Färskfoder till valpar

Migo

Trådstartare
En bekant berättade här om dagen om att dennes veterinär varnade för färskfoder till växande valpar/unghundar. Tydligen har de noterat ett samband mellan hundar som kommer in med ledproblem/osteochondros och just färskfoder.

Jag hittar ingenting vetenskapligt på nätet, och tycker det låter väldigt märkligt. Inte blir det mindre konstigt av att samma veterinär absolut ville sälja en säck Royal Canine med kommentaren att det är mycket bättre näringsvärde än vad vi själva äter... Veterinären i fråga jobbar på strömsholm och har vad jag vet rätt så bra rykte.

Är det någon här som hört talas om detta, eller kan länka till någon studie?

Någon uppfödare här som ger valparna färskfoder som kan dela med sig av sina erfarenheter?

/Migo

Sv: Färskfoder till valpar

Jag ger ju RC och har dels haft en lösbenbit och dels en D höft så inte tror jag att RC är så otroligt mycket bättre... Att jag inte har bytt till något annat är mest för att jag velar så ända in i vassen och vill inte prova en massa olika foder när han ändå fungerar (?) på RC..

Det kan inte ha något att göra med att färskfoder får valparna att växa fortare?
Ingen aning alls, en teori dock.

Har för mig att jag såg på något tv-program där personen i fråga sa att ledproblem/osteochondros främst finns hos de större raserna, och beror på att de växer så fort på kort tid när de är små.
Om benen i lederna då kommer i 'otakt' så skapas ledproblem/osteochondros.

Att foder skulle öka tillväxten har jag för mig är motbevisat sedan länge; tillväxttempo är genetiskt betingat och enda sättet att påverka är att ge så snålt med kost att det rör sig om undernäring.

Kan dock inte hosta fram någon källa på rak arm.

/Migo

Det kan säkert stämma!
Som sagt, enda teorin jag kunde komma på som skulle kunna kännas 'möjlig'. :)

Att foder skulle öka tillväxten har jag för mig är motbevisat sedan länge; tillväxttempo är genetiskt betingat och enda sättet att påverka är att ge så snålt med kost att det rör sig om undernäring.

Kan dock inte hosta fram någon källa på rak arm.

/Migo

Var på kurs om detta i helgen där veterinären sa så här: Att tidigare var det större skillnad på valp och vuxenfoder, så valparna växte för fort med tillhörande ledbesvär som följd. I dag har fodertillverkarna ändrat helt i sitt valpfoder men "gamla sanningar är svåra att slå ihjäl". Färskfoder som något dåligt till valpar nämdes aldrig.

Nej det är verkligen inte motbevisat! Tillväxthastigheten(men inte slutstorleken) ÄR relaterad till energiintaget.
PL

Innebär det att man kan få valpar av en i grunden sund ras att växa "för fort" och därmed utveckla osteochondros? (självklart med förutsättningen att de rör sig sunt och lagom mycket osv osv)

/Migo

Troligen inte så länge fodret har rätt sammansättning.
Sen är det ju fråga om vad som är en i grunden sund ras i det här sammanhanget.
PL

Jag slutade med färskfoder för många år sen eftersom jag inte ville hantera ruttet kött men vad jag vet har hanteringen förbättrats avsevärt sen dess.
Sen är jag inte säker på att tillverkarna av färskfoder har möjlighet att hålla lika jämna värden på näringsämnena.
PL

Det rör sig om BC (arbetande sådana) i just dte här fallet, men veterinären avsåg alla raser i sitt uttalande.

Veterinären specifierade heller inte vilken fodersort denne menade, men påstod sig se en uppgång av osteochondros i samband med att "färskfoder blev mode".

/Migo

Tack, ska höra med Fanny om hon ger extra tillskott eller så!

Framförallt tunga och snabbväxande ska man vara försiktig med framförallt fett.

Har själv fött upp en kull av tung mellanstor ras, där en kom lite efter pga att den inte kunde dia själv. Dum som jag var så fick den senare äta lika mycket som de övriga valparna av ganska fet mat (både färskfoder och torrfoder) vilket kunde gett förödande resultat. Snabbt så vek sig ena armbåge utåt och tassen inåt bakåt (såg ut som hon hade två högerben fram...) - vilket inte är helt ovanligt i den rasen om de får för högt energiintag.

"Medicinen" var att göra en snabb övergång till magert torrfoder och magert färskfoder och snåla på maten ett par veckor. Hon blev helt återställd på kort tid, men hade jag inte gått över på mager mat så hade det gett bestående problem.

Kan tillägga att jag själv föredrar att helt utfodra med färskfoder, men är väldigt försiktig med feta sorter under valp/unghundstiden till tyngre raser.
Tyvärr finns väldigt få magra sorter av färskfoder.

Jag har gett min färskfoder, och hon är minst i kullen. Däremot har hon växt väldigt jämnt och fint, musklat sig bra och aldrig varit mager. Höfterna får vi se när hon har åldern inne. En syster har någon vajsing med typ "benmärgsinflammation" och hon är uppfödd på valpfoder av torrfoder.

Mycket möjligt. Som jag fattat det inte diagnostiserat på klinik eller med några större utredningar...

Liknande trådar

Övr. Hund Var inne hos veterinären igår och gjorde en svensk valpbesiktning på min importerade borzoivalp och disskuterade då detta med att han ju...
Svar
4
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka