Fästingar

Sv: Fästingar

Skönt att höra, hoppas det blir så nu med. Fästingarna sitter oftast jättehårt på honom och igår fick jag inte med huvudet på en av fästingarna.

Jag måste bara inflika att fästingpenna är klart bäst att ta bort fästingar med. Som ett litet lasso som hamnar runt "halsen" eller överdelen på fästinen...fördelen är att man inte klämmer in fästingens innehåll i hästen...låter makabert, men om man tar runt fästing kroppen och klämmer kan sjukdomar komma över den vägen, som tex. Ehrliscias och Borelia, vilket man inte vill ha.

Och som tidigare nämnts, swich är jättebra att hålla fästingar borta. Utan det plockar vi 15-20 om dagen här....Äckligt mycket.Och vi har haft Ehrliscias två år i rad på två hästar, trots att de endast hade haft en handfull fästingar per sommar...en fästing som sitter över ett dygn är tillräckligt...så plocka bort de små kräken och Switsca!

Ska genast åka och köpa en fästingpena och sån där Switch. Två av ponnysarna i stallet har haft Ehrliscias det senaste året men har nu tillfrisknat. Fästingar är hemska..

Senast ändrad av en moderator:

Har hört motsatsen på senare år men jag tycker fortfarande att det är lättast att vrida fästingen lite till vänster innan man drar. När jag gör på det viset får jag nästan alltid bort huvudet också. Annars är det en vettig idé att inte klämma om fästingen för att den spyr ut bakterierna, allra helst om man låter dem sitta tills de blivit stora. Bort med dem så fort som möjligt.

Jag tror att det beror på var man bor. Vi bor uppe på åsen vid skogen. Två av hästarna går på vallen de har sällan fästingar. de andra två går i vinterhagen med massor av ganska höga buskar, de har ofta fästingar. Jag sätter switch på allihop. Men om jag bodde någonstans där det inte fanns så mkt fästingar så hade jag provat med vitlök istället. Jag satte flusa på fåren och råkade få lite på fingrarna. Efter det kommer inte en fluga i närheten av mig. Det är ju något liknande preparat men måste vara starkare eftersom det även tar flugor. Jag tycker det är ganska otäckt med ett gift som så snabbt och effektivt vandrar i kroppen.

Nån som vet vad en fästingpenna kostar i genomsnitt?

jag tycker fortfarande att det är lättast att vrida fästingen lite till vänster innan man drar

Nej, så gör man inte. Vrider man fästingen finns det risk att mundelarna bryts loss och fastnar i huden.

En fästing ska fattas så nära dens mundelar som möjligt och dras rakt ut. Klämmer man bakkroppen finns risk att överföra borreliabakterien.

Jag har 2 fästingpennor. Det mad sk lassot och en som ser ut som en liten kofot i 2 storlekar. Kofötterna är överlägset bättre än lasso varianten.

Såg en jättedyr på Hööks för nåt år sen, kostade typ över 150 kr..

Jag har också kofotsvarianten och tycker den är jättebra!
Köpte i tvåpack från Börjes, en stor och en liten.

Immer

Köp vitlökspulver (speciellt för hästar) och blanda i betforn.

Vad är det för skillnad på vitlökspulver speciellt för hästar och det vitlökspulver man köper i affären? Förutom att burken med en hästbild på utsidan kostar minst det dubbla, förstås :cool:

Immer

Jag har gjort så i många år och har aldrig lyckats få av mundelarna som du skriver. Däremot när jag provar att dra rakt ut blir de ofta kvar. Men det är rätt att inte klämma. Jag menar nu inte att skruva och klämma utan snabbt lite till vänster. Har alltid lyckats för mig i alla fall.

Och jag har i alla år, på både katt, hund och häst tagit så nära huvudet som möjligt och ryckt rakt utåt. Kanske tre ggr huvudet blivit kvar (på många hundratals plockade fästingar).

Så, skulle tro att det är tekniken som avgör, oavsett om metoderna 'på pappret' skiljer sig lite åt rent tekniskt?

Läste nånstans nån från SLU uttalade att det spelar inte så stor roll vilken teknik man använder. Gör inte så mycket om huvudet blir kvar heller. Det viktigaste var att man tog dom inom 24 timmar. Hur man nu ska veta det. Jo man synar varje dag. Förhoppningsvis hittar man alla då.

Liknande trådar

Övr. Katt Vår ena hona har varit borta i 5 dagar, idag kom hon äntligen hem igen. Hon var väldigt väldigt hungrig och törstig, verkligen kastade...
Svar
3
· Visningar
704
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka