Färskfoder

bambi82

Trådstartare
Har en lite frallatik som är ganska svår att få i mat, så funderar nu lite på å börja med nån form av färskfoder då alla jag pratat med säger att hundarna gillar det bättre. Är det eran erfarenhet också? Och hur funkar det rent praktiskt har fattat som att man köper det fryst, hur stor plats tar det i frysen och hur länge räcker en kartong eller vad man nu köper det i? Och hur blir det prismässigt skiljer det mycket mot ett okej torrfoder? Ja jag har nog fler frågor så skriv så mycket matnyttigt ni kommer på :D

Sv: Färskfoder

Min äter färskfoder med god aptit, hon kostar mig ca 700 kronor i månaden i mat, men då är det en stor hund. Det är ungefär samma pris som för torrfodret. Jag brukar köpa hem två kartonger åt gången (40 kilo) och då räcker det i drygt 1,5 månad. anledningen till att jag köper hem så stora mängder är för att jag beställer med frysbil och de kan inte leverera så ofta. Hur länge maten räcker beror på hur mycket man ger och hur mycket man köper hem ;) Jag har en hund på 35 kilo och det blir ohållbart att åka och handla flera gånger i månaden, så då får jag avvara lite frysutrymme för hennes mat :)

Jag ger mina Nordic Bas, fungerar jättebra! Båda hundarna åt dåligt när vi gav torrfoder, sket mycket, fes mycket osv. Nu är de alltid bra i magarna trots att de äter en del annat utöver maten.
Jag har åf påväg till jobbet och eftersom vi inte vill ha frysen full med mat köper jag hem lite i taget. Brukar bli 8 kg, kostar 224:- och räcker drygt en månad, billigt och bra!
Det luktar snusk så vi förvarar den tinade korven i kylen i matlåda med lufttätt lock, då håller den sig även fräsch.

Mina äter Nordic special. De är visserligen matvrak, men visst är det så att hundarna upplever det som smakligare. Mina väger ungefär som en medelstor till stor fralla. Enligt tillverkaren ska de äta 470 g tillsammans per dag, men de äter i verkligheten 780-800 g. Så vet du att du har en svårfödd hund så kan du behöva ge mer. Jag köper hem 16 kg åt gången (kostar 425 kg).

Min dvärgschnauzer äter bravo, kostar 360 kr för 12 kg och räcker i typ 40 dar. Tar upp 2 lådor i frysen. Han väger 8 kg och är rätt svårfödd.

Valpen äter voh, lite dyrare men bättre tycker jag. Hon åt RC innan, där steg matkostnaden, schnauzern åt vet. Foder så för hans del blev det billigare.

Håller absolut med om att de brukar gilla det bättre! Från att sällan ätit upp en hel måltid och behövt fri tillgång lämnar han nu aldrig mat och jag vet att han ätit om vi ska iväg eller så. Lättare att hålla hullet har det ju blivit därmed.

Jag ger min kines Voh med lax. Jag köper en kartong för 700 kr, den räcker i ca 4 månader tror jag. Hon äter ca 150 gram/ dag + torrfoder/matrester.:)
Tycker Voh funkar jättebra på min hund, från att knappt ha ätit alls hos förra ägaren till att slicka rent skålen, tolkar jag som ett bra tecken:)
När hon hon till mig så var hon så mager och nästan helt utan muskler men nu är hon välmusklad och nästan för rund:p.
Det tar ju lite plats i frysen men det tycker jag det får göra för att ha en hund som äter ordentligt.

Senast ändrad:

Varför ger du torrfoder också?

TS: Ja, hundar äter bättre och mår bättre på färskfoder. Det är skönt att fler inser nackdelarna med torrfoder.

Vi barfar ju till största delen, dvs gör eget foder med kött, ben osv.
Men annars gillar jag Vom og hundemat! Fodret ser trevligt ut och verkar välgjort. Det finns flera sorter, kolla på broschyren på deras hemsida.

*kl
Mina äter Bravo Vilt, funkar bra. 12kg räcker i drygt en månad (3 hundar).
Vill bara säga att inte alla hundar gillar färskfoder. Svägerskans lilla sak rynkar bara på nosen och vägrar gå ens i närheten av maten, hon vill ha sitt torrfoder. Punkt.
Men alla andra hundar jag hört talas om gillar färskfoder, så sannolikheten är ju stor att din också skulle göra det.

Vi ger VoH. Alla olika sorter utom valpfodret då.
Vi köper direkt från tillverkaren för 100:-/gång och får då ca. tio korvar á 900g.
Vi har kyl/frys kombinerat och trots massa mat i kylen så går det alltid att knöla ner. Vi har alltså bara tre frysfack.
Tar upp en ny korv på kvällen innan vi lägger oss och ger på morgonen så äter han som han vill under dagen.
Våran är dock väldigt liten i maten eftersom han äter massa annat under dagen också, köttiga ben, träningsgodis, grisöron osv.
Så våra tio korvar räcker väl i.. 20dagar-1månad då han vissa dagar får torrfoder också (när vi åker någonstans, vi har glömt att tina mat eller liknande)

För oss är det självklart billigare att köpa färskfoder än torrfoder.

Har en akitapojke på 5månader som väger närmare 30kg just nu.

Jag ger torrfoder oxå för att hon blir så hård i magen och har svårt att få ut bajset. När hon får torrfoder oxå så blir magen mkt bättre.:) Ger Orijen eller Acana, en halv dl/dag.

Köper Klass Köttmix (endast köttprodukter, inget annat) som är stationerad i Sundsvall, de kör ut med lastbil där nerifrån och uppåt landet så vi kör ner på "byn" och hämtar direkt, 60 kg för 600 kr, räcker 1 månad exakt åt våra 2 vänner här hemma som äter 1 kg om dagen :)

Två tikar på snitt 30 kg st.

Köpte High-Energy Professional 32/24 tidigare, 15 kg's säckar för ca 450 kr, det var det enda fodret ena tiken åt och som innehöll det jag vill, sved duktiga på kontot varje gång... gick väl strax över 2 säckar i månaden med det fodret.

Är så otroligt nöjd med Klass-fodret, hundarna är helt tokiga i det!

Senast ändrad:

Köper Klass Köttmix (endast köttprodukter, inget annat) som är stationerad i Sundsvall, de kör ut med lastbil där nerifrån och uppåt landet så vi kör ner på "byn" och hämtar direkt, 60 kg för 600 kr, räcker 1 månad exakt åt våra 2 vänner här hemma som äter 1 kg om dagen :)

Du vet säkert, men andra kanske inte vet att KLASS köttmix inte är helfoder. Vitaminer och kalcium måste tillsättas om man ska ha det som helfoder:)

Har varit och handlat hundmat idag :) Blev bravo plus med vom! Tyckte det var smidigt med burgarna och ikväll har vi ätit den första som fick klart godkänt i det stora lukt och smaktestet, hoppas det håller i sig bara.

Hur länge behöver man vänja in det nya fodret? idag fick hon alltså sitt vanliga torrfoder till frukost och en bravoburgare + lite torrfoder på kvällen imorgon tänkte jag blanda båda målen och fortsätta så några dagar framåt men hur länge skulle ni ha blandat?

Enligt min erfarenhet brukar man inte behöva fasa över från torrt till färskfoder. Jag gjorde det inte när jag började ge min hund färskt, iofs går han på VoH m. lax men jag tror inte det borde vara någon större skillnad :)

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
3 296
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 766
Senast: Myrten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 161
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar