fårskinnsklädd sadelgjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 109
H

Havregryn

kan ni hjälpa mig att väga upp för och nackdelarna med fårskinns klädd sadelgjord.

Har sett en sån snygg sadelgjord till dressyrsadel, men så finns den endast i en modell med fårskinn närmast hästen som går att ta av för tvätt.

Vad är de för för och nackdelar med fårskinn där?

Sv: fårskinnsklädd sadelgjord

Har själv en del sadelgjordar bl.a en med avtagbart fårskinn, tycker att dom är bra absorberar svetten hos hästen och lite mjuk och gosig, nackdel blir lätt smutsig men det är värt det.

Jag funderar också lite på det... dock har jag fått höra att de kan bränna hästen :confused:

bränna hästen? vad är de för knasigt?

Har i många år använt fårskinnspadd och använder de närmast hästen, inga brännmärken inte. Sitter sadeln alt. sadelgjorden på plats vad skulle då får de att brännas då?

skitigt är den enda negativa saken jag får upp i huvet. kanske lika bra att köra på den för dne var sååååå snygg :P

Jag skapade en tråd igår tror jag... där skrev någon (LovisaEleanora__?) att det kan bränna hästen, eller något sånt.. jag minns inte riktigt vad hon skrev... jag har aldrig heller hört talas om det tidigare..

Om jag förstått saken rätt så är fårskinnet fastsytt på gjorden och går ej att ta av?

Fördel: Skyddar mot skav, mjukare känsla mot hästen.
Nackdel: Svårare att rengöra än med ett fårskinnsskydd som man kan ta av.

Fårskinn skyddar till 99% mot skav, även på blöt häst.
Har upplevt det som LovisaEleonora beskriver i en annan tråd, att fårskinnsskyddet har "bränt" huden, detta var under en väldigt intensiv ridtur i samband med pälsfällning/sättning. Och jag tror att skadan skulle ha blivit Värre utan fårskinnet.

som jag skrev:
som går att ta av för tvätt.

så går alltså fårskinnet att ta av från gjorden och tvättas separat.

har nu i alla fall köpt gjorden och ska se om hästarna är lika förtjust som jag ;)

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·
Utrustning Det slog mig idag att min ena hästs sadelgjord är närmare 15 år gammal. Den är i sympatex och ser i stort sett ny ut men allt åldras ju... 2
Svar
26
· Visningar
2 059
Senast: Sassy
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar