandlingen det var upp och ner, sen vände det som genom ett trollslag:)

Min hade inte heller hög titer, 1:160. "Min" klinikvet ville inte heller behandla i första taget, men jag var desperat efter ett års farande in o ut på klinik och otaliga hemmabesök av akupunkturvet. totalt var 7 veterinärer inblandade (Mk konsulterade Ultuna), ingen fattade vad som var fel med henne. Bara att hon var dålig:(
Vände mig till min klinikvets. kollega och efter att ha kikat ignom henns journaler fick vi en tid 2 dagar senare. Och efter att han och en vet. till sett hennes något(mycket!) udda rörelsemönster så var det inga problem alls med att få henne behandlad.
Tack och lov, annars hade hon bott i himlen nu sen några år tillbaka:( .

Senast ändrad:

Min häst har haft erhlichias 2 gånger. 1 gång när inte jag hade henne, då satte det sig på balanssinnet. Började vägra och bete sig konstigt mm.

Nu när jag har henne så märkte vi i princip ingetting. Det pratas ju om att hästen ska få hög feber osv men inget. Det var när hon började lägga sig ner i hagen även fast det regnade eller var minusgrader ute (dock var hon jävligt pigg när jag red henne) som vi tog ett blodprov och det visade sig att hon hade höga värden av titrer 1:540 hade hon. Hon fick en behandling på sju dagar som veterinären kom ut och gav henne rakt in i blodet:eek:
Sen så låg hon väl ner någon gång till.. men nu har jag inte märkt av någoting hur pigg och fräsch som helst. Jag tror inte att det tog så långt tid sist hon fick det heller..men ska inte säga säkert.

Så det är nog jätte olika hur lång konvalecens det blir på dem. Har en kompis som känner en som har en häst som fortfarande har känningar, inte halt men stel...Så som sagt det är olika.
/C*

Tack för era svar!

Jag har hört att det är lååååång tid men så lång trodde jag inte.
Jag har hört att behandlingen är så pass stark att man väntar in i det sista med att behandla?

De 3-5 dagarna, var det allt? Ingen ytterligare behandling?

Kollade ni värdena efterår? Är era hästar helt fria eller återstår lite?
En kamrat har nämligen en häst vars värden tyder på Erl. men det är så lite så veterinärerna vill inte behandla.

Ja, 3 dagar medicin var allt. Han hade kvar titer i 1 år efter ungefär (minns inte exakt). Men inte nu längre.

Man behandlar nog mest efter symtomen. Har de titer men inga symtom behandlar man ej vad jag förstått. Min pojke hade inte så jättehöga titer men var dålig och hade mycket symtom.

Jag har också en fråga:

Täcks behandlingen av f.bolaget om man har vanlig vetvård och inte tex Agrias utökade där mediciner ingår?

Är det kanske skillnad på om hästen beh hemma eller på klinik?

Jag hade inte utökad på den tiden, men inga problem med ersättningen. Försäkringen täcker väl alltid mediciner som veterinären behandlar med på plats sas (oavsett klinik eller hemma), men däremot inte mediciner man hämtar ut på apoteket? (om man saknar utökad)

Jag hade inte utökad på den tiden, men inga problem med ersättningen. Försäkringen täcker väl alltid mediciner som veterinären behandlar med på plats sas (oavsett klinik eller hemma), men däremot inte mediciner man hämtar ut på apoteket? (om man saknar utökad)

Jo visst är det så men jag tänkte att man kanske fick behandla själv och att det då inte täcktes av försäkringen, precis som när jag själv får spruta penic intrav!

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
611
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka