Fasen, jag av bokade igen

Du kan inte vara listad på 2 men du kan söka vård på en VC som du inte är listad på men då kostar det mer och det är inte säkert att du får tid eftersom de brukar prioritera de som är listade. Du hittar alla vårdcentraler (inklusive privata) på 1177. Det kanske är värt att åka lite längre om du känner att du får bättre hjälp? Välj en som har psykolog eller kurator, skulle tro att det går snabbare att få hjälp då än om du ska bli remitterad till psykiatrin.
Har också fått riktigt dåligt bemötande men jag har lärt mig att det inte behöver vara så. Och förklara att du mår dåligt och lider av ångest, förminska inte dina problem. Det verkar ju som att det påverkar dig väldigt mycket i din vardag och gör det svårt för dig och så ska det inte behöva vara.

Tack, tack för dina svar!

Kan absolut tänka mig att åka lite längre för bättre hjälp. Vet att det finns flera att välja på där och risken att känna någon är mycket mindre än här då jag har/haft en ganska stor roll i barn och ungdoms sporten samt väldigt socialt jobb.

Det känns ändå som om jag inte har "rätten" att må dåligt psykiskt och det gör att det tar emot. Jag tänker att jag ska bemötas dåligt så jag avbokar i förebyggande syfte och räddar mig själv från den skammen.
Såååå dumt!

Känner igen mig, jag gick och hade tilltagande ångest med panikattacker i många år innan jag till slut sökte hjälp. Jag borde ju vara glad och lycklig tyckte jag så vad har jag att klaga på, så läkarna skulle säkert bara skratta åt mig. När jag fick mina första självmordstankar sprang jag bokstavligen till VC och än idag är jag så glad att jag äntligen sökte hjälp. Det är lätt men så ofantligt svårt att söka hjälp. Det är inte för inte som livets svåraste motståndare är dig själv.

Just det där med glad och lycklig känner jag också. Jag borde vara det så varför väljer jag att se allt negativt istället och köra ner mig själv ännu längre ner i träsket.

Nu kommer du säkert tycka jag är fånig men det är detta jag tycker är jobbigt. Att om jag känner personen och då väljer att inte gå, då har jag tagit upp en tid för en person som kanske behövde den mer och läkaren som har det stressigt ändå får ett dumt hål och blir arg.

Men är din ort verkligen så liten att du tror att du kommer få en kurator som vet vem du är? :confused: brukar du springa in i folk du känner i när du rör dig inom den offentliga sektorn, på biblioteket, hos kommunen? eller om man tar det från andra änden, borde du inte rimligtvis ha nåt hum om var eller vad de jobbar med?

vad gäller alla annat tycker jag att du ska lyssna på alla andra kloka råd du fått!

Tack för svar! Härligt att du blivit hjälpt!
Har hört så mycket illa om vårdcentraler så det har satt sig lite som en spärr för mig, att man inte får hjälp där eller blir tagen på allvar. Har inte varit i kontakt med vården så mycket och det gör det hela ännu läskigare.

Just nu har jag hakat upp mig på att jag inte kan förklara vad som är fel och vad jag känner och att läkaren då kommer sucka åt mig och anse att mitt besök var onödigt. Försöker jag rada upp "felen" blir det för mycket och då tror jag att jag hittar på istället och stryker allt.
Jag vet ju att det är vanligt men ändå så får jag inte in det i huvudet.

Nu är det ju så att vårdpersonalen är där för dig, inte för deras egen skull (eller jo...lön är väl alltid trevligt men jag tror du förstår vad jag menar ;)). Det är deras jobb att hjälpa dig. Jag visste inte heller vad jag skulle säga till min läkare första gången jag träffade människan utan det enda jag kom på var "jag mår inte bra" o sedan rullade dialogen bara på. Så mer än så behöver du egentligen inte säga. MEN för ditt eget bästa o för att få ut så mkt som möjligt av tiden hos läkaren (de har bara 15-20 min per patient) är det smart o ha tänkt igenom hur man faktiskt mår. Vilka symtom man har o vad i vardagen man inte kan göra. Det är enbart för att slippa gå därifrån med en känsla av att inte ha fått någon hjälp. Lite av hjälp till självhjälp.

Det bästa jag tyckte med att träffa både kurator o sedan psykologen var att det var MIN egotid. Jag kunde vara så mkt ego jag bara orkade utan att det var fel. En hel timme o bara snacka om mig. Hur ofta händer det liksom? ;) Riktigt skönt o inte behöva bry sig om vad den andre har för problem eller bekymmer.

Sen ska man komma ihåg det här också. Det är ditt ansvar att göra ditt bästa i ditt liv för att må så bra som du bara kan.

Sen ska man komma ihåg en annan sak också. Alla har vi bekymmer av olika mått och grad. Oavsett vilka bekymmer någon annan har så har du dina bekymmer och de är stora för dig.

:)

En VC anknuten psykolog kan vara bättre än en privat, det finns ingen automatik i att privat är bättre. Många jobbar dessutom båda för en VC och privat. På VC kostar det 50 kr, privat en tusenlapp...

Boka tiden, gå dit, se hur det känns. Bara för att du har en tid hos en psykolog så innebär det inte att du måste berätta alla dina djupaste mörka hemligheter! Du väljer själv vad du vill prata om och vad du vill hålla privat.

Känns det inte bra så kan du ju alltid lista om dig. Kom igen nu, boka tiden! Du behöver den! :)

Nu kommer du säkert tycka jag är fånig men det är detta jag tycker är jobbigt. Att om jag känner personen och då väljer att inte gå, då har jag tagit upp en tid för en person som kanske behövde den mer och läkaren som har det stressigt ändå får ett dumt hål och blir arg.

Är det läkare eller kurator du ska till?

Om det är läkaren du inte vill gå till pga risk för att du känner personen, kanske det går att boka tid till kuratorn direkt?

Man blir inte arg över "ett dumt hål". Det är jättepraktiskt med lediga hål - om de nu får vara lediga - för då går det att göra andra arbetsuppgifter som att meddela provsvar och signera journaler och liknande.
Det är tråkigt, dock, att försöka hitta en ny tid åt personer som "velar" fram och tillbaka, eftersom det är ont om lediga tider.

Tack, tack för dina svar!

Kan absolut tänka mig att åka lite längre för bättre hjälp. Vet att det finns flera att välja på där och risken att känna någon är mycket mindre än här då jag har/haft en ganska stor roll i barn och ungdoms sporten samt väldigt socialt jobb.

Det känns ändå som om jag inte har "rätten" att må dåligt psykiskt och det gör att det tar emot. Jag tänker att jag ska bemötas dåligt så jag avbokar i förebyggande syfte och räddar mig själv från den skammen.
Såååå dumt!

Du ska veta att det är enormt vanligt att känna så som du gör, jag fick varje gång ett häfte att läsa till nästa gång och du anar inte hur många känslor jag hade som jag trodde att bara jag hade som var med i de häftena. Det var som att läsa om mig själv men det var ju "allmänt skrivna" häften. Bland detta om att inte känna att man har rätt att må dåligt. Jag fick inse att jag var ett typiskt depressionsfall som passade in exakt i mallen för en deprimerad person. Jag som trodde att jag var så exklusiv ;) Nä men skämt åsido det finns ingen mer eller mindre rätt anledning att må dåligt. Ibland finns det bakomliggande orsaker som man inte är medveten om och det kan psykologen hjälpa en att reda ut och ibland har man ingen egentlig anledning utan får öva sig i att hantera sin depression. Men det viktigaste är att man söker hjälp, jag väntade i halva mitt liv vilket jag ångrar idag. Gör inte samma misstag utan se till att boka tid och gå på den tiden!

En VC anknuten psykolog kan vara bättre än en privat, det finns ingen automatik i att privat är bättre. Många jobbar dessutom båda för en VC och privat. På VC kostar det 50 kr, privat en tusenlapp...
Här kostar det 100 kr är nog olika beroende på landsting och det finns privata vårdgivare som har landstingsavtal så det behöver inte kosta 1000 kr.
Man kan även välja en psykoterapeut i stället för psykolog.

http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Patientavgifter-i-Stockholm/

Nu har jag bokat via internet, fick svar omgående att de inte kunde hjälpa mig där utan mer information.

"Tyvärr kan vi inte erbjuda dig tid eftersom vi behöver kompletterande uppgifter om anledningen till ditt önskade besök.

Ytterligare upplysningar:
Skickar medd till psykteamet på VC"

Har jobbat hela dagen och såg att jag hade 6 missade samtal från okänd, antar att det är de som ringer. Men varför ringer de? Sköts inte bokning via internet när man bokat där? Är hemskt dålig på att uttrycka mig över telefon, tänk om de inte förstår problemet då för att jag klantar ihop det. Fasen... :(

Nu har jag bokat via internet, fick svar omgående att de inte kunde hjälpa mig där utan mer information.

"Tyvärr kan vi inte erbjuda dig tid eftersom vi behöver kompletterande uppgifter om anledningen till ditt önskade besök.

Har jobbat hela dagen och såg att jag hade 6 missade samtal från okänd, antar att det är de som ringer. Men varför ringer de? Sköts inte bokning via internet när man bokat där? Är hemskt dålig på att uttrycka mig över telefon, tänk om de inte förstår problemet då för att jag klantar ihop det. Fasen... :(

Det är bara så enkelt, skulle jag tro, att de vill veta mer för att kunna hjälpa dig bättre. O det är lättare att prata med dig i telefon istället för att skriva mess o ha kommunikation så sätt för det blir så lätt fel o tar onödig tid.

Mitt tips är att hjälpa dig själv. Skriv ned på en lapp hur du mår o vad i vardagen du har problem med. Då behöver du bara läsa från lappen när de ringar. :)

Våga lita på att du kan berätta om hur du mår. :)

Min vårdcentral ringer vanligtvis när man bokar tid. Det är ju mycket smidigare för dem än att maila förslag på tider av och an tills de hittar en tid som funkar för mig. Och så vill de ju veta litegrann om vad man söker för. Det är inget underligt med det och det behöver inte vara något djuplodande vid det samtalet. Du kan säga något i stil med "nedstämd och orolig" eller så. Ungefär som att man säger att man har ont i magen, utan att ha en komplett plan för vården att ge dem. Det är ju deras jobb. :)

Det räcker med att du säger att du mår dåligt och tror att du är deprimerad, det räcker. Det kan ju hända att de ställer fler frågor och då får du svara så gott du kan på dem.

Tack @Squie @Petruska och @Maoam!

Alltid när jag har bokat tid (de få gångerna) har jag gjort det via Mina vårdkontakter och då bara fått en tid via den bokningssajten. Aldrig någon som ringt.
Uppgav psykiskohälsa när jag bokade, kanske var fel.

Har försökt skriva en lapp men det jag upplever men har så svårt att beskriva. Går runt med lappen nu och försöker peppa mig själv att svara när/om de ringer. Gillar inte telefon.

Uppgav psykiskohälsa när jag bokade, kanske var fel.

Det var antagligen rätt.
Och det är troligt att de behöver lite mer "kött på benen" för att avgöra vad som är bäst: när man kan boka, hur lång tid som behöver sättas av (oftast är standard-tidsutrymmet för läkarbesök 15 eller 20 eller 30 minuter inklusive efterarbete), eller om man lämpligen bokar direkt till kurator/samtalsterapeut.

Måste säga att jag är imponerad att dom ringt så många gånger om det är dom. När jag bokat något på vc så har dom ringt en gång och sen inget mer.

För övrigt så säg bara det som du skriver här, det är svårt att beskriva och förklara exakt vad det är du är ute efter eftersom du själv inte vet riktigt. Kan inte tänka mig att dom behöver så mycket mera även om det hade varit önskvärt för dom.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 487
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ Idag tog jag det stora steget och faktiskt gick till kurator på VC. Har flera gånger bokat men avbokar pga ångest men nu gick jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 420
Senast: Valptass
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar