Färskfoder till valpar

Sv: Färskfoder till valpar

Jag tror som du att veterinären främst var ute efter att sälja sitt eget foder.
Sedan är det ju ganska väl känt att de flesta veterinärer inte har någon större kunskap runt hundens utfodring och näringsbehov...
Färskfoder är inte negativt för växande valpar. Har fött upp flera på färsk mat, och vet en mängd personer som gör det samma.
Just storvuxna tunga raser verkar må extra bra av färsk mat (gälland ledhälsa).

Oavsett om man gerr torrfoder eller färk mat så ska energiintaget anpassas efter individen.
Övervikt kan leda till ledproblem oavsett om fodret är torrt eller färskt.

Det finns ett dokument från Djursjukhuset i Strömsholm som visar på sambandet mellan överutfodring och hög andel kalcium och ledsjukdomar hos medelstora och stora raser.
Hur hög procent kalcium finns i VoH:s valpfoder?

Redan kalciumhalter på 1,8 % visade på skelettrubbningar hos grand danois vid en studie i USA ledd av prof Åke Hedhammar. Valpar suger åt sig kalcium som svampar och kan inte göra sig av med överskottet som vuxna hundar kan.
Kopierar ur länken nedan:

" Osteochondros – ett vanligt ledproblem hos växande hundar
Lennart Sjöström, med. chefveterinär, Diplomate European College of Veterinary Surgeons

”Utfodringen har betydelse för uppkomsten av OCD / FCP och andra tillväxtrubbningar. Hos en individ / ras som saknar genetiska anlag för att utveckla OCD kan man inte framkalla sjukdomen genom felaktig utfodring. Men om hunden har anlagen kan skadorna utlösas och förvärras genom en felaktig utfodring. Framför allt är det överutfodring med kalk och energi, huvudsakligen kolhydrater och fett, som kan bidra till uppkomsten av OCD. Överutfodring med protein ger inte OCD. Generellt rekommenderas att man under tillväxten använder ett tillväxtfoder avsett för storvuxna hundraser. Dessa foder innehåller en balanserad mängd kalk och andra mineraler samt en begränsad mängd energi. Det är klokt att välja ett foder från en välrenommerad tillverkare så att man kan lita på att sammansättningen är den rätta. Inga tillskott eller andra foder ska ges vid sidan om, då förstör man näringsbalansen i fodret.”

http://www.regiondjursjukhuset.se/listfiler/koppladefiler/OCD.pdf

Missade du att jag redan postat den länken i tråden?

Mig veterligen finns det bara en produkt från VoH som innehåller kolhydrater, ett ämne som iaf vuxna hundar inte behöver.
Kalk i form av riktiga ben, hela eller nermalda skadar inte hunden, det som inte behövs bajsas ut.

http://www.vomoghundemat.se/produktervaatfor.htm

Ian är uppvuxen på BARF och färskfoder och är kärnfrisk.

Grima är uppvuxen på Doggy valp, och fick panosteit på alla 4 ben i unga år.

Jag tycker att det låter som att den vetten är sugen på att sälja mer av SITT foder ;)

Jag ger gärna hundar ben men har sett för många hundar bli sjuka av ben för att påstå att de inte kan skada!
PL

Ja, det var lite väl starkt. Men det är heller inte första gången man hör om veterinärer som dömer ut färskfoder och talar sig varma för sina dyra påsar som de säljer själva...

Tycker det är tråkigt och man tappar en del förtroende för djursjukhus som gör så.

/Migo

Problemet blir ju att man inte tror på dem, eftersom det cirkulerar en hel del exempel där de pratar illa om färskfoder om sen rekommenderar nått torrfoder vars kvalite inte riktigt lever upp till prissättningen...

När jag vänder mig till utbildade inom veterinärvård för råd om foder förväntar jag mig mer än personliga anekdoter som grund för deras uttalanden. Eller iaf tydlig info om att det är just personlig anekdot utan grund.

Svår frågeställning, om man tex kollar här i forumet så finns det en massa åsikter om vilka torrfoder som har en kvalité som lever upp till prissättningen. Oftast ser jag dessa åsikter som väldigt dåligt underbyggda.
PL

Jag håller med. Men tar mindre allvarligt på åsikter i ett forum än åsikter presenterade av utbildade yrkesmän i sin roll som auktoritet.

Fast i slutändan är det väl så enkelt (läs:svårt) att det inte finns bättre och sämre, bara olika.

/Migo

Ungefär så. Samt att veterinärer inte har ngn speciellt bra foderutbildning i grunden men kan ha skaffat sig en massa kunskaper o erfarenhet längs vägen.
O som sagt så är jag tveksam till färskfodernas trovärdighet när det gäller analysvärden.
PL

Jag ger gärna hundar ben men har sett för många hundar bli sjuka av ben för att påstå att de inte kan skada!
PL

Felformulerat av mig, jag avsåg naturligt kalcium som i ben/nermalda ben i mitt svar till "nilie".
Jag anser att det är bra att ge hundar ben, men att man måste vara väldigt försiktig med hundar som är ovana att äta ben, o att man naturligtvis inte skall ge ben från ett nytt djurslag till en hund som redan är förstoppad, var ju en Boxer som dog av det för några år sedan.

Foderkunskapen är ganska låg hos de flesta hundägare o då är det ju bra att hundar kan överleva o leva hyfsat bra på de flesta torrfoder på marknaden, o det finns även mycket bra torrfoder, om man vill utfodra med det.

Som du skriver längre ner så är veterinärers utbildning vad gäller hundfoder minimal, men det finns en hel del som läst på på egen hand o är väldigt duktiga.

Men även då måste man vara medveten om att ett överskott är direkt skadligt till växande hundar även vid balans mellan Ca o P( till skillnad mot häst som tål ett rejält överskott).
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Var inne hos veterinären igår och gjorde en svensk valpbesiktning på min importerade borzoivalp och disskuterade då detta med att han ju...
Svar
4
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka