Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag är inne på min tredje eller fjärde vecka, det går bra.
Jag kör rätt lika de dagar jag fastar. Ingenting förrän till lunch då blir det en soppa (såndär påse från apoteket) och sen blir det broccoli, keso och rökt kalkon till middag.

Min våg har gått sönder så jag vet inte om/hur mkt jag tappat i vikt. Men det spelar mindre roll. Hela jag känns piggare trots att det är höst ute
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag hoppade precis på den här dieten och hade min första fastedag idag.
Har fått i mig:
2 muggar te
2 muggar kaffe
1 proteinshake ~96 kalorier
2 skivor mörkt bröd med keso ~216 kalorier

tot 312 kalorier
(om man bortser från te och kaffe som jag inte har en aning om vad det kan vara, men blir väl något extra där med)

Har jag förresten förstört själva vitsen med dieten genom att äta bröd? Bör man hålla sig till flytande? Eller hänger allt på antal kalorier? Inget större fan av soppa men inte helt omöjligt att börja med.

Fö så ser jag inga hinder av träning när man går på den här dieten, de flesta har nog inte tunga styrkepass varje dag så det är ju bara att lägga fastedagarna på de dagar man kör lättare pass eller vila eller bara cardio.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag har svårt att tro att jag skulle klara mig på 500 kcal två dagar i veckan
Klart du gör. Du har ju till och med lite att ta av säger du. ;)

Själv jobbar jag med ett jobb som är fysiskt tungt. Den mentala biten tycker jag inte har så mycket med vad jag äter, varför drog du upp det? Kan du inte avstå från att äta ifall du har det mentalt jobbigt på jobbet? Jag är en aktiv människa som är ute en hel del och hittar på saker. Rider, cyklar, går promenader. Nu ska jag börja träna för PT en dag i veckan och på de dagarna tänker jag äta normalt eftersom jag vill bygga någonting också.

Jag tycker att det är betydligt enklare att avstå från att äta två dagar i veckan, än att banta sådär hela tiden. Det känns väldigt begränsat för mig och jag hatar att känna mig begränsad. Då är det bättre att avhålla sig från mat 2 dagar i veckan och äta som en normal människa gör resten. Inga dieter, inga måsten.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag drog upp det eftersom jag blir väldigt grinig av att ha lågt blodsocker, jag försöker äter på fasta tider (så fasta tider det nu går då jag jobbar skift) och det håller mig på relativt gott humör. Jag blir lätt deppig och negativ i tanken, vilket jag ofta märker inträffar när blodsockret är lågt och inte minst i kombination med att det krävs att jag är alert. Det är som att jag inte orkar tänka och istället blir deppig och sur.

Att jag klarar mig fysiskt tror jag mkt väl, jag har överlevt flera år med anorexi i yngre år och bevisligen är det inget som syns på mig idag... så jag tror inte att två ynka dagar i veckan dräper en normal människa. Men som de flesta vet så är den mentala biten den svåra när det kommer till att gå ner i vikt.
Eftersom jag dessutom har ett lite ansträngt förhållande till mat, som jag antagligen kommer att dras med resten av livet, så blir jag skeptisk till om jag skulle orka med att fasta två dagar. Jag äter 1400-1600 kcal/dag sedan flera år och det kräver sin planering det med. Att vara ännu striktare två dagar känns lite jobbigt faktiskt, så jag undrar vad folk sysselsätter sig med för att stå ut :o
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

allt möjligt...när jag jobbar går det ju såklart bättre för här kan jag inte springa och äta hela tiden. Även fast pressbyrån ligger nära så hinner jag ju inte gå dit för att köpa ngt. Men jag tenderar att falera hemma på kvällstid. Det är den jobbigaste tiden för mig. Vet inte riktigt hur jag ska styra upp det så att det inte blir störtdykning kvällstid. Bytte fastedagen från igår till idag då jag hade lunchmöte. Idag ska jag på möte ikväll så då blir det direkt till sängen när jag kommer hem så förhoppningsvis klarar jag hela denna dag. Mitt jäklaranamma är inte så starkt stundtals..
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag talade med en vän som är hälsovägledare, som i sin tur diskuterat dieten med en proffessor i fysiologi. denne menade att man måste ha samma fastedagar varje vecka eftersom kroppen med tiden vänjer sig vid det och då lär sig att kompensera och använda energin rätt. Som jag förstod det då.

Ang ditt problem, jag kan mkt väl förstå att det är jobbigast på kvällen. Det är ju då man gått utan mat hela dagen och suget/hungern är störst. De flesta bantare misslyckas ju genom att kvällsäta, man orkar liksom inte stå emot längre...
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag började med 16:8, men kände ganska snart att ätfönstret var för stort för mig. Jag hinner slänga i mig alldeles för mycket dumt helt enkelt. Sakta har jag ökat fastetiden till att ligga kring 20-22 timmar och hur hemskt det än låter fungerar det bra för mig. Jag mår bra helt enkelt!

Nu började jag läsa runt lite och insåg att jag nog har ett ätsätt som liknar The Warrior diet, jag äter lite grönt och ev någon frukt/lite nötter under dagen, men inget som fyller upp magen på något sätt. Bara lite att tugga på så där om jag känner behovet... Sen vatten och kaffe förstås!

På kvällen vid fem-sex äter jag och då blir det precis det jag är sugen på fast ganska kolhydratsstrikt av ohejdad vana. ;)
I dag blev det t.ex. kycklingwok med grönsaker, sås på grädde och curry+tandoori och en hel del turkisk youghurt till det. Lite choklad och nötter till efterätt och nu sitter jag med kaffe med kokosfett i. Jättemätt och trött och kommer att sova gott om en timme :D Jag är rätt kvällstrött så jag börjar äta i tid för att vara lagom mätt när jag går till sängs.

Men, får jag besök eller vill bryta fastemönstret av någon anledning så gör jag det, inget är satt i sten! I helgen åt jag lunch då vi hade gäst här hemma och dessutom snacks på kvällen. Jag tror inte att enstaka avsteg gör så stor skillnad, fasta är lätt att börja om med igen direkt nästa morgon.

Kan lägga till att jag fastar för hälsofördelarna, viktmässigt ligger jag väl lite i överkant men det ger sig nog med tiden. Jag gick ner rätt rejält i våras med vanlig kaloriräkning och nu vill jag stabilisera vikten lite innan jag tar tag i det igen.
Just att ge kroppen tid att självläka är det som lockar mig mest med fastan!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp