Fårskinn - bra eller dåligt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Billie Jean
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 695
B

Billie Jean

Halloj!
Har lite funderingar angående fårskinn. Mitt varmblodssto
har en stübbensadel som passar henne kanonbra ,men hon är lite
känslig i ryggen så osteopaten rekomenderade fårskinn under sadeln.
Men jag undrar om detta inte gör att sadeln blir för trång? Eller är jag
bara nojjig nu?

Sv: Fårskinn - bra eller dåligt?

Om sadeln ligger bra nu, varken för trång eller för vid, så blir den antagligen bli för trång om du lägger en padd uder.

Finns de någe annat mjukt man kan lägga
under utan att det blir för tjockt?

renskinn är ju inte så fluffigt o tjockt som fårskinn..de kanske funkar?

Enligt de gamla hästkarlarna så ska hjortskinn vara det allra bästa man kan ha.
Ren är ju ett hjortdjur om jag inte har helt fel för mig.

Jag tycker fårskinn fördelar mkt bättre än gelpaddar och det är dessutom luftigt men är sadeln tight så är frågan om fårskinnet blir för tjockt, det tar ju en del plats. Jag har själv en fårskinnspadd under hoppsadeln, en Stübben, för att jag tycker den är lite hård undertill ( ny ).

Om sadlen ligger bra ser jag ingen snlednibng till att ha en fårskinnspadd. Den kommer göra sadeln för trång och den hamnar "på" hästen. Har hästen ryggproblem, använd gelpadd och rid hästen i rätt form.

Vad har du för belägg för att gelpadd skulle vara bättre än skinn?

Det finns massor av tillfällen då man kan ha användning för en padd utan att sadeln är illa tillpassad. Att rida hästen i form - vad har detta med saken att göra?

Jag använder fårskinn när hästen tillfälligt musklat ut efter t ex en längre vila eller när unghästens muskler förändras, har känsliga hästar som vill ha ngt mjukt under sadeln för att trivas - skulle jag ha bytt sadel vid varenda sådant tillfälle så hade det blivit kostsamt...
Har man däremot en för trång bomvidd på sadeln så löser en padd ingenting utan förvärrar istället.

Jag har vid åtskilliga tillfällen sett flera av Sveriges bästa tävlingsryttare rida med olika typer av paddar - menar du att dessa; ej rider hästarna i korrekt form, har illa tillpassade sadlar etc?

oj.. du missuppfattar nog mej totalt. Som sagt; är sadeln för vid, är en fårskinnspadd väldigt bra. Jag menar inte att man ska byta sadeln hela tiden. De skulle som sagt bli väldigt dyrt.

Det jag menar att enligt tester ger en gelpadd bättre stötdämpning än en fårskinnspadd. Enlig ett test så fördelade ett schabrak trycket mer än en fårskinnspadd. Statens Veterinärmedicinska, eller vad det heter hade gjort fösöken.

En fårskinnspadd lägger även sadeln lite högt över hästen, därför får man sämre kontakt med hästen. En gelpadd är inte lika tjock.

Klart man kan rida på en fårskinnspadd, är det de hästen behöver, för att sadeln är för vid, fine, gör de. Men dom gör det inte för att de sak vara fint. Har själv en häst som jag har fårskinnspadd på, hon är väldigt tunn just nu, pga lång resa som gjorde att hon föll ut totalt.

Rida i form är väl bästa botemedlet mot ond rygg?

Jag har vid åtskilliga tillfällen sett flera av Sveriges bästa tävlingsryttare rida med olika typer av paddar - menar du att dessa; ej rider hästarna i korrekt form, har illa tillpassade sadlar etc?

Men, det beror väl snarare på att de använder en och samma sadel till flera olika hästar?

I övrigt håller jag med dej om att paddar kan behövas, samt att fårskinn är jättebra.

Immer

De håller jag med om! Men om hästen skaffat sig ryggproblem med tidigare ryttare, är det bästa botemedlet i de flesta fall. Vila och kiropraktor funkar ganska ofta=)

Då förstår jag lite bättre hur du menade - det lät lite "stickigt" bara tyckte jag:smirk:
Ryggont kan hästen i o f sig ha av olika anledningar, inte enbart av att vara felriden, men visst ska man rida hästen i korrekt form så långt det är möjligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 418
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
413
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 940
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka