fasta draglinor på bröstan?

skogstomten

Trådstartare
Vad är för och nackdelarna med det?
Är det bökigare att justera när det sitter längre bak och ner?
Men å andra sidan borde man ju inte behöva ändra så ofta om man har samma häst i selen och samma vagn?

Sv: fasta draglinor på bröstan?

Jag tycker det är strunt samma. Men jag har hellre spänningen i bröstan istället, eftersom jag vill inte ha spänne där ifall vagnen ramlar och hästen trasslar in sig. Inte kul att trixa med ett spänne vid bakbenen då :crazy:.

Mvh
Emma

Det är inte direkt bökigare att justera längden men lite bökigare att sela på/av, men som med allt annat vänjer man sig ju vid det man har och då funkar det oftast lättare! Fördelen med det kan jag tänka mig är att de tål lite mer, frågan är bara om man kommer till ett sånt slitage att det behövs..

Om ena draglinan sedan går i sönder måste du antingen lämna in och få en ny draglina på eller slänga bröstan :crazy:.

Mvh
Emma

Jag tycker det är strunt samma. Men jag har hellre spänningen i bröstan istället, eftersom jag vill inte ha spänne där ifall vagnen ramlar och hästen trasslar in sig. Inte kul att trixa med ett spänne vid bakbenen då :crazy:.

Mvh
Emma

Mja men vi har ju snabbkopplingar (eller hur tusan man benämner dom) vid svängeln där draglinorna fäster så skulle man gå omkull så tror jag nog man rycker där. Hellre det än börjar bängla ut draglinan från bröstan.

Blir det bökigare för att man har draglinorna hängandes på hästen när man spänner för? För rent praktiskt måste det väl bli så va?
Eller jag tror jag läste fel nu, tänkte vid anspänningen medans du skrev på/avslening. Kan tänka mig att det kanske är lite bökigare att hänga på en brösta med två långa draglinor än en brösta bara för sig, hm....
Funderar vidare :)

Jag har provat på ponnyn ibland att inte spänna upp spännet vid bröstan och jag har kommit fram till att jag tycker det är mycket enklare att ha lösa dragläder och sätta fast dem i vagnen först.

När man selar på är det klumpigt att ha med draglädren och när man går med hästen kan de ramla ner så de släpar i marken och man håller på att kliva på dem... Och när man ska spänna för tycker jag att det är enklare att fiska upp draglädret från vagnen och spänna fast i bröstan än att "lämna" hästen och börja pilla nere vid svängeln. I alla fall om man spänner för ensam, har man nån annan som håller hästen spelar väl det inte lika stor roll.

Mäh :mad:;)
Jag som nästan hade riktat in mig på en sele.
Men du har rätt, låter inte så frestande att draglädret ramlar ner kanske på väg till vagnen, lagom i en lerpöl :p

Men förlåt då ;) Det kanske är jag som inte har rätt teknik :p Jag la upp dem i kors över ryggen på ponnyn, men de vill gärna "räta ut sig" och glida ner... Kan tänka mig att det ännu lättare blir så på en större sele för då är väl draglädren ännu kraftigare och stelare.

Vad var det för sele du hittat då? Själv velar jag fortfarande... tänkte passa på att spana på alla selar imorgon :D

Men förlåt då ;) Det kanske är jag som inte har rätt teknik :p Jag la upp dem i kors över ryggen på ponnyn, men de vill gärna "räta ut sig" och glida ner... Kan tänka mig att det ännu lättare blir så på en större sele för då är väl draglädren ännu kraftigare och stelare.

Vad var det för sele du hittat då? Själv velar jag fortfarande... tänkte passa på att spana på alla selar imorgon :D

Stela???? Mina dragläder är mjuka och har aldrig råkat ut för att de kanar av hästen på väg till eller från vagnen. Jag har lösa dragläder som alltid sitter kvar på bröstan. Inte speciellt knöligt att sela på med dem kvar i bröstan och inte speciellt krångligt att haka på dem på svängeln heller. A och O är ju att en körhäst kan stå still när man spänner för och har man tränat det så är det knappast några problem att raskt böja sig ner och haka på draglädren. Jag har alltid tömmarna i handen när jag spänner för och från.

Mäh :mad:;)
Jag som nästan hade riktat in mig på en sele.
Men du har rätt, låter inte så frestande att draglädret ramlar ner kanske på väg till vagnen, lagom i en lerpöl :p

Detta är nog något som man själv måste testa sig fram till vilket som är enklast. Själv har jag draglinorna kvar på bröstan när jag selar på/av och spänner för/av för jag tycker det är jobbigare att ta loss spännet vid bröstan. Nu ska det tilläggas att jag har stor häst och att jag aldrig spänner för/av själv utan jag har alltid en medhjälpare.

MVH Ann

*KL*

Jag föredrar lösa linor, då de mest är i vägen om jag tömkör och vill ha bröstan på. Jag kikade på en tjej med parhästar ca 165cm, och hon tömkörde med linorna i kors över ryggen, men himmel vad mycket det var i vägen när ekipaget skulle svänga, tömmarna traslade in sig, linorna slängde omkring och bökigt var det. Små hästar är det ok för då kan man höja upp händerna lite.

Jag har lösa draglinor med snabbfästen, dom sitter oftast kvar på vagnen men jag kan välja om jag vill åta dom hänga kvar i bröstan eller ej. Jag tycker att det är lättare och mer säkert att stå vid bogen på hästen när jag spänner för då jag nästan alltid är ensam, annars blir det ju så att man ska stå lutad ner över skakeln....
Men det är nog en mer vana :p

Nja stela var väl kanske inte rätt ord. Men dubbelsydda i kraftigt läder och ganska nya, då är de inte så supermjuka. Nog har i alla fall mina läder haft tendenser till att vilja kana iväg.

Visst står min häst stilla och nog klarar jag av att spänna för med fasta draglinor... Men jag tycker ändå att det känns enklare och säkrare att spänna fast dem med spännet vid bröstan.

Nej vid på/avspänning är det ingen skillnad då du har snabbkoppling på svängeln. Jag har lösa och tar av och på dom då jag selar på och av men de sitter på selen och inte vagnen då jag spänner för så där blir det i så fall samma som de fasta linorna. Du får antingen slänga runt ena linan då du ska trä av bröstan eller så snurrar man upp linorna innan man tar av bröstan, vilket jag tycker är lättast. Tar kanske nån extra minut att göra men det är enda skillnaden tycker jag. Har du hittat en bra sele och det är fasta draglinor det faller på tycker jag absolut du ska köpa den!!

Det var väldigt intressant att läsa folks olika åsikter här :laugh:
Vi får se vad det blir.
Helst skulle jag väl haft en sele igår typ :crazy:

Jag föredrar lösa draglinor, det ger större valfrihet och är lättare att byta/reparera.

Nja stela var väl kanske inte rätt ord. Men dubbelsydda i kraftigt läder och ganska nya, då är de inte så supermjuka. Nog har i alla fall mina läder haft tendenser till att vilja kana iväg.

Visst står min häst stilla och nog klarar jag av att spänna för med fasta draglinor... Men jag tycker ändå att det känns enklare och säkrare att spänna fast dem med spännet vid bröstan.

Sorry var otydlig där.. det vara bara det med stela dragläder som var riktat åt dig :)
Smörj med olja.. lite åt gången i sju dagar så blir de mjuka ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Utrustning Efter att ha dreglat över och funderat i flera veckor beställde jag just en Zilco sele med empathybrösta. Ett underlägg för bröstan...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 473
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18