fästing, vad fasen gör jag??

Nominous

Trådstartare
ena hunden fick en fästing på pannan när vi var på utställning för en vecka sedan. en kompis tog bort den med en fästingplockare men en bit av huvudet lyckades ändå stanna kvar. :crazy: så nu har det gått en vecka och jag vet inte vad jag ska göra av det där huvudet.

vad gör man? det syns även ganska väl eftersom den sitter precis vid ögat. den där svarta jävla pricken utan hår runt om kring :devil:

Sv: fästing, vad fasen gör jag??

Oroa dig inte, den brukar trilla ut av sig själv. :)

Vilken fästingplockare har du? tycker den platta plastgrejen är bäst man får tag i de små rackare lätt med den.

ja det var en såndär platt med ett hål i och sen blev en smal springa. förstår du? :D

men den hade borrat ned sig ordentligt och satt som fasen.

men så de brukar trilla bort? är det bara en skröna att de fortsätter äter om en del av huvudet är kvar? :angel:

;)

Ni fick bort det mesta av den? så ja, här har de trillat av efter ngn dag. :) Det är samma plockare, jättebra är den. Vinkla den lite när du drar ut så brukar även de små följa med ut helt.

äckliga djur det är, eller hur!

ja här är det tvärtom, får man inte med hela sitter taggen kvar, det är näligen massor av små hullingar på den så de ramlar faktiskt inte bort av sig själv hur gärna man än vill tro det.. för det finns ingen logisk förklaring till varför dom skulle trilla ur, hullingarna är kvar och sitter fast.. de försvinner inte för att resten av kroppen är borta..

iallafall tycker jag att kortplockarna är skit, fästingens mun behöver vridas för att hullingarna skall lossna lätt.. det görs lättast med en fästingpenna, jag har inte haft några som helst problem med att ta bort fästingar 100% hela med denna, skitenkel att använda och lyckas på första försöket varje gång..

Trix fästingpenna heter den borttagare jag har, ser ut som en kulspetspenna och när man trycker på hatten så åker en ögla ut, när man släpper knappen åker öglan tillbaka, denna fångar man fästingen med nedanför benen dvs bara runt munnen, vinkla pennan rakt mot huden, vrid ett varv och dra ut.. allt följer med, jag kollar fästingen varje gång att allt är med..

innan jag köpte denna hade vi en sorts spetsig pincett, helt värdelös, man missade hela tiden bara hunden så mycket som andades.. vi har fått operera bort 3 st varbölder från hunden som kommit av fästinghuvuden som suttit kvar, det har blivit infekterat inifrån (kroppen stöter bort den inträngda fientliga vävnaden) och det har bildats varbölder som vi inte har kunnat tömma själva hemma trots försök.. ofta tar det ett tag innan vi märkt att nåt blivit kvar har orsakat infektion, kanske när bölden blivit stor som ett knappnålshuvud.. då har den i regel blivit stor som en mandel innan vi kunnat tömma själv och sen insett att den inte försvinner utan all vävnad måste opereras bort, och det är inget vi vill göra hemma :p

summa summarum, skaffa en enkel och bra fästingplockare som tar bort fästingen på rätt sätt, så slipper man oroa sig..

ska inflika att alla fästingar vars mundelar blivit kvar inte utvecklats till bölder på min hund.. kanske bara 3 av 10-15 st..

Jag har bara behövt plocka en enda pytteliten fästing i sommar.

Jag ska nog skatta mig lyckligt lottad.:)

/ Lilljess med två hundar.

ja det var en såndär platt med ett hål i och sen blev en smal springa. förstår du? :D

men den hade borrat ned sig ordentligt och satt som fasen.

men så de brukar trilla bort? är det bara en skröna att de fortsätter äter om en del av huvudet är kvar? :angel:

;)

Ja det är en skröna, om kroppen är borta är fästingen död. Normalt så stöter kroppen bort de fästingdelar som är kvar, det kan bli en liten inflammerad bula som försvinner efterhand. Det tillhör ovanligheterna att hunden får bölder som BeastieBabe beskriver.

Har jag någon gån lyckats göra sönder fästingen så inte hela kom med, har de alltid ramlat bort.

EN fästing?

Jag har plockat minst en om dagen. O då går min med fästinghalsband. En em plockade jag elva stycken inom loppet av tio minuter :p (som kröp o inte hade satt sig dock)

EN fästing?

Jag har plockat minst en om dagen. O då går min med fästinghalsband. En em plockade jag elva stycken inom loppet av tio minuter :p (som kröp o inte hade satt sig dock)

Jajjemän, EN enda fästing, och då satte jag inte på halsbanden förän i mitten av juli.

Och ja, jag går ut med mina hundar. ;)

Har huvudet inte följt med när jag plockat på min hund så har det faktiskt mer eller mindre ramlat av efter ett par dagar då det följt med sårskorpa som blivit!!

Jag kanske har haft tur, men det känns bra att det försvunnit !!:p

men detta huvud har suttit kvar i 2 veckor nu..:crazy: och det har inte blivit nån bula.

kommer den inte ramla bort?

Det måste vara förbannelsen med att bo i Roslagen :p

RISK FÖR RYKTESSPRIDNING!!! EJ VERIFIERAD INFORMATION NEDAN!

Om man plockar en fästing som bär på smitta kan man råka "pressa in" smittan när man kniper åt och fästingen går sönder. (Enligt min far. Varifrån han fick informationen vet jag inte och kan inte gå i god för sanningshalten!)

Jag tycker det är svårt att få med hela, men har heller ingen fästingplockare. I 80% av fallen lyckas jag få bort hela fästingen, resten av gångerna blir huvudet kvar. Det ramlar alltid bort (hittills) med den sårskorpa som bildas.

Använder fästingmdel, men det är nog bortbadat vid det här laget, och ska köpa en fästingplockare när jag far till stan nästa gång.

/Syrsa

Ehrichia smittar först när fästingen suttit ett till två dygn så det är inte så smart att vänta.
PL

fästing, vad fasen gör jag??

O'Tom fästingplockare:
2bed63c868c74747f066df6a29e653f1.image.300x300.jpg

Skaffar gröna kofötter till nästa gång! :laugh: Världens absolut bästa och enklaste fästingplockare. Du tar kofoten, petar undan pälsen, kilar fast fästingen i springan och snurrar på skaftet och ploff så lossnar hela fästingen utan strul!

Jag är KASS på att plocka fästingar för hand, lyckas bara mosa dem, så de gröna kofötterna har räddat min sommar. :idea:

Senast ändrad:

Tycker att fingrarna ar den basta fasting-plockaren. Jag greppar (ratt mjukt sa att man inte spracker den) tag med naglarna nara "frambenen" och drar sakta rakt bakat/ut. Man kan kanna kakarna kampa for att halla kvar, sa man far halla kvar motstandet ett tag innan den slapper. Da behover man inte oroa sig over att vrida av kroppen/krossa fastingen. Har huvudet varit kvar har jag baddat med alkohol och vantat tills det ramlat av av sig sjalv.

Tycker att fingrarna ar den basta fasting-plockaren. Jag greppar (ratt mjukt sa att man inte spracker den) tag med naglarna nara "frambenen" och drar sakta rakt bakat/ut. Man kan kanna kakarna kampa for att halla kvar, sa man far halla kvar motstandet ett tag innan den slapper. Da behover man inte oroa sig over att vrida av kroppen/krossa fastingen. Har huvudet varit kvar har jag baddat med alkohol och vantat tills det ramlat av av sig sjalv.

jag har baddat han med HB :angel: fan sprit som sprit :rofl:

och tråden är väl egentligen inte till för hur man tar bort fästingar - för det finns väl hur många sådana som helst. utan vad amn gör med de delar som blir kvar :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 828
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 807
Senast: fixi
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 838
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka