Fastighet mellan Hässleholm och Osby ska jag tydligen delvis ärva

Nja? Jag behövde värdera mitt hus för att höja lånet för ett antal år sedan det gick på ca 2500,-
Lär inte ha blivit billigare sedan dess.
Nu blev jag lite osäker på om det är olika regler i olika delar av landet. Men det SKA inte kosta något med värdering.

Har själv haft ute mäklare för att höja mitt bolån och det kostade inte en krona.

Nu vet vi inget om belåningsgraden. Den kan ju potentiellt vara hög, eftersom det tydligen inte går att låna mer på fastigheten (i alla fall inte lättvindigt
Om TS far har låg inkomst så kan det vara det som sätter stopp även om fastigheten bara är marginellt belånad (inte ovanligt för pensionärer). Men det är en viktig uppgift att få fram inför beslut om hur man ska agera. Är den högt belånad minskar intresset för TS att fastigheten behålls och blir arv. Men det går väl att få fram med hjälp av fastighetsbeteckningen?

Nu blev jag lite osäker på om det är olika regler i olika delar av landet. Men det SKA inte kosta något med värdering.

Har själv haft ute mäklare för att höja mitt bolån och det kostade inte en krona.
Finns väl inget som säger att det inte ska kosta att få en fastighet värderad? Vem säger det? Varför ska fastighetsvärderare arbeta gratis? Att sedan många mäklare har fri värdering inför försäljning är en annan sak. Vissa kanske bjuder på det annars också, men det kan man nog inte räkna med om man är ärlig med syftet. Sedan kanske låneinstitut/banker också erbjuder fri värdering inför utökat lån. Men inte heller något att räkna med för andra syften.

Jag hade inte sett med blida ögon att en utomstående tar ut en mäklare för att värdera min egendom, det är inte TS fastighet. Jag hade nekat tillträde till mark och byggnader för värdering som inte utförs på mitt uppdrag och jag undrar om en mäklare hade tagit ett sånt uppdrag.
Nej så är det nog
Men om någon typ råkar åka förbi och bara liksom fint place vad ska du ha för stället :idea: så tja kunde det vara intressant att höra svaret :D

Det hände ett tag att mäklare ringde till och frågade om jag tänkte sälja inom närmaste tiden för det var hög efterfrågan på hus som mitt

Men det ger sig med tiden :)

Avblockerade faderskapets nummer i förmiddags för att se hur ihärdig han skulle vara och nu hade han ringt igen för knappt en timme sen :mad: lämnade i alla fall inget meddelande den här gången
Han fattade inte vinken när jag inte ringer tillbaks trots att han har lämnat två meddelande :down:
Advokaten skulle återkomma till min syster imorgon efter att ha tittat närmare på spektaklet

Kan man avinstallera sin röstbrevlåda förresten jag avskyr när någon pratar in ett meddelande tycker det är mest jobbigt och föredrar definitivt sms

Och det här har jag inte tänkt så noga på tidigare men nu har jag ju börjat fundera
Eftersom jag inte har några barn blir det väl mina syskon som ärver mig och om de är borta mina syskonbarn? Nu vet jag att jag har syskonbarn det visste jag inte innan vet dock inte om min äldre syster har några barn också
Har väl mest tänkt att mina kusiner skulle ärva mig de har jag ju lite kontakt med och vissa möbler tex kommer ju från morfar
Jaja där är vi inte än på en lång stund hoppas jag

Avblockerade faderskapets nummer i förmiddags för att se hur ihärdig han skulle vara och nu hade han ringt igen för knappt en timme sen :mad: lämnade i alla fall inget meddelande den här gången
Han fattade inte vinken när jag inte ringer tillbaks trots att han har lämnat två meddelande :down:
Advokaten skulle återkomma till min syster imorgon efter att ha tittat närmare på spektaklet

Kan man avinstallera sin röstbrevlåda förresten jag avskyr när någon pratar in ett meddelande tycker det är mest jobbigt och föredrar definitivt sms

Och det här har jag inte tänkt så noga på tidigare men nu har jag ju börjat fundera
Eftersom jag inte har några barn blir det väl mina syskon som ärver mig och om de är borta mina syskonbarn? Nu vet jag att jag har syskonbarn det visste jag inte innan vet dock inte om min äldre syster har några barn också
Har väl mest tänkt att mina kusiner skulle ärva mig de har jag ju lite kontakt med och vissa möbler tex kommer ju från morfar
Du kan ju skriva ett testamente om du inte vill att den vanliga arvsordningen ska gälla. Eftersom du inte har barn kan du testamentera hur du vill.

Har du inget testamente och dina föräldrar vid liv ärver de först. Är de båda borta ärver dina syskon och sedan deras barn. Efter det (dvs om alla de här personerna har gått bort före dig) har jag dålig koll på vad som sker (ev allmänna arvsfonden).

Eftersom du inte har bröstarvingar (dvs barn) kan du testamentera din egendom hur du vill.

Edit: Och är du noga med vad som händer efter din död bör du upprätta ett testamente. Det gäller med en bilolycka så är det kört. När jag ärvde huset upprättade jag ett testamente eftersom jag inte ville att mina släktingar på mammas sida skulle ärva.

Du kan ju skriva ett testamente om du inte vill att den vanliga arvsordningen ska gälla. Eftersom du inte har barn kan du testamentera hur du vill.
Har du inget testamente och dina föräldrar vid liv ärver de först. Är de båda borta ärver dina syskon och sedan deras barn. Efter det (dvs om alla de här personerna har gått bort före dig) har jag dålig koll på vad som sker (ev allmänna arvsfonden).

Eftersom du inte har bröstarvingar (dvs barn) kan du testamentera din egendom hur du vill.

Edit: Och är du noga med vad som händer efter din död bör du upprätta ett testamente. Det gäller med en bilolycka så är det kört. När jag ärvde huset upprättade jag ett testamente eftersom jag inte ville att mina släktingar på mammas sida skulle ärva.
Får nog göra det framöver mina kusiner tror ju att jag inte har några syskon :crazy:
Nu har jag inget värdefullt direkt och det är inte så noga känner jag just nu men ett skrivbord min morfar gjort tex vill säkert mina kusiner ha
Visste ju inte förrän alldeles nyss att jag verkligen hade syskonbarn
Men det får vänta lite ett testamente i taget och än lever mamma och jag hoppas verkligen hon ska leva länge till

Alltså, jag går emot många här och tycker att du ska svara i telefon. Hör vad han har att säga! Han kanske kommer med ett erbjudande du inte vill säga nej till.

Ta reda på så mycket som möjligt. Sen kommer du med ett motbud! ”Jag skriver på om jag och den 5 månader yngre systern delar på 2 miljoner. Den äldre systern ska inte ha en spänn från denna fastighet.” Så får vi se vad hans motbud blir.

Ring upp din röstbrevlåda när den är tom, så kan du avaktivera den, du kommer få olika val. :)

Alltså, jag går emot många här och tycker att du ska svara i telefon. Hör vad han har att säga! Han kanske kommer med ett erbjudande du inte vill säga nej till.

Ta reda på så mycket som möjligt. Sen kommer du med ett motbud! ”Jag skriver på om jag och den 5 månader yngre systern delar på 2 miljoner. Den äldre systern ska inte ha en spänn från denna fastighet.” Så får vi se vad hans motbud blir.
Ja jag funderar också på att svara om han ringer igen mest för att jag nu börjar få en ohejdad lust att skälla på honom och fråga varför han inte lärt sig att sköta sin ekonomi vid det här laget :D
Bukes förtjänst tror jag :love:
Men att han skulle ge mig ett erbjudande ställer jag mig mycket tveksam till :meh:
Men absolut en miljon var till lillasyster och mig låter mycket bra precis lagom :up:

Ja jag funderar också på att svara om han ringer igen mest för att jag nu börjar få en ohejdad lust att skälla på honom och fråga varför han inte lärt sig att sköta sin ekonomi vid det här laget :D
Bukes förtjänst tror jag :love:
Men att han skulle ge mig ett erbjudande ställer jag mig mycket tveksam till :meh:
Men absolut en miljon var till lillasyster och mig låter mycket bra precis lagom :up:
Om fastigheten till äventyrs skulle vara högt belånad så kan det ju hända att skulderna går jämt ut med försäljningen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka