Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag äter en havregrynsportion med en dl lättmjölk på morgonen, och inget mer på 24 timmar,tisdag och fredag
Funkar utmärkt.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Skulel jag inte klara. Just nu känner jag mig som en vrålande tiger i väntan på mina vaxbönor...
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Det gäller att hålla sig sysselsatt,och det går lättare efter några gånger.
44 : de fastedagen,och jag har vant mig.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Har man mycket att göra funkar det att inte äta, stress dämpar hungerkänslor rätt effektivt. Och så får man förståss inte vara i närheten av mat, gissar att om du satt tillsammans vid bordet med andra som åt vid lunch och middag dina fastedagar, så skulle du känna dig väldigt hungrig?
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag kör på med det gamla vanliga: Glömmer bort att äta under en del av dagen lite nu och då, vilket ger sammanhållen fasta tillsammans med nattfastan. Fast inte blir det exakt 5:2, utan någon mix. Resultatet blir det samma vad jag förstått.:D Dvs, det kan bli lika mycket sammanhållen fasta. Och för mig innebär fastan, att jag äter inte alls, eller bara får i mig någon frukt eller chokladbit i förbifarten. Och i övrigt äter jag vad jag vill när jag väl äter. Undviker inget.
Tänk att något jag haft dåligt samvete för, och som räknats som osunt, skulle komma att räknas som hälsosamt. Ja, man lär så länge man lever.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Helt plötsligt så står det om 2:5 diet ÖVERALLT... och jag förstår inte grejen - det är ju liksom inte nytt :o

När jag behöver ta tag i min övervikt så kör jag en diet som går under namnet "Sahlgrenska metoden" - ett 4 veckorsschema där man fruktfastar varje mån och tis, därefter har man ett schema med vanligt mat att hålla sig till. Lätt hänt annars att man vråläter efter fastedagarna.

Pappret jag har är från mitten av 80-talet - så vad är nytt under solen... :meh:

Effektivt är dieten i alla fall och det som funkar bäst när jag behöver bli av med kilon snabbt ;)

/Lizzie
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Nej, nytt är det knappast. De flesta religioner innehåller t ex element av periodiskt återkommande fasta.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Helt plötsligt så står det om 2:5 diet ÖVERALLT... och jag förstår inte grejen - det är ju liksom inte nytt

Nej precis! Jag gjorde så i slutet av 80-talet, vet inte om jag läste om det någonstans eller "uppfann" det själv. Jag minns att jag på mina fastedagar (måndag och torsdag) drack mycket, mest vatten, och åt Vetediet blandat med lite vatten och rivna morötter. Jag gick ner 6 kilo och har hittills inte gått upp dem igen :) Jag tror att jag höll på med dieten i ca 1 år, sen dess har jag "bara" sett till att inte intaga mer än jag gör av med.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Vilken flashback jag fick... :eek: Vetediet... :yuck:

Det var populärt på 80-talet ;)

/Lizzie
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Varför går man ner i vikt med 16:8? Är tanken att man varje dag äter lägre kalorier motsvarande t.ex frukosten och det är det som utgör skillnaden?

Är inte risken att hungern sätter in så man äter en alldeles för stor lunch?

Ger det samma effekter på hälsan? I så fall har ju alla de som skippat frukosten (och som alltid funnits) helt plötsligt gått från att anses som oansvariga till att bli riktiga hälsofreaks
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag kan bara svara för hur jag har uppfattat det hela.
Som jag har förstått det så fungerar 5:2 och 16:8 på samma sätt, att man har ett fastefönster på 16-24h, och där emellan äter en normal och genomtänkt kost.
Jag uppfattar 16:8 som en lite snällare metod, framför allt då jag aldrig har tyckt om frukost ( så ja, jag uppskattar att inte alltid behöva försvara min ensamma kopp morgonkaffe :) )

Det som skiljer sig för mig nu när jag har ett bestämt ätfönster är att jag istället för att äta något när jag börjar bli hungrig 3-4h efter jag gått upp, så håller jag mig tills det är dags att äta lunch.
Tidigare har det ofta blivit dåliga energirika mellanmål på förmiddagen, och då jag inte vill riskera att överäta under mina ätfönster, så är jag mer medveten om vad jag stoppar i mig för mellanmål.

För min del gör detta att jag faktiskt får i mig mindre mängd kalorier/dag än tidigare, samtidigt som jag ökat tiden för kroppens energiförbrukning.

Jag har när jag börjat läsa på om detta fastnat för Jonas Bergqvist hemsida, som jag tycker ger en bra förklaring.
www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Kl

Jag tänkte på en sak. Jag (halv)fastar från när jag går och lägger mig, hela nästa dag och till morgonen efter. Det blir mer än 24 timmar, snarare 36. Hur gö ni andra? Tror ni kroppen ställer in sig på svält? Kan hälsoeffekterna bli annorlunda?
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Som jag förstått när jag läst runt periodisk fasta behövs en längre tids fasta/rejäl kaloriminskning för att komma in i svält.
När man kör 5:2 blir det 36 timmar som du säger.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

KL
Hur går det för alla? Jag är på min andra fastedag denna vecka. Kan säga att det idag är både jobbigt och inte jobbigt. Är hemma på semester och har inte så mkt att göra varför jag i vanliga fall nog skulle tristessäta. Väntar på att hämta dottern på skolan om någon timme. Men egentligen har det fungerat finfint hittills med frukost och lunch. Tagit fram blåbär som ska ätas med naturell yogurt till mellanmål. Middag får jag se vad jag tar. Räksallad kanske :)
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag har tappat sammanlagt 7 kg nu sen starten i midsomras. Har ökat på träningsmängden och tränar 3 gånger i veckan med lätta hantlar.
Just idag är jag hemma och vabbar så då känns det lite tuffare med maten.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Min uppdatering gäller också från i juni, jag är piggare, mindre hungrig och äter mindre - Det har inte blivit så mycket med extra träning utöver hundpromenderna varje dag och totalt ca 10km cykling till och från jobbet.
Detta har resultatet: -6,8kg
Sett en kombination av siffror på vågen jag inte har sett sedan 2007
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag har precis börjat med 5:2 och kört en vecka. Och det har gått förvånansvärt bra med fastedagarna. Jag har svårast på kvällar, dagarna på jobbet går ganska bra. Så jag lägger givetvis svältdagarna då.

Dag 1 åt jag
Fika 09.30 en persika
Lunch 12.00 en Nutrilett bar
Kvällsmat vid 19.00 70 g tonfisk i vatten på en Lingon grova (inget margarin)

Dag2 blev det:
09.30 en smörgås med margarin, en ostskiva och en paprikabit
ingenting
ingenting
ingenting
19.00 1 stor kopp te, två falu rågrut med 4 falukorvsskivor

Jag kommer inte att lägga något speciellt schema; jag kör dag för dag och ser hur det blir. För in min mat i viktklubb.se så att jag ser hur mycket jag äter i kalorier räknat.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

*kl

En fråga bara till er som kört på ett tag... Hur lever ni i övrigt? Hur jobbar ni och vad gör ni på fritiden?

Jag tyckte iden lät intressant, då jag som vegetarian har svårt att hålla någon diet då de flesta är baserade på köttprodukter. Jag har sedan senaste året ett par kilo att gå ner, inte mkt men så pass att jag ska känna mig nöjd och slippa känna valken över byxkanten som inte varit där förr...

Men ja, jag har ju ett rätt knepigt liv i övrigt. Jag jobbar 5-skift, olika schema varje vecka och oftast 7 dagar i rad. Det är ett jobb som ibland är fysiskt tungt, ibland mentalt och ibland både ock för att ibland också vara helt lugnt på alla fronter. Vilket det är ser man vartefter dagen går och är inget som kan planeras tex att man passar på att fasta då.
På min fritid har jag häst och är i stallet 3-4 tim/dag och rider 1 häst samt gör stalljobb, ibland rider jag 2 hästar.

Jag har svårt att tro att jag skulle klara mig på 500 kcal två dagar i veckan :crazy: Jag är jämt hungrig och planerar mina måltider noga för att hålla koll på att jag inte äter för mkt. Vet inte riktigt hur jag skulle få in detta i praktiken i mitt liv...
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

KL ( då även jag har några funderingar )
Har idag haft min första fastedag, har gått så där, var tvungen att synda med en smörgås ( inget smör bara lite ost ) nu på kvällen. Kroppen var helt tömd på energi, kan bero på löpträning 5 km och cykling 5 mil,,,, :o samt jobb hela dagen?

Men man kan ju inte sluta träna eller? Då måste det vara bättre att fylla på lite???
Kan tillägga att även jag är vegetarian,,,

/B
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp