Fast självrisk?

piripiri

Trådstartare
Sitter och kollar på IF:s hemsida och det verkar som de helt har tagit bort den fasta självrisken även i den vanliga veterinärvården, är det någon här som vet säkert??

Sv: Fast självrisk?

Det är bara i den högsta veterinärvården. Jag har 50' på min ena och fast självrisk på 2800.

Sitter och kollar på IF:s hemsida och det verkar som de helt har tagit bort den fasta självrisken även i den vanliga veterinärvården, är det någon här som vet säkert??

Fast självrisk är borttaget på alla hästförsäkringar vid nyteckning from detta år. Om man har en gammal försäkring med fast självrisk får man dock behålla det!

Det blev för dyrt helt enkelt.

Har du fått försäkringsbrevet för i år? Om jag förstått ändringen rätt så skall den i så fall ändrats from 120201.

Har man en befintlig försäkring med fast självrisk så får man behålla den fasta självrisken. Men inga nya tecknas med fast.

Gjorde faktiskt det enklaste för att få ett snabbt och korrekt svar. Jag ringde upp if. Deras svar var att det gäller bara för vet.vård extra, alltså 20 % utöver den valda självrisken.
I den vanliga vet.vård gäller fortfarande att det bara är den valda fasta självrisken man betalar.

Har man en befintlig försäkring med fast självrisk så får man behålla den fasta självrisken. Men inga nya tecknas med fast.

Jag har extra veterinärvård hos IF och åkte på 25% rörligt från i år. Jag vet inte, menar du att en förlängning med nytt år är en nyteckning?

Gjorde faktiskt det enklaste för att få ett snabbt och korrekt svar. Jag ringde upp if. Deras svar var att det gäller bara för vet.vård extra, alltså 20 % utöver den valda självrisken.
I den vanliga vet.vård gäller fortfarande att det bara är den valda fasta självrisken man betalar.

Fast då har du fått fel svar. Och så kan det vara, ibland är dom som svarar inte helt uppdaterade.

Det jag skriver är korrekt. Jag är ombud och vi har haft möte om detta och blivit informerade som alltid när det är förändringar. Och det är numera omäjligt för oss att teckna fast självrisk i systemet.

Och ja detta är jag 150% säker på (står ju även på hemsidan). Så du har fått fel uppgifter.

Såvida du inte frågade om en egen befintlig försäkring som du har fast självrisk på. Isåfall är det korrekt att du får fortsätta ha det.

Senast ändrad:

Jag har extra veterinärvård hos IF och åkte på 25% rörligt från i år. Jag vet inte, menar du att en förlängning med nytt år är en nyteckning?

Nej men på vetXtra ändrades självrisken redan förra året. Att du inte märkt det förrän nu är förmodligen för att din årsförfallodag inföll innan If införde den ändringen förra året.

Ja, jag läste på hemsidan först och blev orolig då tre av hästarna är förs. hos if. Därför ringde jag upp för att få som jag trodde klara besked. Men det fick jag alltså inte:confused:
Och jag sa inte att jag redan hade försäkring tecknad utan frågade bara i allmänhet.

Senast ändrad:

Ja, jag läste på hemsidan först och blev orolig då tre av hästarna är förs. hos if. Därför ringde jag upp för att få som jag trodde klara besked. Men det fick jag alltså inte:confused:
Och jag sa inte att jag redan hade försäkring tecknad utan frågade bara i allmänhet.

Jo om du frågade om dina egna BEFINTLIGA försäkringar och du har fast självrisk! Då får du behålla den. Men du kan inte teckna en NY försäkring med fast självrisk.

Om du frågade rent allmänt (utan att uppge vem du var så att dom kan ha trott du menade dina egna försäkringar) så är svaret fel ja. Nyteckning med fast självrisk går inte att göra länge.

Borde man inte vara bättre uppdaterad om man arbetar där?
Tänk om jag hade ringt för att teckna en ny försäkring och fått det svaret och köpt förs. i tron att det var det som gällde. Iofs har man ju ångerrätt men ändå.
Och jag uppgav inte personnr. när jag ringde så de kunde inte se att jag hade befintliga förs.
Men då behöver jag inte oroa mig iaf.:)

Borde man inte vara bättre uppdaterad om man arbetar där?
Tänk om jag hade ringt för att teckna en ny försäkring och fått det svaret och köpt förs. i tron att det var det som gällde. Iofs har man ju ångerrätt men ändå.
Och jag uppgav inte personnr. när jag ringde så de kunde inte se att jag hade befintliga förs.
Men då behöver jag inte oroa mig iaf.:)

Jo, men ibland blir det fel när det är människor som är inblandade.
Jag har skickat det vidare så att dom ser till att rätt information går ut.

Däremot skulle du aldrig fått en ny försäkring med fast självrisk eftersom det är omöjligt att teckna det i systemet nu, vare sig man tecknar själv eller via ombud eller kundtjänst. Så det hade aldrig blivit en felaktig försäkring, utan rätt fakta hade uppdagats till slut :)

Men som sagt du behöver inte oroa dig över dina befintliga försäkringar.

Ok, va bra :)
Men finns risken att det kommer att bli ändrat även för befintliga förs. längre fram?
Då byter jag till sveland där de andra två är förs. Där har jag fast självrisk på 1900. Och då är vet.vård 100 000.

Inte som det ser ut nu men man kan aldrig veta vad som händer. Det beror på vad som händer med veterinär/klinik kostnaderna framöver, det förljer den kurvan.

Dock inträffar aldrig några försämringar i villkoren/premierna under ett försäkringsår utan infaller alltid nästa gång man har årsförfallodag.
De allra flesta förändringar sker i början på året -så har man årsförfallodag i december så får man inte förändringarna som görs i januari förrän nästa december. Om det är försämringar, förbättringar börjar alltid gälla direkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 374
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?