Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Lupino

Trådstartare
Jag går efter fastedietens 5:2 sedan två månader.

Det skulle vara intressant att höra vilket upplägg ni andra har som också kör fastediet (5:2 eller annan).
Jag har hittills mest kört på varma koppen och yoghurt för att ha full kontroll på kalorierna samt att få till många mål.

Mina två dagar ser oftast ut som följer:
* Frukost, smaksatt lättfil, ca 150 kcal
* lunch, varma koppen, ca 110 kcal
* middag, varma koppen, ca 110 kcal
* mellanmål (äts ibland mellan lunch och middag), hallon/blåbär-varmakoppen ca 110 kcal

Men idag blev det istället:
* frukost, naturell lättfil, 40 kcal (hade bara en skvätt kvar)
* lunch, varma koppen, 100 kcal
* middag, fyra ägg, ca 320 kcal

Hur och vad äter ni?
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Kanske off topic men jag funderar lite på denna diet.
Hoppas det är ok att jag ställer några frågor till dig :idea:

Kör du två dagar på raken? Eller kör man med två separata fastedagar? Det låter ju som två på raken med 5:2.

Orkar man träna under faste dagarna? Är ett träningsfreak så jag kommer bli galen ifall man blir svar och orkeslös.

Har du gått ner något/funkar det?

Hur kan man leva efter dieten? Som vanligt? Eller skall man mer eller mindre fortsätta med detta för att hålla vikten?

I mitt fall pratar vi om enstaka kilo som jag skulle vilja bli av med. Har slutat rida och det märks i byxlinningen.

/B
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Körde ett tag men det fick vara under semestern, får se om vi tar upp det igen såsmåningom. Kände nog att det för vår del påverkade träningen lite för mycket.

Vad jag aldrig hade klarat mig utan var lätt-keson
Blandad med avocado på knäckebröd till frukost.
Med uppskuren frukt och kanel över som mellanmål.
Till tomat-sallad som mat.
:p
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag har precis börjat. Jag kör måndag och torsdag som fastedagar. Hittills har jag inte känt mig extremt trött utan orkar köra på som vanligt

idag blev det te till frukost
morotssoppa till lunch 215 kcal
1 dl lätt-keso, 50 gram kalkonbröst och 100 gram broccoli till middag ca 200 kcal
2 morötter har jag också ätit och en massa te och kaffe.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Man ska inte köra två dagar i rad. Idén är att sätta kroppen i viloläge två gånger i veckan, men inte att den ska hamna i svältläge.
Främst för bättre hälsa men man går ner lite på köpet.

Jag hade inte orkat träna på halvfastedagarna.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag körde på broccoli och miso-soppa på mina fastedagar. Men pga hårt kroppsarbete minst 5 dagar i veckan så har jag faktiskt varit tvungen att sluta med fastan, jag rasade i vikt och tappade muskler...:mad:

Gillade det tappade sötsuget och snabba mättnaden, men tror inte det är gjort för oss som kroppsarbetar och rör på oss 24/7 :(
 
Senast ändrad:
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

ok.
Inget för oss som vill gå ner något kilo då?

Får träna vidare istället och försöka tänka på vad jag äter varje dag.
Finns sällan genvägar,,,, :(
/B
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag kör på det jag känner för :) fast i lagom mängd då.
Soppor kör jag också med men de tröttnar man på rätt fort. Utom krossad tomatsoppa som jag varierar med olika grönsaker.
Bongs köttsoppa innehåller endast 45 kcal per portion.

Jag tränar vissa dagar under dieten och det fungerar bra för det mesta. Vissa dagar är det jobbigt och orken tar slut fort men då har jag oftast haft en dag med dålig mat tidigare.

När du kommit ner till din målvikt så rekommenderar de att äta 6:1 sedan för att bibehålla din nya vikt.

När dina dagar ligger under veckan bestämmer du själv. Vill du ha två dagar efter varandra är det helt upp till dig. Själv försöker jag hålla mig till måndag och torsdag men kan byta dag om jag skulle bli bjuden på smarrigt fika en "fastedag" ;).

5:2 dieten är kanon för mig. Har alltid haft svårt att hålla en diet en längre tid och att begränsa varje dag känns inte kul. Nu är det 2 dagar som jag är begränsad och resten av dagarna kan jag faktiskt ta den där smörgåsen till mellis eller rostade mackor till frukost utan att det syns på vågen.

Har du facebook finns det bra grupper som handlar om 5:2 och periodisk fasta där man kan få bra svar på sina frågor och tips på recept.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

ok.
Inget för oss som vill gå ner något kilo då?

Får träna vidare istället och försöka tänka på vad jag äter varje dag.
Finns sällan genvägar,,,, :(
/B

Jodå, det är det absolut. Men man rasar inte jättesnabbt i vikt. Om man äter "normalt" annars, dvs ca 2000 kcal per dag för en kvinna, så äter man ju 3000 kcal mindre på en vecka = ungefär ett halvt kilos viktnedgång.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Det är en av de bra sakerna att du inte går ner för fort.
Det tog några veckor innan jag började gå ner.
Har tappat 5 kg på 8 veckor och mår mycket bättre nu.
Har iaf lite mer att gå ner än du, ca 12 kilo.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Grundtanken är bättre hälsa, men om man inte svullar som en galning övriga dagar så går nog de flesta ner.

För min egen del skulle jag gärna gå ner kanske två kilo (jag är redan smal), jag började en viktnedgång som jag inte har rilktigt koll på, men sen kom semestern. Då har jag inte haft några hämningar och vågen säger att jag stått still i vikt (jag brukar annars gå upp 2-4 kg under semester).

Det jag tycker är så härligt är att fastedagarna är enkla (ju fler jag kört, desto enklare har det varit), men att jag övriga dagar får äta vad jag vill.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag kör på det jag känner för :) fast i lagom mängd då.
Soppor kör jag också med men de tröttnar man på rätt fort. Utom krossad tomatsoppa som jag varierar med olika grönsaker.
Bongs köttsoppa innehåller endast 45 kcal per portion.

....

Har du facebook finns det bra grupper som handlar om 5:2 och periodisk fasta där man kan få bra svar på sina frågor och tips på recept.

Bra tips, FB ska jag kolla in. Jag äter gärna annat än soppor men det är så svårt att veta kalorimängd!
 
Senast ändrad:
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag har kört 6:1 några veckor och på halvfastedagarna bara ätit frukt och druckit mycket vatten, samt lite kaffe.
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Vi ska testa nu. Min svärmor och hennes man har haft gott resultat med den, så därför ville min man prova, och jag hänger på så kan vi göra det tillsammans.

I dag är första fastedagen och idag ska jag äta:

- 2 dl fullfet yoghurt med en liten sked lågkalorisylt (160 kcal)
- Sallad med massor av salladsblad, ett gäng körsbärstomater, ett par oliver och lite lite fetaost (200 kcal)
- En stor portion kokta vaxbönor och ett par skivor parmaskinka (140 kcal)
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Kul, lycka till!

Första 3 gångerna jag halvfastade så kände jag mig tung i huvudet på kvällen, men därefter känner jag ingenting. Hoppas det går bra för dig!
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Orkar man träna under faste dagarna? Är ett träningsfreak så jag kommer bli galen ifall man blir svar och orkeslös.

Många tränar trots fasta. Det finns en himla massa upplägg för fasta/halvfasta, man behöver inte köra två dagar, utan många kör med ätfönster/fastefönster och då blir det inte lika många timmar fasta.

Sök på periodisk fasta och träning så får du många träffar och tips!

Lycka till!
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Även här är det första fastedagen med 5:2, har dock kört perodisk fasta sedan i början av juni, men då med ett 8-timmars ätfönster/dag. Jag har ätit mellan 12 och 20 och sedan fastat i 16h/dag.
Då jag alltid har haft svårt att äta frukost, så fungerar ett ätfönster på eftermiddagen mig jättebra, Dricker 1-2 koppar kaffe på förmiddagen och är mindre hungrig nu än jag var när jag försökte äta frukost. Har också lättare att låta bli "dummheter" bara för att jag blir lite sugen.
Sommarens resultat har blivit, att jag minskat lite i vikt (2-3kg), äter mindre portioner när jag äter och känner mig mindre "degig" i hela kroppen.

Nu tänkte jag även kombinera detta med att fasta två dagar, så dagens meny består av:
Frukost: -
Lunch: 2dl yoghurt = 160kcal
Middag: svampsoppa m kyckling = 350kcal

Kul att vi är flera!
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Kul, lycka till!

Första 3 gångerna jag halvfastade så kände jag mig tung i huvudet på kvällen, men därefter känner jag ingenting. Hoppas det går bra för dig!

Dricker du en massa vatten också för att hålla hungern borta?
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Jag förstår hur du tänker, men nej, jag dricker inte så mycket vatten för att hålla hungern borta. Kanske 2-3 små glas på förmiddagen extra (normalt en vanlig ej faste-dag dricker jag en gång vid frukost, en gång vid lunch och en gång vid middag ungefär. Självklart mer om jag svettats eller så. Men en mängd som är mindre än de flesta för jag dricker varken kaffe eller te).
 
Sv: Faste-dieten. Hur är ert upplägg?

Visst går man ner men det gäller att vara strikt med diet och vad man äter de andra dagarna. Det går inte att ha frossar dagar varje dag, det är nog fel översatt till svenska rätt ord ska nog vara ätardag. Du kommer märka efter ett tag att man äter mer normala portioner och tänker nyttigare mellan fastedagarna, de liksom smittar. Men som med allt nytt så tar det lite tid att få in rutinerna och nya vanor. Ha tålamod och våga pröva är mitt råd.

Själv gick jag ner 1kg på fyra veckor men fuskade sen för mycket i mellandagarna och det gick ju inte för sen kom semestern, hann inte få in rutinerna på vad som var ok att äta och inte. Ska starta om igen från och med måndag, de kör detta på jobbet så det är positivt att vara flera. Ser även att kollegorna har blivit piggare (av de som kör 5:2) och gått ihop i midjemåtten. Däremot ska man inte köra fasta om man inte har ok hälsa utan att fråga läkare om råd först. Är man även tunn i hullet sedan tidigare/ mycket kroppsarbete så är det nog inte bra att ha 5.2 då är det nog bättre att köra halvdagar en gång i veckan eller googla för mer information om fasta.

Den här gången har jag fått rådet att undvika under dietdagarna:
rött kött, pasta, potatis och ris, bröd, smör, mejeriprodukter

Istället äta:
grönsaksbaserade rätter, lite fisk eller kyckling ibland, ägg

Kom igen, på måndag är det dags. Haka på!:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp