fästingbett.

R

raven_82

hittade en fästing på min hund igår.
däe fästingen satt var det e knöl stor som en femma ungefär.
vad kan det vara? han har inte ont i den å han äter och är som vanligt men vad kan det vara? bara en infektion?

Sv: fästingbett.

Är inte säker, men jag vet att det ibland kan uppkomma små svullnader efter fästingbetten. De brukar försvinna efter 2-3 dagar.

Om jag vore Du skulle jag hålla koll på märket, blir det röda, mer svullet eller ändrar sig på annat sätt så skulle jag åka inte och kolla upp det. Annars skulle jag låta det vara. Har Du sårtvätt, skulle jag tvätta av det en gång.

jo jag har tvättat av det....håller koll på det och hoppas på att svullnaden går ner. han e inte röd runt själv bettet iaf.
hoppas att det inte e nå allvarligt bara.men man blir ju lite orolig.

Ja, det vore väl egentligen konstigt om det inte blev en liten svullnad. :confused: Fästingen har ju bitit sig fast i huden och när man drar loss den drar den nog med sig lite av huden + att den ju sprutar in gift för att blodet inte ska koagulera så lite rött och svullet är nog bara normalt.
Det blir nog bra!

Säger G.A som har Ehrlicios sjuk hund. :crazy:

När W haft fästingar (plockade två häromdagen) så får han en liten knöl eller en liten rodnad som brukar försvinna ganska så snart, likaså på P. Tror inte att det är någon större fara utan håll du koll. Blir det inte bättre så får du väl slå en pling till någon klinik o rådgöra med dom...

jo precis...jmen då så då kan jag vara relatift lugn :)

Min vovve har haft flera fästingar nu i sommar och det börjar bli riktigt tröttsamt :mad: Har ni några tips på hur man undviker fästingar? Funkar t.ex såna där halsband? Vi hade nåt fästingmedel från apoteket förra sommaren på henne, men det fungerade inte så värst bra :crazy:

Har Scalibor fästinghalsband på mina nu, det fungerar till 100%. De har varken fästingar som sätter sig eller ens kryper i pälsen. Jätteskönt! Dock han min tik få Ehrlicios innan jag hann dit med halsbandet. :crazy: Tråkigt, och inget jag absolut skulle riskera att få igen. Förhoppningsvis kommer hon bli återställd, men det är inte helt säkert än.

Aj då, det var inte bra :crazy: Hoppas hon blri bra snart!
Var kan man köpa såna halsband?

Vad tråkigt att din hund är sjuk. På vilket sätt visar sig Erlichias? På samma sätt som hos hästar med hälta och trött/hängighet?

Jag undrar varför det blivit så himla vanligt med Erlichias nu… eller är det bara så att nu VET vi mer och varför?

Själv är jag livrädd att stoppa på min hund "konstgjorda" saker som man inte vet hur det påverkar dem om två år. Just nu har jag ett halsband med Teatreaoil, och jag tror det funkar - men inte till 100%. Han har fått totalt 5 stycken fästingar i år, dessa har jag plockat bort samma dag som de satt sig. Vi har gjort rutin att leta fästing varje kväll, dessutom syns de ju så himla bra på hans päls innan de hinner krypa in.. :-)

Här uppe är det inte så vanligt med fästingar. Har bara sett en här i hela mitt liv på en hund. Hade jag inte varit på gotland en sommar skulle jag förmodligen knappt veta hur en fästing ser ut men fy f-n vad mycket fästingar det var på gotland. Vi fick lov att plocka bort flera stycken ur hundens päls varje kväll (bordercollie) :crazy: Tycker det är nog jobbigt att tiken är så känslig mot mygg att vi måste ha tröja på henne på sommarkvällarna då det är mycket mygg, annars blir hon helt knottrig över hela kroppen :crazy:

okej...här nere finns det mycket fästingar å min hund har en förkärlek till att springa i högt gräs :crazy: men ahn brukar inte få så många fästingar ändå...men men knölen e nu nästan helt borta så nu e jag lugn igen :)

lät ju inte alls kul att din var så känslig mot mygg dom kommr man ju inte ifrån på sommaren...

Senast idag såg jag en vidrig fästing, PÅ GOLVET :eek: Den hade sugit färdigt och hoppat av min hund. Usch, det var riktigt snuskigt, hatar de förbaskade krypen :mad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
559
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 138
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 453
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka