Fästingar

golden_tinka

Trådstartare
Så har dom kommit...:mad:
Hittade den första på kaninens nos igår och känslig som han är så stod nosen ut som en pingpong boll...:crazy:
samma problem varje år..
Dom sätter sig på nosen och runt ögonen och han blir genast svullen och irriterad...

Vad kan man göra för att förhindra att dom anfaller honom?

Sv: Fästingar

Köp flusa för kvalster på får, finns på odal och apoteket och sätt 1 droppe i nacken på honom! Var 6:e vecka under fästingsäsongen.

Jag skulle inte köpa något prepparat som är tänkt till ett annat djur om inte min vet har rekomenderat mig det. Annars så kan det bli att du ger för stark dos och då ja, mår inte kaninen någe bra eller kan dö.

Ring och prata med vetrinären för att kolla om det är ok.
Min vet har mkt sådanna kurer för sig, så det kan säkert fungera men kolla för säkerhets skull.

Måste bara säga att även i uppland har det små otygen färstingarna kommit.

Det var det jag funderade över eftersom fästingmedlerna till katt och hund strikt inte får användas på kanin...:o

Blir eventuellt vet besök snart, ska se vad han säger då!

Flusa används av tusentals kaniner och 100-tals kaninuppfödare så vi vet det är säkert. Värsta bieffekten är lite röd hud och att det kan svida lite. Fast just mot fästingar och upprepad behandling är kanske inte att rekommendera med tanke på att kanske just din kanin är den som regarer på det, men mot kvalster är det t om bätte än Ivomec som många ggr inte hälper ens!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
906
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar