Färskfoder innehåller inte tillräckligt mycket glukos?

Taxilock

Trådstartare
Fick höra att färskfoder inte innehåller tillräckligt mycket glukos för storvuxna hundar. Stämmer verkligen detta? Har googlat och sökt här på buke men inte hittat något svar.

Bildas glukos i levern av fetter och proteiner eller bildas det av kolhydrater? Kan någon hjälpa mig att reda ut detta, känner mig redigt förvirrad just nu :confused:

Senast ändrad:
Sv: Färskfoder innehåller inte tillräckligt mycket glukos?

Kroppen kan bilda glykos av fett, proteiner och kolhydrater.

Tack till er båda, då var det som jag trodde! Nu känner jag mig lite klokare :)

Ja glycerol men inte fettsyror.
Visst glycerol ingår i fett men när man talar om fettmetabolism menar man normalt fettsyror.
PL

Fettsyramolekyler kan omvandlas till ketoner och användas som energi. dessa kan även användas som energi i hjärnan. Det faller sig så att jag precis tentat av metabolismen och näringsupptag ihop med bla matspjälkningssystemet.

Visst men ketoner är inte glukos.
Användbarheten av ketoner kan variera mellan arter. Kor tex blir tokiga i skallen av för höga ketonnivåer. När det gäller hund vet jag inte men de borde klara av att använda ketoner.
PL

Ja glycerol men inte fettsyror.
Visst glycerol ingår i fett men när man talar om fettmetabolism menar man normalt fettsyror.
PL

Det har jag aldrig varit med om faktiskt, trots att jag läst både human- och näringsfysiologi.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
512
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 204
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025
Tillbaka