Fästingar trots fästingmedel!!! PANIK!

hjarterdam

Trådstartare
Alla mina tre hundar har fått frontline och trots det plockar jag fästingar dagligen!?! Kammar igenom dem varje dag men det är så svårt att missa då hundarna har tät päls.
Behöver tips omgående på annat medel då ena redan haft borrelia! :(

Sv: Fästingar trots fästingmedel!!! PANIK!

Tror inte det finns medel som tar bort dem till 100%. Jag tror man helt enkelt får acceptera en och annan fästing oavsett vilket medel man använder. Själv köpte jag hem medel i våras, men började aldrig använda det, då hunden knappt haft en fästing och jag tyckte det var onödigt med gift i onödan. Detta trots mycket vistelse i både skog, mark, högt gräs och fästingtäta områden.

Tvärt om hade min förre hund en hel del fästingar, och henne kunde jag inte använda något medel på pga allergin hon hade. Ja, och vi rörde oss i ungefär samma områden som jag gör med nya hunden idag.

Jag har en teori, utan belägg, där jag tror att vissa hundar ( blodet) drar till sig mer fästingar än andra.

Men dom har i princip lika mkt som innan jag köpte medlet. Tar uppe emot 10 om dan på dom tre tillsammans. Nyss tog jag 5 på ena och 2på andra! Det håller inte att dom ska få så mkt fästingar då fästingarna i sthlm skärgård tydligen har mer sjukdomar..

Prova scalibor eller expot. Det är olika vad som funkar bäst. Frontline är lite "snällare" också så det kan ha sämre effekt. Min gick med effipro halva sommaren och fick mängder med fästingar. Bytte till scalibor och trots att jag inte haft på det varje dag plockar jag mycket färre fädtingar.

Fronline är inte verksamt till 100%. Det ger jag till min ena hund som inte tål Expot (som ovan skrivits är effektivare) Den som tål Expot får det. Scalibor använde många av mina hundbekanta. Vanligtvis brukar jag få fler fästingar än hundarna.

Frontline är mer dödande än repellerande, dvs det är ett medel som är menat att djuren ska bita fast för då dör de.

Jag fick veta av min veterinär för 1-2 månader sen att det numera finns ett vaccin mot borrelia. Vaccin är heller inte 100%iga, men ändå mycket bättre än utan vaccin ifall en fästing biter sig fast. Sen finns det ju andra fästingsjukdomar så man måste ju hålla koll i alla fall.

Prova att ge hundarna lite vitlök i maten ett par gånger per vecka.Nu vet jag inte hur stora dina hundar är, men mina små brukar få 1/3, 1/4 eller 1/5 klyfta per gång beroende på storlek på klyfta. Riktigt finhackad. Den som inte vill äta den kan få den invirad i t ex en liten skiva mild ost och så direkt o snabbt efter en bit ost (eller annat) till så att de inte hinner tugga o spotta ut. Jag har bara hittat totalt 3 fästingar i år på mina 2 korthåriga hundar.

Sen verkar det vara med fästingar som med myggor. De tycker bättre om vissa hundars/människors doft än andras. Där vi rastar säger vissa att de plockar flera fästingar per dag, andra får nästan inte alls några. Prova att bada dem i annat shampo o balsam, t ex med aloe vera.

man ska vara försiktig med vitlök till hund ( all lök ) ger man varje dag kan dom få leverskador pga förgiftning

*kl*

Vill varna lite för Scalibor men det är förmodligen samma med alla fästingpreparat. Känsliga hundar kan få väldigt svåra biverkningar av Scalibor.

Vi använder scalibor och hundarna har inte haft en enda fästing. Hade Frontline på vår förra hund som inte kunde ha scalibor, han fick massa fästingar.

Passa på att varna för Anaplasma o Borrelia oxå.

Det florerar så mycket rykten o påståenden om de fästingmedel som säljs på apotek, de flesta är förmodligen extremt överdrivna o lever sin egen myt på hundsajter.

Om hundar drabbas av biverkningar eller misstänkta biverkningar skall dessa anmälas så vi får en bra statistik över dessa.

kl
All lök, inklusive blomsterlök o vitlök innehåller Thiosulfat, det har hunden enzymer för att bryta ner så det lagras i hunden o leder sso till förgiftning, röda blodkroppar får det svårare att bilda röda blodkroppar o hunden får anemi, "blodbrist".
Fö har det väl klargjorts för länge sedan att det med största sannolikhet är B vitaminet i vitlöken som ibland repellerar fästingar.

Själv använder jag ExSpot o har så gjort på många hundar av diverse raser utan minsta problem.
TS, inga preparat är 100%. När jag bodde i skärgården för länge sedan så fick hunden ca 100 fästingar om dagen, med ExSpot vart det bara 10.

Senast ändrad:

Med fronline kan fästingar både krypa och sätta sig, men dör inom 24-48 timmar när de satt sig.
Men expot så går inte fästingar på alls, även om det också sker. Men det är helt olika preparat som fungerar helt olika.

Jag fick veta av min veterinär för 1-2 månader sen att det numera finns ett vaccin mot borrelia. Vaccin är heller inte 100%iga, men ändå mycket bättre än utan vaccin ifall en fästing biter sig fast. Sen finns det ju andra fästingsjukdomar så man måste ju hålla koll i alla fall.

Prova att ge hundarna lite vitlök i maten ett par gånger per vecka.Nu vet jag inte hur stora dina hundar är, men mina små brukar få 1/3, 1/4 eller 1/5 klyfta per gång beroende på storlek på klyfta. Riktigt finhackad. Den som inte vill äta den kan få den invirad i t ex en liten skiva mild ost och så direkt o snabbt efter en bit ost (eller annat) till så att de inte hinner tugga o spotta ut. Jag har bara hittat totalt 3 fästingar i år på mina 2 korthåriga hundar.

Sen verkar det vara med fästingar som med myggor. De tycker bättre om vissa hundars/människors doft än andras. Där vi rastar säger vissa att de plockar flera fästingar per dag, andra får nästan inte alls några. Prova att bada dem i annat shampo o balsam, t ex med aloe vera.

Det där borrelia-vaccinet är inget att ha ;)
Det är knappt forskat i det. De har haft ca 20 hundar under 2 månader när de tog fram detta.
Och alla pratar alltid borrelia, borrelia är egentligen väldigt sällan en hund får, utan oftast är det anaplasma de blir drabbade av. Men ägaren säger oftast borrelia...

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
685
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka