Fästingar

P

Punchaa

Jag tycker det är väldigt många fästingar ute nu. Jag hittar minst 5 om dagen på min sköthäst. Ibland blir det så att huvudet inte kommer med men fästingen "växer" väl ut igen så att man kan ta bort den efter nån dag? Det kanske är dags att köpa en sån där fästingpenna (eller vad det nu heter). Jag hade en förut men den försvann.

Sv: Fästingar

Köp switch, mitt sto hade hur många som helst. Satte på switch och nu har jag inte sett skymten av nån :banana:

Det är en mygg, knott, fästingmedel som håller i 2 veckor. Man lägger det utfor ryggen, dock inte där sadeln sitter. Och vid manen. Det står på hur mycket det skall vara beroende på hur mkt hästen väger :) Det är lite dyrare kostar ca 300-500 kr. Men det är det värt! Du kan ha det på en häst flera år sen!

4 veckor står det i instruktionen väl?
8 veckor kör jag med för vi har inga på min häst så vi har nog inte sååå mycket fästingar.

Det låter ju bra :) men behöver man bara ha den på ryggen och halsen och inte på magen eller benen? Förresten, vart finns den att köpa?

Jag har läst nånstans att om man har MYCKET fästingar kan man ta på en svamp och dutta på under magen och i armhålan också.

Det låter ju bra :) men behöver man bara ha den på ryggen och halsen och inte på magen eller benen? Förresten, vart finns den att köpa?

Man häller i en sträng längs mankammen och ryggen (inte sadelstaden om hästen ska ridas). Sen går det ut i hårremmen och underhhudsfettet och sprida över hela hästen.

Testa litegrann på liten yta bara så hästen tål det.

Finns att köpa på Börjes/andra vanliga internetaffärer, granngården, de flesta ridsportsbutiker etc. Och de apotek som har utökat djursortiment.

Köp vitlökspulver (speciellt för hästar) och blanda i betforn. Vitlök håller fästingarna borta!!!

Köp vitlökspulver (speciellt för hästar) och blanda i betforn. Vitlök håller fästingarna borta!!!

Eller inte.. Vitlök (utv eller invärtes) tycks fungera på vissa, inte på andra. Det ihop med att vitlök is törre mängder är skadligt för hästar gör att jag skulle hoppa över just den metoden.

(Jag har provat både HÖGA (innan nya rönen) givor vitlök i maten, samt vitlöksspray utvärtes, utan minsta resultat på fästingarna. Samtidigt så liten dutt vitlök i maten på annan häst på annan mark = inga fästingar. Men det känns som ett alldeles för 'trubbig' sätt med för stora risker)

Har heller inte fått någon funktion med vitlök. Switch däremot håller perfekt. Inte en fästing på min i år utlånade store kille som utan Switch är full av fästingar varje år.

Sedan förra våren har jag hittat två (2) fästingar på mina tre hästar. Alla käkar vitlök under perioden april t om oktober, och jag är övertygad om att det är effektivt.

Hunden fick massor av fästingar när hon sprang över samma mark. Numera har hon fästinghalsband.

Immer

Är hästar eller ponnysar och hur mycket vitlök får de?

Sedan förra våren har jag hittat två (2) fästingar på mina tre hästar. Alla käkar vitlök under perioden april t om oktober, och jag är övertygad om att det är effektivt.

Hunden fick massor av fästingar när hon sprang över samma mark. Numera har hon fästinghalsband.

Immer

Mm, det jag menar med att det är individuellt vad gäller dels häst och dels mark.

Där jag bodde förr använde jag vitlök, tog kanske 3 - 4 fästingar/säsong (hundarna fick fler dock, mååånga fler). I ärlighetens namn vet jag dock inte hur mycket/lite fästingar de haft UTAN vitlök, jag provade aldrig det (så det kanske var icke-verksamt? Jag tror ju dock det fungerade iom mängden vovven fick..där snackar vi 10 - 15 st/dag *urk*)

Här plockar jag UTAN switch 3 - 4 fästingar i veckan på hästarna, utan switch men med vitlök likadant, 3 - 4 fästingar i veckan, MEDswitch 0 - 2 fästingar/år. Hundarna får maaassor, lika många som på förra stället.

De är kallblod i 700-kilosklassen och jag ger 1 matsked vitlökspulver per häst och dag.

Immer

Det är sant att fästingen KAN växa ut igen men det är mycket sällan det händer. Jag tror jag har sett det hända två gånger under alla mina 25 år med hästar, hundar och katter. Oftast tar kroppen själv "hand om" det avbrutna huvudet och det försvinner.

Liknande trådar

Övr. Katt Vår ena hona har varit borta i 5 dagar, idag kom hon äntligen hem igen. Hon var väldigt väldigt hungrig och törstig, verkligen kastade...
Svar
3
· Visningar
704
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka