Färskfoder

C

Catthhh

Är det någon som använder färskfoder här?
Vilket märke?
Ger du tillsammans med torrfoder eller hur fodrar du?
Tinar man upp o serverar direkt eller hur tillreds det?

Sv: Färskfoder

Vi har använt färskfoder som heter Class tidigare. Hundarna äääälskar det! Det är som frysta korvar som man måste tina upp innan man ger det. Vi hade det som komplement till torrfoder men det finns dom som bara ger Class också. Dock tyckte vi att hanteringen av detta (kunna ha tillgång till frys när man åker iväg etc.) var för bökigt för oss så vi gick över till att bara ha torrfoder.

Varför funderar du på att börja med det? Äter din hund dåligt eller tycker du bara att det verkar vara ett bättre foder?

så alla ger bara torrfoder då???

Nej, lugn. Vi sitter ju inte vid datorerna jämt. Råda äter Bravos färskfoder, och RC valpfoder. Hon får ett mål färskt och tre mål RC i dagsläget, men färskmålet är lite större, så hon äter kanske 1/3 färskt och 2/3 torrt.

Jag defrostar biffen lite i micron innan hon får den. Första gången hon fick den och den fortarande var lite kall skällde hon ut den, men nu snaska hon i sig allt och slickar skålen.

Jag ger bravo.
Min hund får torrfoder på morgonen och färskfoder på kvällen. Jag delar burgarna när de är frysta (de är på 150g och min hund äter 75 g) och sen värmer jag en halva i mikron.

Jag ger Fodax färskfoder, enbart, inget torrfoder till. Jag tinar det och ger direkt och andra ger fryst på sommaren (blir som glass ungefär).

Jag ger min hund Klass på kvällen och torrfoder om han är hungrig på dagen.

Jag tinar maten genom att ta den ur plasten då den inte bör tinas i den, den får stå framme en liten stund och sen tinas över natten i kylen för att ätas dagen efter. Oftast med lite skinka eller köttbullar iblandat.:angel:

Hunden har ätit Klass i 6 års tid och har inte ett gram överflödigt fett på kroppen, så det är lite lustigt att folk jämt ger rådet färskfoder till smala hundar. Vår förra schäfer fick Klass i 13 år och var inte det minsta tjock hon heller. Skumt!

Fungerar bra att lära hunden äta båda delarna, ska vi bort tar vi med torrfoder om det är lite plats i frysen eller besvärligt att frakta så det inte tinar. Nu är det ju så att hunden är superkräsen så det händer att varken Klass eller torrfoder duger. Men han äter vilket som när vi ska nånstans, om han äter.:crazy:

Min hund får Fodax här också, men han får en dl havregrynsgröt i varje måltid.

Jag började nyligen med Klass.

Jag tycker det är enkelt att utfodra.
På morgonen tar jag av plasten på korvarna och lägger dem i en plastbunke i kylen så det är kart att ge på kvällen. Och på kvällen gör jag samma sak för morgonmålet.
Rutin.;)

Som 3e mål så äter dom grönsaker och ev lite ris mitt på dagen.

Varma dagar kan dom få äta sin ranson fryst ute på gräsmattan i solen. Klass-Glass. Mkt uppskattat, och dom håller sig sysselsatta länge.

Varmt rekommenderat foder.
Mina älskar det, hoppar runt och stojar när det vankas mat, och slickar gärna skålen 10 minuter efteråt.

:love:

Vi har använt färskfoder som heter Class tidigare. Hundarna äääälskar det! Det är som frysta korvar som man måste tina upp innan man ger det. Vi hade det som komplement till torrfoder men det finns dom som bara ger Class också. Dock tyckte vi att hanteringen av detta (kunna ha tillgång till frys när man åker iväg etc.) var för bökigt för oss så vi gick över till att bara ha torrfoder.

Varför funderar du på att börja med det? Äter din hund dåligt eller tycker du bara att det verkar vara ett bättre foder?
Har köpt en valp precis som är van att få det o fick med info o är nu sugen att börja ge alla mina tre det:) Var lite nyfiken på vad som finns o hur man gör o så.
Finns något märke i vanlig djuraffär??

Har köpt en valp precis som är van att få det o fick med info o är nu sugen att börja ge alla mina tre det:) Var lite nyfiken på vad som finns o hur man gör o så.
Finns något märke i vanlig djuraffär??
Kolla på tillverkarnas hemsida efter vilka som är återförsäljare. Eftersom det krävs frysar har inte alla djuraffärer alla märken, de jag handlar i brukar säljaca två märken var och där jag bor är det två butiker av kanske 5 st som säljer Bravo.

Har börjat ge mina Bravo PLUS...
Endast färsk foder på morgonen och sedan de andra två målen blandat med torrfoder...
Min två-åring är helt otroligt kräsen men nu verkar de som vi hittat rätt i foder-djunglen:) Funderar på att bara ge han bravo sen när vi får vår stora frys, för de krävs ju rätt mycke plats för fodret....

Har beställt fodax nu som kommer hem på torsdag. Fått tag i klass på djuraffären tills dess spelar det någon roll för hunden att man byter märke=lika känsligt som byte av torrfoder?

Min hund har väldigt känslig mage därav att jag började med färskfoder. Han reagerade inte alls när jag gick från torrfoder till färskfoder. Men han reagerar väldigt mycket om jag börjar med torrfoder igen.

Antar jag har den enda hunden då som inte brydde sig om sitt färskfoder mer än hans vanliga torrfoder.

Han har alltid varit dålig i maten, o har behövt få upp honom i hullet lite.

Köpte färskfoder (kommer ej ihåg märke, men det var i frysta korvar)
Han åt när han var hungrig, annars sket han i det. Dvs det kunde gå flera dagar o han bara petade i maten.

Har nu börjat köra på ett nytt torrfoder som eukanuba lanserat. "Working and endurance" tror jag det heter. O det äter han bättre av än ngt han ätit tidigare =)

/Tobbe

Ger mina Bravos färskfoder sen snart ett år tebax..
bästa jag nånsin börjat med.. från att ha två kräsna underviktiga hundar till två fina normal viktiga hundar med stor aptit=)
Tre första dagarna vägra de smaka på färskfodret men sen dök de ner i maten och sen dess älskar de de=)
Tar fram en påse på morran.. ger dom frysta biffar ibland och ibland upptinade.. lite variation..
Frysta älskar dom o ligga gnaga på speciellt nu på sommaren när de e så varmt.
Ger bara färskfoder inge torrfoder förrutom ibland när man ska iväg o inte har tillgång till kyl eller frys.

Min hund som nu snart är 6 mån har otroligt känslig mage, han får BRAVO plus på morgonen en halva och sedan äter han ca 1 näve med torrfodret Eukanuba digestion- berikad med speciella fibrer som främjar den goda bakteriefloran i tarmen och ger lättare matsmältning. Detfår han lite oftare kasnke 4-5 ggr dagen eftersom han får så lite hela den . Men den har verkligen varit bra mot hans mage, jag tror att den är lite dyrare

Är det någon som använder färskfoder här?
Vilket märke?
Ger du tillsammans med torrfoder eller hur fodrar du?
Tinar man upp o serverar direkt eller hur tillreds det?

Jag ger Klass med Robur 30/15

blandar i 4dl Robur ungefär varje dag för de ska få i sig lite mer fett i protein. Sen får dom 1kg klass varje dag.

Raser är: Schäfer 19mån och Rottweiler 5år

Mina hundar får Bravo Bas båda två. (Border Collie och New Foundland)

Jag lägger upp frukosten kvällen innan, i kylen. Likadant med kvällsmaten, den lägger jag i kylen på morgonen.

Till det, för tuggandets skull får dom märgben.

Är det någon som använder färskfoder här? Ja.
Vilket märke? FODAX. ... sen -98.
Ger du tillsammans med torrfoder eller hur fodrar du? Fodax + torrfoder. 70/30 ungefär.
Tinar man upp o serverar direkt eller hur tillreds det? Tinar. Tar man upp dagen innan (24tim) så tinar det i kylskåpet tills dagen efter.
......................

Liknande trådar

Hundhälsa Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder. Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr...
2
Svar
23
· Visningar
1 724
Senast: Tonto
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 365
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka