Jag gjorde hemlagad mat till min hund när han var värst med sin anorexi.Han får krysta rejält för att få ut avföringen.
Jag har gett färskfoder ihop med torrfodret för att alls få i honom mat. Men eftersom han blir hård i magen vill jag begränsa färskfodret. Riven morot gick inte alls.
20 bitar ger inte ens utslag på vågen. 1 dl är runt 40 g. Han borde äta runt 2 dl om han enbart skulle äta det torrfodret.
Uppblött är jätteäckligt....
Hur är det med paraffinolja - passerar det systemet utan upptag? Vill ju inte riskera pankreatit heller. (Är därför sparsam med rapsoljan (som är det jag har hemma)
Har en urgammal flaska paraffinolja - utgången för många år sedan - som jag använt till skärbrädor och annat trä. Tittade på flaskan och det står faktiskt att den kan användas mot tillfällig förstoppning hos hund och katt.
Så - som sagt, frågan är om den går rakt igenom och inte påverkar kroppen, bara tarmarna?? Ska jag köpa en färsk flaska?
Hittar inget nyttigt på FASS.
Känns inte helt lugnt att bara vänta ut.
Kokt kyckling och ris som är mosade brukar fungera. Ibland hjälper det att mata dom med sked när dom inte vill ha mat också. Då blir det lite av en lek att äta. Fortiflora har mina hundar tyckt varit supergott så kryddar man med det går det lättare att äta.
Du kanske kan ge ett mål ris och kokt kött för att magen ska komma igång och ett mål färskfoder per dag?
Ett tag levde min hund på köttbullar och det blev hund av honom med.