Jag fick veta av min veterinär för 1-2 månader sen att det numera finns ett vaccin mot borrelia. Vaccin är heller inte 100%iga, men ändå mycket bättre än utan vaccin ifall en fästing biter sig fast. Sen finns det ju andra fästingsjukdomar så man måste ju hålla koll i alla fall.
Prova att ge hundarna lite vitlök i maten ett par gånger per vecka.Nu vet jag inte hur stora dina hundar är, men mina små brukar få 1/3, 1/4 eller 1/5 klyfta per gång beroende på storlek på klyfta. Riktigt finhackad. Den som inte vill äta den kan få den invirad i t ex en liten skiva mild ost och så direkt o snabbt efter en bit ost (eller annat) till så att de inte hinner tugga o spotta ut. Jag har bara hittat totalt 3 fästingar i år på mina 2 korthåriga hundar.
Sen verkar det vara med fästingar som med myggor. De tycker bättre om vissa hundars/människors doft än andras. Där vi rastar säger vissa att de plockar flera fästingar per dag, andra får nästan inte alls några. Prova att bada dem i annat shampo o balsam, t ex med aloe vera.