Sv: fästing, vad fasen gör jag??
ja här är det tvärtom, får man inte med hela sitter taggen kvar, det är näligen massor av små hullingar på den så de ramlar faktiskt inte bort av sig själv hur gärna man än vill tro det.. för det finns ingen logisk förklaring till varför dom skulle trilla ur, hullingarna är kvar och sitter fast.. de försvinner inte för att resten av kroppen är borta..
iallafall tycker jag att kortplockarna är skit, fästingens mun behöver vridas för att hullingarna skall lossna lätt.. det görs lättast med en fästingpenna, jag har inte haft några som helst problem med att ta bort fästingar 100% hela med denna, skitenkel att använda och lyckas på första försöket varje gång..
Trix fästingpenna heter den borttagare jag har, ser ut som en kulspetspenna och när man trycker på hatten så åker en ögla ut, när man släpper knappen åker öglan tillbaka, denna fångar man fästingen med nedanför benen dvs bara runt munnen, vinkla pennan rakt mot huden, vrid ett varv och dra ut.. allt följer med, jag kollar fästingen varje gång att allt är med..
innan jag köpte denna hade vi en sorts spetsig pincett, helt värdelös, man missade hela tiden bara hunden så mycket som andades.. vi har fått operera bort 3 st varbölder från hunden som kommit av fästinghuvuden som suttit kvar, det har blivit infekterat inifrån (kroppen stöter bort den inträngda fientliga vävnaden) och det har bildats varbölder som vi inte har kunnat tömma själva hemma trots försök.. ofta tar det ett tag innan vi märkt att nåt blivit kvar har orsakat infektion, kanske när bölden blivit stor som ett knappnålshuvud.. då har den i regel blivit stor som en mandel innan vi kunnat tömma själv och sen insett att den inte försvinner utan all vävnad måste opereras bort, och det är inget vi vill göra hemma
summa summarum, skaffa en enkel och bra fästingplockare som tar bort fästingen på rätt sätt, så slipper man oroa sig..
ska inflika att alla fästingar vars mundelar blivit kvar inte utvecklats till bölder på min hund.. kanske bara 3 av 10-15 st..