Färska märgben

Banni

Trådstartare
Hallå Buke, en fråga

När man ger färska märgben ska hunden då kunna äta upp själva benet också? Jag frågade i djuraffären och jo visst, de sa att hunden ska äta hela benet om de vill, ingen fara. Men, när min hund får dessa ben så biter han ju söder dem väldigt fort och de blir ju sylvassa bitar! Jag tänker om de hamnar i magsäcken kan det väl inte bli bra? :crazy:

Hur gör ni?

Sv: Färska märgben

Min hund gnager på köttet på benet, sen slafsar/suger/slickar hon i sig en del märg. Men hon skulle nog aldrig lyckas bita loss bitar från benet, det är benet för tjockt och hårt för. Jag brukar återanvända märgbenen när hon ätit upp märgen genom att fylla dem med färskfoder och frysa in.

Jag har en liten hund så det är ingen risk att hon lyckas. Hon är iofs inte heller megaförljust i att äta färska ben, hon börjar med att vakta de för katten i ett dygn innan hon börjar peta lite på märgen. Men eftersom märgben är ett "bärande" ben som håller upp djurets kropp är det tjockt och stabilt så jag skulle definitivt inte tycka att det vore en bra idé om hunden försökte sätta i sig detta...

Jag ger märgbenen frysta, vilket min hund tycks föredra. Mindre kladd på det viset också.

Jag har en medelstor hund, och hittills har hon inte lyckats göra minsta åverkan på själva benet, som är väldigt hårt. Hon gnager i sig eventuella köttslamsor, och slickar ur all märgen, det brukar ta ett par dar innan benet är helt renputsaTt. Efter det är det fortfarande intressant ett par dagar, såtillvida att hon bär runt det och ibland gömmer det undersoffan, men så småningom tappar hon intresset.

Vad har du för ras som lyckas bita ett märgben i flisor? Den måste ha starka käkar.

Vad har du för ras som lyckas bita ett märgben i flisor? Den måste ha starka käkar.

Det är en americans bulldog/dogo argentino så han har mer kraft i sin käke än vad tex en rottweiler eller schäfer har, så det jag har funderar över är om det helt enkelt inte går att han får såna ben eftersom han knäcker själva benet på mindre än en minut. Lite tråkigt eftersom han älskar det.

Min hund klarar inte av att bita sönder det benet. Dock så beroende på hur benet ser ut så kan han få loss små bitar från det och dom passar jag så han inte får i sig. Känns som att det kan bli väldigt farligt om dom sväljer dessa hårda ben.

min hund råkade ut för ett "vanligt" oxhudsben (tror jag det är?) som fastnade i tarmen när han var mindre. Som tur är så löste det sig utan operation men då så veterinären att man aldrig ska ge hundar sådana ben..borde ju då även gälla märgben som dom eventuellt kan få loss bitar från.

Fast samtidigt så måste ju hundarna får tugga på någonting men jag har blivit väldigt nojig sen denna lilla bit fastnade i hunden.

Om hunden lyckas bita av en bit ben så ska du ta bort det omgående. De i affären verkar inte veta vad de pratar om. Hundar ska inte äta bärande ben.

Märgben är olämpligt att ge till hundar eftersom de är så otroligt hårda att hundarna lätt kan tugga sönder sina tänder på dem.

Vill du ge ben är det mycket bättre att ge tex nackkotor och revben som då är betydligt mjukare. Då riskerar du inte tandskador på hunden på samma sätt. De benen äter hunden visserligen upp och man ska inte ge för mycket (då kan hunden bli förstoppad), men hundens mage klarar fint av att smälta benen annars.

Tack för alla svar.
Jag kommer göra som min magkänsla säger och inte ge honom fler färska märgben. Det känns som att det är mer för mindre hundar som inte har möjlighet att bita sönder utan bara gnaga på benen.

Ska kolla upp nackkotor och revben, det verkar lite smartare.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
433
Senast: Sel
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 315
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar